wobble

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Bertrand
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: wobble

Bericht door Bertrand » 22 aug 2025, 09:36

Gisteren een nieuwe voorband gelegd : resultaat : stuurwobble is niet weg. Band is dus de oorzaak niet. Ik heb dan de olie in de voorvorken vervangen om dit ook uit te sluiten. Resultaat: wobble blijft. Dan eens gereden zonder bagagekoffers. Wobble blijft. Dan de schokdempers ( nog de originele ) achteraan op hardste positie gezet: resultaat: wobble is er nog altijd maar lijkt mij nu moeilijker uit te lokken. Ik ga wat verder zoeken in die richting. Iemand ervaring met de originele schokdempers? Kan je daar iets aan doen? Ik meen mij te herinneren dat ik ook wel een wobble kon krijgen vele jaren geleden met luchtgeveerde schokdempers die te zacht ingesteld waren, maar dan eerder bij fel accelereren of hoge snelheid.

Gebruikersavatar
Karin
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 jan 2022, 09:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oterleek

Re: wobble

Bericht door Karin » 22 aug 2025, 11:03

Jammer.
Ik zou toch eerst de ride-on proberen.
Wees jezelf. Er zijn al anderen genoeg! :mrgreen:

Bertrand
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: wobble

Bericht door Bertrand » 22 aug 2025, 19:01

Toch wat verder gezocht in de richting van de schokdempers achter. Na demontage blijkt dat er één exemplaar olie lekt. Ik heb de schokdempers dan ontdaan van de veren zodat ik de dempers apart kon testen en inderdaad, het lekke exemplaar heeft geen dempende werking meer. Iemand ervaring met nieuwe schokdempers voor GL1000? Merk of type? Ik zie dat het aanbod groot is...

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 960
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: overig
Locatie: Den Briel

Re: wobble

Bericht door DonvanVliet » 22 aug 2025, 19:13

Ik heb ooit Koni schokbrekers eronder gehad. Werkte goed.
Zorg dat je balhoofd lagers ok zijn of vervangen. Achterbruglagers vervangen. Motorblokbouten goed vast zetten. Haal je voorvork er uit. Schuur de klempassing in je kroonplaten lichtjes op. Ontvet de handel. Ook je binnenpoten die geklemd zitten ontvetten. De vork er weer in en goed vastklemmen, dit om torderen te voorkomen want dat is ook een oorzaak van de speedwobble. Nieuwe wiellagers. Er is vast nog meer maar dat weet ik nou ff niet. Als je bovenstaand doet verbeterd dat enorm. Nieuwe banden van hetzelfde merk en type.
Een normaal stuur, niet te breed.
Iets dikkere voorvorkolie en goed afmeten links en rechts.
"When music is a religion, Zappa will be our god"
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: wobble

Bericht door cooper » 24 aug 2025, 11:02

Ik heb onder de K3 Koni's zitten en dat is, voor mij, een perfecte combinatie.
GL 1000 Ltd 1976
GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000

Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Bertrand
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: wobble

Bericht door Bertrand » 30 aug 2025, 16:17

Vandaag de nieuwe schokdempers ( YSS ) gemonteerd. Rijcomfort is stukken beter maar helaas ...het probleem blijft. Nog iemand ideeën?
Ik denk dat ik het voorstel van Don nog eens ga uitvoeren : de voorvork demonteren en alles goed nazien.
Betreft de voorvorkolie: Iets dikkere? voorstel merk en/of type?

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 960
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: overig
Locatie: Den Briel

Re: wobble

Bericht door DonvanVliet » 30 aug 2025, 21:05

Die olie....geen idee. Het is voor mij denk ik 40 jaar terug. Ik weet wel dat voorvorkolie er toen was in 2 viscociteiten.
"When music is a religion, Zappa will be our god"
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie

Bertrand
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: wobble

Bericht door Bertrand » 11 sep 2025, 08:15

Omdat ik hier en daar las dat de balhoofdlagers hoofdoorzaak zijn van wobble heb ik mij daar nog eens op gefocusd. Een aantal jaren geleden had ik dus omgebouwd naar conische lagers en dat ging prima. Ik voelde ook geen speling maar toch ben ik eens gaan aanspannen en ik was verwonderd dat ik toch behoorlijk wat kon bijspannen. Ik heb dus aangespannen tot op het punt dat ik net kon voelen dat het stuur wat lastiger ging en dan een tikkeltje teruggekeerd. En zie, na een proefrit : onmidddellijk OK, wobble was weg. Ik kon direct weer "uitbollen" zonder handen en sturen met het lichaam. Eergisteren een ritje ( 160 km ) gemaakt bij schitterend weer door Noord-Frankrijk, echt kunnen genieten deze keer.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 960
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: overig
Locatie: Den Briel

Re: wobble

Bericht door DonvanVliet » 11 sep 2025, 15:32

👍👍
"When music is a religion, Zappa will be our god"
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: wobble

Bericht door cooper » 11 sep 2025, 17:00

Wie zoekt die vindt! :D Fijn dat het probleem is opgelost en je weer ten volle van je speeltje kan genieten! :wink:
GL 1000 Ltd 1976
GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000

Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: wobble

Bericht door Frank Selen » 11 sep 2025, 19:15

Goed speurwerk, Bertrand! Nu weer lekker genieten :D

JoopH
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 aug 2021, 13:11

Re: wobble

Bericht door JoopH » 12 sep 2025, 12:30

Fijn dat het nu opgelost is!
Vake buj te bange.

Bobby60
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:42
Type Goldwing: GL1000

Re: wobble

Bericht door Bobby60 » 20 sep 2025, 23:05

Mooi zo.n forum
Gl1000 oude blauwe.
Gl 1800 bagger blauwe engel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast