GL1000 1975

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 1975

Bericht door Cas » 22 jun 2021, 19:42

Frank Selen schreef:
22 jun 2021, 18:29
Bertrand schreef:
06 mei 2021, 08:22
... Is dat van u origineel Honda, staat het logo er nog op aan de achterzijde?
Tja, nu wel.
Afbeelding
Met spuitbusje gedaan... :lol:
DonvanVliet schreef:
18 jan 2021, 15:54
Is dat geen 1200 luchtfilterdeksel?
Inmiddels een luchtfilterhuis van een GL1000 gevonden, gespoten en gemonteerd met een nieuw filter :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de dummytank gesloten is zie je er niks van :roll: , maar ja, we zullen zeggen schoonheid zit van binnen :D .

Alleen nog het slangetje van carterontluchting verlengen.

Afbeelding
Prachtig werk, alles nieuw maken, petje af!
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 24 jun 2021, 21:50

Dank je, Cas!

Ik ervaar tijdens het rijden tussen 50 en 60 km/u in de derde versnelling, 3000 toeren eigenlijk al zolang als ik de GL1000 heb het volgende euvel. Het lijkt er op dat je elke seconde gas geeft en weer los laat. Dus elke seconde even aandrijving en weer geen aandrijving. Er zal best een naam voor dit fenomeen zijn, maar ik kan het alleen maar zo omschrijven. Nu, na het monteren van het GL1000 luchtfilterhuis lijkt het iets minder. Indien ik overschakel naar de vierde versnelling wordt het ook iets minder.
Wat er recent is gebeurd wat hier mee te maken kan hebben is kleppenstellen, bougies vervangen, nieuw luchtfilter en distributieriem vervangen.
Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het oplossen?

Andere vraag, is dit de stationairschroef (precies in het midden van de foto, rechterzijde motor) en op welk toerental dien ik af te stellen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 1975

Bericht door Cas » 24 jun 2021, 22:10

De naam voor het euvel dat jij omschrijft is aan/uit effect maar de GL1000 heeft carburateurs en het aan/uit effect komt, voor zover ik weet, alleen voor bij injectie (milieumaatregelen: ECU, mapping, pair valve, katalisator etc) Maar ik zou het toch zoeken in de carburateurs. Goed schoonmaken, vlotterhoogte goed afstellen en kijk vooral ook of de rubbertjes van het huis van de vlotternaalden nog goed zijn, die willen na verloop van tijd wel eens gaan lekken. Als alles weer in elkaar zit naar een goede monteur gaan en de synchronisatie en CO2 laten afstellen. Vooral met de huidige slechte benzine is het goed om af en toe en flesje Forte in de tank te mikken, doe ik elk half jaar bij mijn motor en mijn auto, goed spul.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 1975

Bericht door Cas » 24 jun 2021, 22:28

Frank Selen schreef:
24 jun 2021, 21:50
Dank je, Cas!

Ik ervaar tijdens het rijden tussen 50 en 60 km/u in de derde versnelling, 3000 toeren eigenlijk al zolang als ik de GL1000 heb het volgende euvel. Het lijkt er op dat je elke seconde gas geeft en weer los laat. Dus elke seconde even aandrijving en weer geen aandrijving. Er zal best een naam voor dit fenomeen zijn, maar ik kan het alleen maar zo omschrijven. Nu, na het monteren van het GL1000 luchtfilterhuis lijkt het iets minder. Indien ik overschakel naar de vierde versnelling wordt het ook iets minder.
Wat er recent is gebeurd wat hier mee te maken kan hebben is kleppenstellen, bougies vervangen, nieuw luchtfilter en distributieriem vervangen.
Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het oplossen?

Andere vraag, is dit de stationairschroef (precies in het midden van de foto, rechterzijde motor) en op welk toerental dien ik af te stellen?

Afbeelding
Yep, dit is de stationairschroef, ik denk zo'n 800 toeren.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: GL1000 1975

Bericht door 25 jaar k2 » 24 jun 2021, 22:36

hoi Frank
zet het toerental maar rond de 1000 rpm 800 is net even te laag
mij is verteld dat dan de oliepomp net niet genoeg opbrengst levert met 1000 rpm heb je dat probleem niet meer

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 1975

Bericht door Cas » 25 jun 2021, 09:26

Vergeet ook niet naar de vacuumslangetjes te kijken, die willen wel eens uitdrogen en dan kunnen er haarscheurtjes inkomen.
Ook kijken of de choke nog gangbaar is en volledig dicht gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=Ni3TkgcyFAw
https://www.youtube.com/watch?v=KPsX37fvGDo
https://www.youtube.com/watch?v=GA0RyhkTtCs
https://www.youtube.com/watch?v=Osm2bjC5Yac
https://www.youtube.com/watch?v=E5iSzyyKx6c
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 26 jun 2021, 07:37

Dag Frank,
Dat Af-Aan fenomeen die je beschrijft heb ik ook al lang en ik kan het er niet uit krijgen. Carburatoren reeds nagezien, alles lijkt mij daar nog perfect proper en vlotterhoogte goed afgesteld. Kan volgens mij enkel komen door de carburatie , niets met ontsteking te zien denk ik zo. Ik ga hier nog een tijdje meevolgen, misschien heeft er nog iemand goed tips. Kan het iets te zien hebben met oude ( lekkende ) asafdichtingen op de carburatoren?
Bertrand

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 1975

Bericht door Cas » 26 jun 2021, 09:23

Bertrand schreef:
26 jun 2021, 07:37
Dag Frank,
Dat Af-Aan fenomeen die je beschrijft heb ik ook al lang en ik kan het er niet uit krijgen. Carburatoren reeds nagezien, alles lijkt mij daar nog perfect proper en vlotterhoogte goed afgesteld. Kan volgens mij enkel komen door de carburatie , niets met ontsteking te zien denk ik zo. Ik ga hier nog een tijdje meevolgen, misschien heeft er nog iemand goed tips. Kan het iets te zien hebben met oude ( lekkende ) asafdichtingen op de carburatoren?
Bertrand
Heb je de O-ring die hier moet afsluiten gecontroleerd en is alles goed schoon?
Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: GL1000 1975

Bericht door 25 jaar k2 » 26 jun 2021, 12:22

Het aan af fenomeen heb ik dus ook met mijn k2 het zei heel minimaal
ook hier is alles tip top in orde elec ontsteking en de carbs zijn nagezien door koldt
een groter vakman op dat punt is er bijna niet:)
Wat mij opvalt als mijn vrouw achterop zit is het nagenoeg weg want ik geeft het de schuld dat als je ong 60 km/h rijd
de gaskleppen nagenoeg dicht staan en je op de overgang zit tussen je stationair en de hoofdsproeiers en dat de techniek
van 1975 daar niet over heeft nagedacht de gl is toen als zijnde supersport motor in de markt gezet en niet voor wat wij nu doen met 60 km?h over een dijkje tuffen
(als hij nog open is voor motor verkeer ) :)

Wie voor dit fenomeen ooit de oplossing kan aandragen ik houd mij aanbevolen /ik heb me er bij neergelegd en het karakter genoemd scheelt je bakken met ergenis

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1000 1975

Bericht door DonvanVliet » 26 jun 2021, 15:33

Karakter is het niet. Ik denk dat het aan de carbs ligt. Ik ken het fenomeen zelf niet. Ik heb 30 jaar een K0 uit 1975 gehad waar dat specifieke pfobleem niet voorkwam. Wel andere carb gerelateerde problemen. Een Randack revisie gedaan toen en weer prima.
Carbs openmaken, alles er uit, ook sproeiers, wat maar demontabel is. Ook het zogenaamde Plenum splijten want als de o-ringen daartussen uitdrogen krijg je vergelijkbare klachten. Slangetjes nieuw, vlotters, vlotternaalden etc. Alles vervangen wat je maar kan bedenken. Kijk ook naar je sproeiers. Volgens mij kan je al die zooi via Randack verkrijgen. Gebruik geen aftermarket zooi via een motorzaak, kan je over een maand weer de boel openslopen.
Neem de tijd en ga nauwkeurig te werk.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 27 jun 2021, 21:41

Dank jullie voor de reacties, waarschijnlijk heb ik te weinig kennis en kunde om deze werkzaamheden aan de carburateurs uit te voeren. Ik zal het nog eens met Hen van Hensmotoren in Maasbree bespreken. Hoewel hij een tijdje geleden al toen ik over dit fenomeen vroeg zijn schouders optrok en zei dat het een beetje bij deze oude motoren hoort. Je kunt het ook karakter noemen, het hoort er een beetje bij, terwijl er natuurlijk toch iets niet in orde is.
Laatst gewijzigd door Frank Selen op 27 jun 2021, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1000 1975

Bericht door DonvanVliet » 27 jun 2021, 22:02

Dat het er bij hoort is een dooddoener. Ze zeggen ook dat Harleys horen te lekken. Onzin. Aan laten pakken dat probleem. Ik denk dat enkele forummers hier wel weten wie goed is met carbs reviseren.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 1975

Bericht door Cas » 27 jun 2021, 22:27

Het probleem met oude motoren is dat ze onderhoud nodig hebben, vooral als ze langere tijd hebben stilgestaan. De carburateurs hebben veel te lijden, vooral met de huidige E10.
De carburateurs moeten feilloos hun werk kunnen doen anders loopt de motor niet goed, je hebt te maken met vergomming van oude benzine en het uitdrogen van rubbers.
Een dealer die zijn schouders ophaalt en weet ik wat al niet meer daar moet je niet op vertrouwen, je moet het zelf doen en dat moet je ook weten als je een motor van vele jaren oud koopt.
Het is niet moeilijk, schroefjes losdraaien, weten wat je gedaan hebt, maak desnoods foto's, alles goed schoonmaken en in omgekeerde volgorde schroefjes weer vastdraaien.
Versleten en verweerde onderdelen vervangen, het is niet moeilijk en zelfs leuk om te doen. Als je het laat doen kost het je een vermogen en weet je niet wat er is gedaan.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

peter

Re: GL1000 1975

Bericht door peter » 28 jun 2021, 22:05

De mijne doet dat ook, heb er verder geen last van en mijn carburateurs zijn echt wel schoon. De rubbers ook in orde het is ook nooit anders geweest. Door de jaren heen heeft honda verschillende carburateurs gemaakt voor de gl1000 en ik denk dat de eerste series meer last hebben dan de wat latere series. Waarom zou je anders de moeite nemen om een carburateur een ander type nr te geven? Mestal tank ik in duitsland de shell v power en e10 gaat er alleen in als ik echt droog sta en de pomp niks anders heeft. Op e10 loopt de motor ook goed maar verbruikt wel ondeveer 10% meer dan de v-power.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Contacteer:

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 05 okt 2021, 08:52

Bertrand schreef:
05 mei 2021, 08:06
Ziet er erg goed uit met zo'n origineel zadel. Een origineel zadel vind je bijna nooit meer ... je hebt daar echt een koopje gedaan denk ik , nou ja .. koopje ... je zal daar wel de prijs voor betaald hebben. Ik zoek al lang een origineel zadel voor mijn K3, ook nergens nog te vinden. En nu wachten op mooi lenteweer en rijden maar. Hopelijk zijn de meeste probleempjes opgelost nu. Good Luck.
Hallo @Bertrand is dit een zadel dat je zoekt?
KLIK!

Plaats reactie