Technische vragen, tips, trucs, enz.
-
peter
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 7333
- Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Velden noord limburg
Bericht
door peter » 14 jun 2018, 13:52
Gisteren de deksels bij de riemen even los gemaakt om te controleren. Ik hoorde namelijk een rammeltje. Een van de spanrollen was op zijn retour en had dus iets speling. Ik hed nog ergens een spanrol liggen en die bleek ook bij draaien herrie te maken. Mijn nieuwsgierigheid was geboren en ik heb de oude eens uitelkaar gehaald. Er zit inderdaad niks in wat je zou kunnen vervangen. De as heeft 2 groeven waar de balletje doorheen lopen en de geharde lagerschaal ook. Daaromheen zitten de uiteindelijke rollen weer gemonteerd.
Op internet even gekeken wat ze kosten en 99€ vindt ik best wel veel geld voor zoiets simpels. Mijn speurtocht naar een goedkopere oplossing bracht mij hier;
http://www.sdb-e.com/TENSIONER/TENSIONE ... LD-JCS.pdf
Deze oplossingen zijn een stuk goedkoper. Heeft iemand dat hier al zo gedaan

lijkt me niet een erg moeilijk karweitje.
Kijk eens op
mijn site voor meer nonsens en motoren.
Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd
-
rudolphwolven
- Berichten: 530
- Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11
Bericht
door rudolphwolven » 16 jun 2018, 01:51
Peter,
Knap gevonden......en leuk dat je dit deelt (dat mag best eens gezegd worden vind ik)!
Ik heb het zelf welliswaar nu niet nodig.......maar wel goed om te weten.
mvg, Ruud
-
peter
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 7333
- Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Velden noord limburg
Bericht
door peter » 16 jun 2018, 09:39
Inmiddels hebben we spanrollen gevonden van Peugeot, exact dezelfde diameter en het gat voor de as is 14mm. De rol zou op de as geperst kunnen worden en dan muurvast zitten. Kosten rolletje 12€ per stuk.
Na mijn vakantie gaan we eens experimenteren of hij inderdaad over het asje valt en dan ook echt goed vast zit.
22€ klinkt bij mij beter in de oren dan 198€ voor 2 rolletjes

Kijk eens op
mijn site voor meer nonsens en motoren.
Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd
-
barrel
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 27 mei 2017, 10:01
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Den Helder
Bericht
door barrel » 16 jun 2018, 13:33
rolletje ff in een pannetje lauwe olie of in een oventje, asje in de vriezer. Appeltje-eitje!
Snel verdiend!
Big singles are cool!
Denk om ons milieu: rij een groene!

-
jwt67
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 15 jul 2015, 18:45
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Westervoort
Bericht
door jwt67 » 16 jun 2018, 23:20
peter schreef: ↑16 jun 2018, 09:39
Inmiddels hebben we spanrollen gevonden van Peugeot, exact dezelfde diameter en het gat voor de as is 14mm. De rol zou op de as geperst kunnen worden en dan muurvast zitten. Kosten rolletje 12€ per stuk.
Na mijn vakantie gaan we eens experimenteren of hij inderdaad over het asje valt en dan ook echt goed vast zit.
22€ klinkt bij mij beter in de oren dan 198€ voor 2 rolletjes
Nice! ben benieuwd of ze passen en zo ja deel gerust de onderdeelnummers........

GL1000 K2
-
zijspanpiet
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 19 jun 2018, 19:23
Bericht
door zijspanpiet » 24 jun 2018, 08:42
Ik heb zelf nieuwe distributie riemen op Mn 1500 gezet, toen wilde ik ook nieuwe spanrollen er op zetten en dat werd mij afgeraden door de lokale Honda dealer, hij had die spanrollen nog nooit verkocht!
De man bij de onderdelen ken ik al bijna 40 jaar dus geloof ik hem, inmiddels zijn we weer zeker 50 000 km verder en alles draait nog perfect.
Hij had mij dus ook van die dure rollen kunnen verkopen, maar ik kreeg een beter advies!
Of dat dan ook voor de andere types Gw is?
-
peter
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 7333
- Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Velden noord limburg
Bericht
door peter » 24 jun 2018, 11:02
Deze oude hebben teveel speling. Het zijn rollen uit 1976, dus vrij oud. Tegenwoordig heeft er veel ontwikkeling plaats gevonden dus vandaar dat ik eens verder kijk dan de te dure oude rollen. Als het voor een paar tientjes goed kan zijn waarom dan dure kopen ?
Kijk eens op
mijn site voor meer nonsens en motoren.
Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd
-
zijspanpiet
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 19 jun 2018, 19:23
Bericht
door zijspanpiet » 24 jun 2018, 13:04
Ik zou ook voor de goedkopere rollen gaan als die passen?
Er zijn erg veel rollen in de handel te koop voor allerlei types automotor en daar zal wel wat tussen zitten wat past, en in de Autowereld is het wisselen van rollen en riemen orde vd dag dus meer verkoop/omzet.
-
peter
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 7333
- Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Velden noord limburg
Bericht
door peter » 05 jul 2018, 17:17
Ik heb vandaag wel 2 nieuwe gehaald, originele welteverstaan. Waarom? Ik wilde dit weekend nog een tocht maken de oude dame en heb nog geen tijd gehad om wat te klooien met de oude spanners. Ze liggen nog op de werkbank en ga me er misschien loop van de week nog eens mee bezig houden.
Kijk eens op
mijn site voor meer nonsens en motoren.
Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd
-
25 jaar k2
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: IJmuiden
Bericht
door 25 jaar k2 » 13 jan 2019, 17:12
Beste peter
kan jij mij vertellen welke spanrollen van welke peugeot in aanmerking komen motor type bouwjaar enz enz
ik heb hier nog een oude spanrol liggen en heb de mogelijkheid tot persen bij een collega.
Dus wil ik het avontuur wel eens aangaan nieuw kopen kan altijd nog
Ik heb steeds gewacht op een antwoord maar omdat jij 2 nieuwe hebt gekocht zal het wel in een la verdwenen zijn bij jou en ik begrijp dat best
Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.
-
peter
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 7333
- Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Velden noord limburg
Bericht
door peter » 13 jan 2019, 20:14
Klopt helemaal, spanrollen koop je niet ieder week

ik zal eens kijken in mijn historie of ik ze nog kan vinden.
Kijk eens op
mijn site voor meer nonsens en motoren.
Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd
-
25 jaar k2
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: IJmuiden
Bericht
door 25 jaar k2 » 13 jan 2019, 23:23
Graag Peter
Ik denk dat er wel meer forumleden zijn die interesse hebben
in een wat goedkopere spanrol revisie grijns
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.
-
Bobby60
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 07 jan 2022, 19:42
- Type Goldwing: GL1000
Bericht
door Bobby60 » 20 jun 2022, 20:38
En toen was het stil
-
Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
Bericht
door Antoon Aarts » 20 jun 2022, 21:45
Bobby60 schreef: ↑20 jun 2022, 20:38
En toen was het stil
Helaas wel...........
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel :
http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012) heden.
CB350F 1976 / CB400F 1977 / 2x CB500F 1975 -1976 / CB550F2 76 / K3.78 / 2x GL1000 bj.1978
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast