Tellerklokken opknappen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Frank Selen
Type Goldwing: GL1000

Tellerklokken opknappen

Bericht door Frank Selen » 29 jan 2025, 15:17

Ik wil mijn tellerklokken opknappen. Rubbers vernieuwen, lampjes vervangen, het rode driehoekje 'gevaarlijk-hoge-toeren' weer mooi rood verven enz.
Ik vermoed dat ik de ronde, zwarte ringen waar het glas inzit alleen los krijg door de metalen ring rondom los te wrikken. Klopt dat en is dat te doen?
Hoe gaat verder het knopje los van de dagteller? Ik begrijp dat die geschroefd zit, maar ja, indien je los wil draaien gaan natuurlijk gewoon de wieltjes met cijfers meedraaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jbazelmans

Re: Tellerklokken opknappen

Bericht door Jbazelmans » 30 jan 2025, 07:49

het rode driehoekje 'gevaarlijk-hoge-toeren' weer mooi rood verven enz
Verder geen antwoord op je vraag, maar als het "rode driehoekje betekent dat je gevaarlijk hoog in de toeren zit is dat boven 9500 toeren dan niet meer gevaarlijk? :lol:

Frank Selen

Bericht door Frank Selen » 30 jan 2025, 11:35

Jbazelmans schreef:
30 jan 2025, 07:49
het rode driehoekje 'gevaarlijk-hoge-toeren' weer mooi rood verven enz
Verder geen antwoord op je vraag, maar als het "rode driehoekje betekent dat je gevaarlijk hoog in de toeren zit is dat boven 9500 toeren dan niet meer gevaarlijk? :lol:
Tja, dat ga ik even uitproberen als alles weer in elkaar zit.. :lol:

In deze video (klik) wordt de metalen ring door wrikken losgemaakt. Na even proberen is mijn conclusie dat dat erg lastig wordt.
Nu zag ik dat bij een van mijn klokken die ring al eens is verwijderd. Aan de onderzijde van de klok is de ring een keer middendoor gezaagd of zo en daarna weer vastgesoldeerd. Dit kon ik makkelijk losmaken en de ring verwijderen.

Afbeelding

Ik kan nu het asje van de knop van de dagteller met een tang vasthouden en de knop losdraaien, dacht ik. Dat zit zo vast dat ik bang ben te forceren. Hoeft ook niet los, kan de paar likjes verf bij deze klok makkelijk zo aanbrengen.

Afbeelding

Bertrand

Bericht door Bertrand » 30 jan 2025, 16:54

Dag Frank,
Ik heb ook ooit zo'n ring doorgezaagd maar dat is geen goed idee, je kan dit nauwelijks nog terug aan elkaar zetten en het lijkt nergens op. Zo'n ring openwringen is doenbaar met veel geduld en je kan deze terug "felsen" na de nodige herstelwerken inwendig. Zie ook video. De gebruikt methode met die extra spanband is interessant om de ring niet te erg toe te takelen.
https://www.youtube.com/watch?v=PLU2sCFx6qU
Wat ik ook al gedaan heb is de schroefbare ring te gebruiken die bij zo'n gechromeerde kap hoort, werkt als een spanband.

Frank Selen

Bericht door Frank Selen » 04 feb 2025, 15:54

Bedankt (weer) voor je adviezen, Bertrand. Helaas had ik de ring al doorgezaagd net voor ik je bericht las. Zal wel melden hoe het verder gaat. Leuke video!

Frank Selen

Bericht door Frank Selen » 05 feb 2025, 11:44

Inderdaad, zo makkelijk als de ring er af gaat, zo lastig istie weer te monteren. Ik heb de twee schalen met een lijmtang op de tafel geklemd, zodat de rand door het samendrukken wat smaller wordt. Ook is het dan handig dat alles vast op elkaar zit en je het niet los in je handen hebt. De uiteinden van de ring komen zo tot op ongeveer twee millimeter bij elkaar en aan de zichtzijde is de ruimte tussen ring en zwarte schaal nergens meer dan één millimeter. De rand heb ik aan beide einden over een lengte van ongeveer twee centimeter voorzien van krachtige lijm. Morgenvroeg alles weer loshalen...

Afbeelding

Bertrand

Bericht door Bertrand » 07 feb 2025, 09:32

Ik ben benieuwd ... Ooit heb ik ergens in een webshop nieuwe ringen gezien bij iemand die tellers herstelt ... maar ik weet de naam niet meer. In elk geval was het niet zo goedkoop. En je moet die dan nog kunnen persen ook.

Frank Selen

Bericht door Frank Selen » 07 feb 2025, 17:09

Dat viel gelukkig mee:

Afbeelding

De twee paar lampjes in de beide klokken heb ik ook vervangen. Alle vier waren ze zwart. Nadat ik alles heb aangesloten willen die vier lampjes niet branden nadat ik het contact aanzet. Ik vermoed dat mijn GL1000 in Amerika zijn eerste kilometers heeft afgelegd en dat betekent dat het licht altijd aan staat, dus naar mijn idee zouden de lampjes al bij contact moeten branden.

Afbeelding

Ik had alle (zes) draden gemerkt en weer op dezelfde manier aangesloten. Ook komen de kleuren van de draden precies overeen met de kleuren in het elektrisch schema dat ik uit het boek van Mansur Darlington heb; is wel een schema van een GL1100.
Mijn conclusie is dat de bruin/witte draden die naar de vier lampjes gaan plus zouden moeten zijn, maar ik meet met een testlampje en contact aan geen stroom. Ik meet bij de groen/zwarte draad van de temperatuurmeter wel stroom. Kan ik nu straffeloos hier stroom van aftappen en aansluiten op de bruin/witte draad van de vier lampjes?

Bertrand

Bericht door Bertrand » 11 feb 2025, 09:35

Dag Frank,
Ik zou niet zo maar op een andere plaats aftappen ( zou kunnen dat die groen/zwarte de 7 Volt voeding is voor de brandstofmeter ) maar eerder de oorzaak zoeken waarom het niet werkt. Wat je zegt is juist : na aanleggen van het contact ( ignitionswitch) EN de lichtschakelaar staat AAN moeten de lampjes branden, althans bij een EU-model, kan zijn dat dit anders is bij US-model, ik weet dit niet zo direct.
Je moet echt meten met een digitale meter hoor, een testlampje is hier niet aangewezen : meten met de zwarte meetklem op de min-pool van de batterij ( niet ergens op het metaal van het frame ) en de rode meetklem op de bruin/witte draad? Hoeveel volt meet je daar? Meet je ook spanning op de groene draad? Daar mag je niets meten. Als je op de groene draad wel spanning meet heb je ergens een slechte massaverbinding. Ik vermoed dat we het in die richting moeten zoeken ). Veel meetplezier, Bertrand

Bertrand

Bericht door Bertrand » 11 feb 2025, 09:47

Bevestiging : blijf van de groen/zwarte draad af. Dit is inderdaad de 7 Volt voeding voor de temperatuurmeter en de brandstofmeter. Als je daar zou op aftakken zou de 7 volt-regelaar kunnen defect raken en beide meters zouden niet meer juist werken ook trouwens. I

Frank Selen

Bericht door Frank Selen » 11 feb 2025, 13:52

Dank je voor je adviezen en uitzoekwerk, Bertrand!
Had er stiekem op gewacht, had inderdaad het idee dat ik die groen/zwarte niet zou mogen gebruiken!
Ik ga het meten!