wobble
-
Bertrand
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: wobble
Gisteren een nieuwe voorband gelegd : resultaat : stuurwobble is niet weg. Band is dus de oorzaak niet. Ik heb dan de olie in de voorvorken vervangen om dit ook uit te sluiten. Resultaat: wobble blijft. Dan eens gereden zonder bagagekoffers. Wobble blijft. Dan de schokdempers ( nog de originele ) achteraan op hardste positie gezet: resultaat: wobble is er nog altijd maar lijkt mij nu moeilijker uit te lokken. Ik ga wat verder zoeken in die richting. Iemand ervaring met de originele schokdempers? Kan je daar iets aan doen? Ik meen mij te herinneren dat ik ook wel een wobble kon krijgen vele jaren geleden met luchtgeveerde schokdempers die te zacht ingesteld waren, maar dan eerder bij fel accelereren of hoge snelheid.
-
Bertrand
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: wobble
Toch wat verder gezocht in de richting van de schokdempers achter. Na demontage blijkt dat er één exemplaar olie lekt. Ik heb de schokdempers dan ontdaan van de veren zodat ik de dempers apart kon testen en inderdaad, het lekke exemplaar heeft geen dempende werking meer. Iemand ervaring met nieuwe schokdempers voor GL1000? Merk of type? Ik zie dat het aanbod groot is...
- DonvanVliet
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Den Briel
Re: wobble
Ik heb ooit Koni schokbrekers eronder gehad. Werkte goed.
Zorg dat je balhoofd lagers ok zijn of vervangen. Achterbruglagers vervangen. Motorblokbouten goed vast zetten. Haal je voorvork er uit. Schuur de klempassing in je kroonplaten lichtjes op. Ontvet de handel. Ook je binnenpoten die geklemd zitten ontvetten. De vork er weer in en goed vastklemmen, dit om torderen te voorkomen want dat is ook een oorzaak van de speedwobble. Nieuwe wiellagers. Er is vast nog meer maar dat weet ik nou ff niet. Als je bovenstaand doet verbeterd dat enorm. Nieuwe banden van hetzelfde merk en type.
Een normaal stuur, niet te breed.
Iets dikkere voorvorkolie en goed afmeten links en rechts.
Zorg dat je balhoofd lagers ok zijn of vervangen. Achterbruglagers vervangen. Motorblokbouten goed vast zetten. Haal je voorvork er uit. Schuur de klempassing in je kroonplaten lichtjes op. Ontvet de handel. Ook je binnenpoten die geklemd zitten ontvetten. De vork er weer in en goed vastklemmen, dit om torderen te voorkomen want dat is ook een oorzaak van de speedwobble. Nieuwe wiellagers. Er is vast nog meer maar dat weet ik nou ff niet. Als je bovenstaand doet verbeterd dat enorm. Nieuwe banden van hetzelfde merk en type.
Een normaal stuur, niet te breed.
Iets dikkere voorvorkolie en goed afmeten links en rechts.
"When music is a religion, Zappa will be our god"
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie
- cooper
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: wobble
Ik heb onder de K3 Koni's zitten en dat is, voor mij, een perfecte combinatie.
GL 1000 Ltd 1976
GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

-
Bertrand
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: wobble
Vandaag de nieuwe schokdempers ( YSS ) gemonteerd. Rijcomfort is stukken beter maar helaas ...het probleem blijft. Nog iemand ideeën?
Ik denk dat ik het voorstel van Don nog eens ga uitvoeren : de voorvork demonteren en alles goed nazien.
Betreft de voorvorkolie: Iets dikkere? voorstel merk en/of type?
Ik denk dat ik het voorstel van Don nog eens ga uitvoeren : de voorvork demonteren en alles goed nazien.
Betreft de voorvorkolie: Iets dikkere? voorstel merk en/of type?
- DonvanVliet
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Den Briel
Re: wobble
Die olie....geen idee. Het is voor mij denk ik 40 jaar terug. Ik weet wel dat voorvorkolie er toen was in 2 viscociteiten.
"When music is a religion, Zappa will be our god"
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie
-
Bertrand
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: wobble
Omdat ik hier en daar las dat de balhoofdlagers hoofdoorzaak zijn van wobble heb ik mij daar nog eens op gefocusd. Een aantal jaren geleden had ik dus omgebouwd naar conische lagers en dat ging prima. Ik voelde ook geen speling maar toch ben ik eens gaan aanspannen en ik was verwonderd dat ik toch behoorlijk wat kon bijspannen. Ik heb dus aangespannen tot op het punt dat ik net kon voelen dat het stuur wat lastiger ging en dan een tikkeltje teruggekeerd. En zie, na een proefrit : onmidddellijk OK, wobble was weg. Ik kon direct weer "uitbollen" zonder handen en sturen met het lichaam. Eergisteren een ritje ( 160 km ) gemaakt bij schitterend weer door Noord-Frankrijk, echt kunnen genieten deze keer.
- DonvanVliet
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: overig
- Locatie: Den Briel
Re: wobble


"When music is a religion, Zappa will be our god"
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie
- Honda CB750 Four
- Suzuki GT750
- Benelli 750 Sei
- Honda GL1000 K0
- Harley Davidson FXSTC 1340 Softail
- Honda F6C/Valkyrie
- cooper
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: wobble
Wie zoekt die vindt!
Fijn dat het probleem is opgelost en je weer ten volle van je speeltje kan genieten! 
GL 1000 Ltd 1976
GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

- Frank Selen
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: wobble
Goed speurwerk, Bertrand! Nu weer lekker genieten 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


