Help! Geen vonken...

Technische vragen, tips, trucs, enz.
vHeck
Type Goldwing: GL1000

Help! Geen vonken...

Bericht door vHeck » 16 mar 2025, 18:47

Hallo allen,

Inmiddels 3 weken geleden heb ik een, toen goedlopende, 1976 GL1000 gekocht om lekker mee te rijden.

Na thuis een paar kleine ritjes te hebben gemaakt om de motor te leren kennen vond ik dat ze warm liep. Even in de radiator gekeken en deze zat flink vol met aanslag... Dus "even" flink reinigen en spoelen dacht ik. Nou dat "even" is 2 weken later nog niet afgerond want ze start spontaan niet meer. :?

Na 2 rondes reinigen had ik het systeem ververst met nieuw spoelwater en wiilde de motor opnieuw starten maar niks... Startmotor wel rond maar niet aanslaan. In een tijdsbestek van 30-40 min van goedlopend naar niet starten.

Helaas blijkt de motor niet te vonken.

Zouden jullie wellicht met mij mee kunnen denken? Mijn ideeën zijn helaas op.

Hieronder hetgeen wat ik heb uitgevoerd tot nu toe:
- Accu bijladen;
- Overstarten via auto en acculader;
- Start-, kill- & koppelingschakelaars doorgemeten, zijn OK;
- Stroom door de schakelaars gecheckt, is OK;
- Stroom naar bobines gecheckt, is OK;
- Startmotor gaat rond, is OK;
- Startrelais gecheckt, is OK;
- Nieuwe bougies geïnstalleerd.

Wat is (wellicht) niet OK;
- Geen vonken;
- Bobines zijn nieuw, door vorige eigenaar vervangen. Wellicht defect? Echter beide tegelijk defect lijkt me niet voor de hand liggend...
- Een vage, door vorige eigenaar geinstalleerde, aliexpress elektronische ontsteking DS1-3;
- Gelijkrichter niet gecontroleerd.

In hoeverre kan de gelijkrichter kapot zijn? Is dit door te meten? Zo ja, hoe?

Hoe betrouwbaar is onderstaande ontsteking? Deze lijkt er 100% op. Zie link.

Graag hoor ik jullie suggesties en ideeën!

Met vriendelijke groet,
Kevin

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... bb1d698420

Bertrand

Re: Help! Geen vonken...

Bericht door Bertrand » 16 mar 2025, 19:50

Dag Kevin,
Vervelend dat je plots geen ontsteking meer hebt. Ik zie ook niet direct een verband met uw tussenkomst met het koelwater. U zegt " stroom naar bobines = OK " . Hoe en waar heb je dit gemeten? Dus de vorige eigenaar heeft de ontsteking omgebouwd met een chinese copie van Dynatek DS1-3. Hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, kan best goed werken. Vraag : is hierbij ook de ballastweerstand vervangen? Ik denk het wel. Daar kan je alvast een goede meting doen. Als je contact aanlegt moet je op beide kanten van de ballastweerstand 12 Volt meten. Ok: ga dan verder : koppel even de draden die lopen naar de ontstekigsmodule los. Op beide draden komende van de bobines moet je ook ongeveer 12 Volt meten. Als dit ok is dan moeten we er van uit gaan dat die ontstekingsmodule defect kan zijn. Je kan ook eens een test toen door de retourdraad komende van de bobine even tegen massa te tikken en dan moet de bougie sowieso vonken, dan weet je dat de bobines OK zijn. Ben benieuwd. Bertrand

vHeck

Bericht door vHeck » 26 mar 2025, 21:06

Bertrand schreef:
16 mar 2025, 19:50
Dag Kevin,
Vervelend dat je plots geen ontsteking meer hebt. Ik zie ook niet direct een verband met uw tussenkomst met het koelwater. U zegt " stroom naar bobines = OK " . Hoe en waar heb je dit gemeten? Dus de vorige eigenaar heeft de ontsteking omgebouwd met een chinese copie van Dynatek DS1-3. Hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, kan best goed werken. Vraag : is hierbij ook de ballastweerstand vervangen? Ik denk het wel. Daar kan je alvast een goede meting doen. Als je contact aanlegt moet je op beide kanten van de ballastweerstand 12 Volt meten. Ok: ga dan verder : koppel even de draden die lopen naar de ontstekigsmodule los. Op beide draden komende van de bobines moet je ook ongeveer 12 Volt meten. Als dit ok is dan moeten we er van uit gaan dat die ontstekingsmodule defect kan zijn. Je kan ook eens een test toen door de retourdraad komende van de bobine even tegen massa te tikken en dan moet de bougie sowieso vonken, dan weet je dat de bobines OK zijn. Ben benieuwd. Bertrand

Hey Bertrand,

Excuses voor de late reactie! Druk geweest met verbouwen laatste dagen.

Bedank voor je feedback!

Betreffende stroom naar bobines:
Ik heb de draad die van de killswitch naar de bobines gaat gecheckt op spanning. 12V aanwezig. Ik heb daarbij de 3-weg connector naar bobines als spanning en frame als massa gebruikt.

Waar kan ik op de motor de ballast weerstand vinden? Heb geprobeerd te zoeken maar krijg hem niet gevonden...

Beide draden van bobines naar de ontsteking krijgen c.a. 12V.

Met retourdraad van bobine tegen massa houden, bedoel je dan de draden richting ontsteking die ik hierboven gemeten heb?
Zo ja, dan zie ik geen vonk op de bougies wanneer ik de draden tegen massa tik.

Ik hoor graag wat je ervan denkt!

Groeten,
Kevin

Panrider1300

Bericht door Panrider1300 » 27 mar 2025, 07:19

Als het goed is, is er geen ballast weerstand meer aanwezig. Die is niet meer nodig met electronische ontsteking en 3 Ohm bobines.

Bertrand

Bericht door Bertrand » 27 mar 2025, 13:44

Kan inderdaad ook dat er geen ballast meer is gebruikt bij de ombouw. Even terug naar het begin dan. Kan je de primaire en de secundaire wikkeling van de bobines doormeten met een goede multimeter? Welke waarden vind je?

vHeck

Bericht door vHeck » 10 jun 2025, 22:09

Goedenavond allen,

Het heeft even geduurd maar ze loopt weer... Soort van!
Nieuwe accu erin gezet maar dat hielp initieel niks, naast dat de startmotor een stuk beter rond ging.

Nu blijkt dat als de motor op groot licht staat deze niet wil starten. Je moet het maar net weten. Hebben jullie hier ook last van? En zo ja, is dat normaal?

Daarnaast merk ik een paar dingen op:
- motor valt soms uit bij terugschakelen naar 2e, waarbij ze zich er soms "doorheen trekt" en weer aanslaat (met gevaarlijke situaties als gevolg) maar soms ook niet en moet ik handmatig zelf starten.

- lijkt aan rechterkant wat meer te roken uit uitlaat dan aan linker kant. Misschien carburateur afstelling?

- klinkt met choke erop alsof het blok "verzuipt" bij starten, is dit herkenbaar?

- deze avond kreeg ik haar naar een paar dagen prima starten weer niet aan de praat...

Hebben jullie wellicht suggesties wat deze problemen kan veroorzaken?

Ik hoor het graag, en super bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Kevin

pieter
Type Goldwing: GL1800

Bericht door pieter » 10 jun 2025, 23:22

Had ik bij mijn 1500 ook (te lang stil gestaan toen ik hem kocht) carburateurs ultrasonisch laten reinigen en de motor loopt weer als een zonnetje.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Bertrand

Bericht door Bertrand » 11 jun 2025, 09:01

Betreft : niet starten in stand grootlicht. Is het misschien een amerikaan? Daarvan weet ik dat het grootlicht uitgeschakeld wordt als je de startknop indrukt om zodoende meer energie te hebben voor de startmotor tijdens het starten. Bij mijn K3 kan je in elk geval altijd starten, ongeacht de positie van de lichtschakelaar.
Betreft : het niet kunnen starten : het is belangrijk om eerst weer de diagnose te stellen: ontsteking of carburatie? . Heb je vonken als hij niet wil starten of niet?
Ik heb zo het gevoel dat een carburatieprobleem zal zijn .... dus carburatoren eens onder handen nemen zoals Pieter voorstelt.

vHeck

Bericht door vHeck » 11 jun 2025, 11:32

Hey Bertrand en Pieter,

Ik heb inmiddels weer vonken. Met het omzetten van de lichtschakelaar was dit verholpen. Echter automatisch het grootlicht uitschakelen bij starten doet de motor niet, zo lijkt het in ieder geval.
Wanneer ik de motor op parkeerlicht of licht volledig uit zet dan pas slaat ze aan.

Ik zal inderdaad nogmaals nagaan of er nog steeds vonken aanwezig zijn na het niet starten van gisteren, dit heb ik niet meer gecheckt.

Ik weet van de vorige eigenaar dat de carburateurs niet zo lang geleden schoongemaakt zijn al kan het goed zijn dat hij sindsdien veel heeft stilgestaan en een grote schoonmaak geen overbodige luxe is zoals Pieter aangeeft.

Ook weet ik inmiddels van de vorige eigenaar dat de carburateurs wel een keer beter afgesteld moesten worden, aangezien hij daar zelf niet kundig genoeg in was.

Ik ga vanavond de vonken nogmaals controleren!

Heeft er iemand goede bronnen voor het afstellen/schoonmaken van de carburateurs?

Ik hoor het graag!

vHeck

Bericht door vHeck » 11 jun 2025, 17:48

Zojuist proberen te starten... Starten en lopen, alsof er niks aan de hand is.