Lastig starten GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 7247
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 14 apr 2021, 18:24

Zou natuurlijk ook kunnen ik vrees dat je proefondervindelijk uiteindelijk het probleem pas oplost.
Wel heb ik laatst ook een de dyna bobines en kabels geplaatst, ding start nu als een dolle en loopt wat soepeler (ontsteking is ook dyna). Dus misschien dat het bij jou ook de problemen zou kunnen oplossen.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door DonvanVliet » 14 apr 2021, 18:31

Ja ik heb ooit een piranha onsteking in mijn gl1000 gebouwd. Een wereld van verschil.

Bertrand
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 16 apr 2021, 08:43

Gisteren heb ik de ontsteking nog eens nagezien. Eerst statisch zoals in de manual, natuurlijk vergeten de afsluitdop van de controleopening dicht te maken en alles onder de olie bij de eerste start ... Vervolgens de linker afschermkap van de distributieriemen verwijderd en daar met de stroboscoop geprobeerd de timing te controleren. Je kan daar enkel de goede werking van de voorontsteking controleren wegens geen goed referentiepunt. Ik weet dat Randakk daar een soort gradenschijf voor heeft, misschien maak ik daar zelf eens iets voor. Ik heb al twintig jaar een zelfbouw semi-elektronische ontsteking die dus nog werkt via de bestaande contactpunten , de eigenlijke onderbrekers zijn dus transistoren. Het verschil met de gewone ontsteking is dat je de contactpunten nooit meer moet vervangen aangezien ze niet meer kunnen inbranden. Heeft nog nooit gefaald. Daarna heb ik het volgende eens getest : bij draaiende motor de basisplaat met de contactpunten los gezet en voorzichtig iets verdraaid tot de motor hoorbaar iets sneller en soepelder draait. Daarna proefgereden : is al een stuk beter, hij trekt beter door vanuit de lage toeren. Ik ga dit nog eens verder uitspitten.
Iemand ervaring met afregelen met stroboscoop? Flitsen doorheen zo'n plexi afsluitdop is niet werkbaar lees ik.

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 7247
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 16 apr 2021, 10:52

Klopt dat werkt niet, heb wel eens gehoord dat bij een servicebeurt ze de olie niet helemaal opvullen maar net aan een 1,5 ltr er in gooien. Dan heeft hij wel oliedruk maar draait je vliegwiel er niet doorheen. Natuurlijk niet als een dolle toeren laten maken maar gewoon stationair laten kachelen voor niet te lang. Wel controleren of je druklampje uitgaat. Of het daadwerkelijk werk heb ik nooit getest maar het is zeer aannemelijk.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door 25 jaar k2 » 17 apr 2021, 11:03

Ik ben er eergisteren maar eens voor gaan zitten had de choke as van carb 1 en3 al een paar keer ingespoten met wd 40
Na wat frutten met de choke knop kwamen ze weer netjes mee daarna goed schoon gemaakt en gesmeerd met wat teflon olie.
Ik denk dat je dat beter even elk voorjaar kan doen een klein beetje aandacht geven die asjes.
Mijne slaat nog wel wat moeilijk aan maar als hij start weer keurig op 4 cilinders en geen knallen meer uit de uitlaat dus ik ben een blij man:)
Maar mijn bobine`s zijn nog uit het jaar kruik dus die zouden het ook nog kunnen wezen al heb ik nog geen last van vocht enz enz
Bertrand kijk ook eens of jou vervroeging wel goed werkt even het dekseltje van de ontsteking er af halen en voelen of het asje draaien wil (klein stukje 1 kant op ) en netjes weer terug springt

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Goldiefan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Goldiefan » 17 apr 2021, 16:11

Heel veel ervaring mee. Die oude bobines en bougiekabels moet je onmiddellijk vervangen. Behouden van dit soort essentiele onderdelen uit zuinigheid is in de regel vragen om problemen. Probleem daarbij is dat je de preciese oorzaak van niet of niet gemakkelijk ziet en kan meten, dus ik zou het blind vervangen en daarna pas verder kijken.

Succes,

Jeroen.

Bertrand
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 17 apr 2021, 19:51

Ik heb toch even verder geprobeerd om de ontsteking dynamisch te controleren dmv een stroboscoop. Daarvoor heb ik een "timing degree wheel" zelf in elkaar geknutseld.
Een plexischijf gemaakt en een schaal geprint ( je kan dit naar eigen wensen ontwerpen via https://www.blocklayer.com/circle-divider.aspx ). In elk geval : dit systeem werkt wel behoorlijk. Eerst de schijf monteren op de riemschijf van de nokkenas, statisch op BTDC zetten, schijf op nul graden draaien ,fixeren en starten maar. Zo kan je met de stroboscoop perfect alles zien werken. Morgen print ik een betere schijf, ik ga dit nog eens verder uitspitten.

Bertrand
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 17 apr 2021, 19:52

Foto van de opstelling.
Afbeelding

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door DonvanVliet » 17 apr 2021, 20:18

Er zijn andere glaasjes die je in je blok draait om je timing te controleren. Dat glas steekt dan verder naar buiten zodat er niet zo snel olie op komt als de motor draait. Ik heb het niet meer en hoe ik er ooit aan kwam weet ik ook niet. Wat ook helpt is met een witte merkstift die streep op je vliegwiel accentueren.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten