Warme motor slaat af

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Frank Selen » 07 mei 2025, 17:26

DonvanVliet schreef:
06 mei 2025, 22:47
Volgens mij is dat gesmolten isolatie. Slechte verbinding, vonkoverslag. Kijk ook eens naar je stekkerverbindingen links-voor achter je dummytankdeksel. In die hoes zitten allerelei verbindingen. Als daar iets zit te etteren kan je ergens anders problemen krijgen.
In de hoes ziet alles er zo op de eerste blik goed uit. Indien de bobine in orde blijkt te zijn, zal ik veel meer verbindingen willen checken.

Fijn dat jij het óók leerzaam vindt, Bertrand! Ik zeker ook :D :D
Kabels nog een stuk vrijgemaakt, het blijft kleverig. Kern kan ik er niet uittrekken. De bobines zien er aan de buitenkant gaaf uit. Eigenlijk zou ik moeten meten op de plek waar de kabels uit de bobines komen.
Komende dagen heb ik geen tijd om verder te onderzoeken, daarna pak ik de draad weer op :)

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Frank Selen » 07 mei 2025, 21:12

Ik zie en voel nu dat de kabel nummer 4 erg los aan de linker bobine hangt. Als ik er een beetje aan zou trekken zou hij los komen!!
De andere drie aansluitingen zien er nog stevig uit. Dus waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Beste nu de bobines demonteren? Voor de zekerheid nogmaals meten en dan zullen ze wel vervangen moeten worden. Toch?

Bertrand
Berichten: 159
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Bertrand » 07 mei 2025, 22:53

Dag Frank.
Ik zou die bobines eens demonteren en grondig inspecteren op de werkbank. Toch nog eens proberen een meting te doen. Indien beide bobines niet gelijk meten : gaan voor nieuwe. Dan zul je even de markt moeten afschuimen: er zijn soorten van goedkoop tot duur. Om iets bij te leren: knip die verdachte bobine dan eens af tot een paar cm van de behuizing en meet nog eens. Zit daar nog steeds kleverig spul? Hoe ziet het koper er daar uit? We blijven benieuwd.

DonvanVliet
Berichten: 817
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Warme motor slaat af

Bericht door DonvanVliet » 07 mei 2025, 22:59

Het zijn niet de orginele bobines zo te zien. Van de orginele zijn de bougiekabels in de bobine ingegoten en geen tussenverbindingen.

Bertrand
Berichten: 159
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Bertrand » 08 mei 2025, 06:55

Volgens mij wel degelijk originele FL101-12V bobines van Honda, de volledige montage inclusief ballastweerstand ziet er origneel uit. HS-kabels zitten ingegoten in de bobines.

DonvanVliet
Berichten: 817
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Warme motor slaat af

Bericht door DonvanVliet » 08 mei 2025, 09:22

Er zitten toch verlengkabels met connectors op, of zie ik dat verkeerd. Of later verlengd.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Frank Selen » 08 mei 2025, 10:01

Ja, is later verlengd. Vijf jaar geleden.

DonvanVliet
Berichten: 817
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Warme motor slaat af

Bericht door DonvanVliet » 08 mei 2025, 10:05

Ok

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Frank Selen » 12 mei 2025, 15:10

De bobines verwijderd en overzicht gemaakt van de draden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inderdaad, de draad van cilinder 4 hangt gewoon los, is nog maar verbonden met een dun stukje draad :roll: :
Afbeelding
Ik kan nog steeds niets meten (waarde is 1) op deze bobine.
Lijkt dus verstandig de bobines te vervangen. Zou dit een optie kunnen zijn: KLIK!?

Daarnaast blijft de vraag of de bobine(s) na vijftig jaar óp zijn en defect of dat er iets anders mis is waardoor deze bobine stuk is gegaan!?

DonvanVliet
Berichten: 817
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Warme motor slaat af

Bericht door DonvanVliet » 12 mei 2025, 15:17

Als ze maar passen.

Bertrand
Berichten: 159
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Bertrand » 12 mei 2025, 17:42

Dag Frank,
Als ik het zo zie: niet twijfelen, de bobines zijn echt niet meer OK. Waarom: ik zou niet echt een andere oorzaak zoeken dan de ouderdom. De bobine van cilinder 3 en 4 zal inwendig onderbroken liggen maar toch nog een beperkte vonk over de onderbreking heen leveren,anders zou je niet vlot kunnen starten.
De bobine die je gevonden hebt bij Japparts: lijkt mij wel OK en best betaalbaar. Dynatec is stukken duurder en je moet bij deze een stuk van de inlaat van de luchtfilter afzagen omdat de dimensies iets anders zijn. Deze die je voorstelt zullen volgens mij zonder aanpassingen passen op het bestaande frame. Bedrading goed verzorgen. Cilinder 1+2 niet verwisselen met 3+4 want dat geeft knallen.
Ik blijf het volgen omdat het mij intrigeert ...

DonvanVliet
Berichten: 817
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Warme motor slaat af

Bericht door DonvanVliet » 12 mei 2025, 17:47

Ja nieuwe bobines is voorlopig de beste oplossing. Dan eens bekijken wat het oplevert.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Frank Selen » 12 mei 2025, 19:18

DonvanVliet schreef:
12 mei 2025, 17:47
Ja nieuwe bobines is voorlopig de beste oplossing. Dan eens bekijken wat het oplevert.
Bertrand schreef:
12 mei 2025, 17:42
Dag Frank,
Als ik het zo zie: niet twijfelen, de bobines zijn echt niet meer OK.
Conclusie dat de bobines vervangen moeten worden had ik inderdaad ook al getrokken. De afstand die opgegeven is, 102 mm, meet ik ook op de oude.
Mijn enige veronderstelling was, dat indien er ergens anders een defect aanwezig is in het elektrisch circuit, dit de oorzaak zou kunnen zijn van het uitvallen van de bobines. Dan zouden nieuwe bobines daar ook last van kunnen krijgen. Maar goed kans is natuurlijk zeer groot dat ze gewoon door ouderdom defect zijn geraakt.
Moet ik dan twee dezelfde bobines bestellen neem ik aan? En hoe zit het met de bedrading, uit mijn huidige bobines komen steeds drie draden, maar niet exact met dezelfde kleuren. Of heeft dat met de voorschakelweerstand te maken? Die zal ik over moeten zetten?
Verder is mijn GL1000 volgens de RDW uit 1978, maar chassisnummer, motornummer en wat andere details geven aan dat hij uit 1975 komt, heeft waarschijnlijk een paar jaar in de USA gereden. Dus volgens mij is het een K0. Zijn de bobines van Japparts dan geschikt?
Bertrand schreef:
12 mei 2025, 17:42
Ik blijf het volgen omdat het mij intrigeert ...
Wat intrigeert jou precies, Bertrand? :wink:

DonvanVliet
Berichten: 817
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Warme motor slaat af

Bericht door DonvanVliet » 12 mei 2025, 19:30

Een K0 komt nog uit japan zelf. Staat op het frameplaatje. Tenminste bij die 75'er van mij toendertijd.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 148
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: Warme motor slaat af

Bericht door Frank Selen » 12 mei 2025, 21:11

Ja, staat er. 'Made in Japan.'

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten