GL1000 1975
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975 - Richtingaanwijzer naar links defect
Recht onder de contactpunten die ik hier met 1 t/m 6 heb aangegeven zit nog een rij contactpunten. Op de onderste contactpunten van 1 en 6 meet ik spanning met een contrôlelampje.
Verbind ik punt 1 met zijn onderliggend contactpuntje dan hoor ik de zoemer, maar geen van de drie lampjes van de richtingaanwijzers branden. Hetzelfde voor punt 6 met onderliggend contactpuntje. Dus geen verschil tussen links en rechts.
Wat kan ik nu verder doen om er achter te komen of er een defect zit in deze schakelunit?
Verbind ik punt 1 met zijn onderliggend contactpuntje dan hoor ik de zoemer, maar geen van de drie lampjes van de richtingaanwijzers branden. Hetzelfde voor punt 6 met onderliggend contactpuntje. Dus geen verschil tussen links en rechts.
Wat kan ik nu verder doen om er achter te komen of er een defect zit in deze schakelunit?
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Frank,
Als rechts werkt en links niet dan is alvast alles OK met de knipperrelais. Volgende stap : checken als beide lampen links wel degelijk nog OK zijn ( 21 W ) , je moet 100 % zeker zijn. Als dit ok is dan blijven enkel de stuurschakelaar en de bedrading over. Hoe heb je de schakelaar gereinigd? met contactspray? Dus goed inspuiten, een kwartiertje laten inwerken terwijl je veelvuldig schakelt van Links naar Rechts. Daarna met perslucht spuiten tot alles binnenin kurkdroog is, nooit het contact aanleggen als de spray nog nat is .Als je vertrouwd bent met een multimeter : de lampjes uitmeten vanaf de L-R-schakelaar, hij moet in de neutrale stand staan. Ik schat dat je op de oranjedraad ( Links ) en de lichtblauwe ( Rechts ) een weerstand moet meten van ongeveer 3 ohm ten opzichter van de massa. Als je dit ongeveer hebt ( 2 x dus ) dan weet je dat lampen EN bedrading OK zijn en moet het probleem in de schakelaar zitten.
Ik ga het morgen eens nameten bij mij K3 maar ik denk dat de kleuren bij uw model dezelfde zijn.
Als rechts werkt en links niet dan is alvast alles OK met de knipperrelais. Volgende stap : checken als beide lampen links wel degelijk nog OK zijn ( 21 W ) , je moet 100 % zeker zijn. Als dit ok is dan blijven enkel de stuurschakelaar en de bedrading over. Hoe heb je de schakelaar gereinigd? met contactspray? Dus goed inspuiten, een kwartiertje laten inwerken terwijl je veelvuldig schakelt van Links naar Rechts. Daarna met perslucht spuiten tot alles binnenin kurkdroog is, nooit het contact aanleggen als de spray nog nat is .Als je vertrouwd bent met een multimeter : de lampjes uitmeten vanaf de L-R-schakelaar, hij moet in de neutrale stand staan. Ik schat dat je op de oranjedraad ( Links ) en de lichtblauwe ( Rechts ) een weerstand moet meten van ongeveer 3 ohm ten opzichter van de massa. Als je dit ongeveer hebt ( 2 x dus ) dan weet je dat lampen EN bedrading OK zijn en moet het probleem in de schakelaar zitten.
Ik ga het morgen eens nameten bij mij K3 maar ik denk dat de kleuren bij uw model dezelfde zijn.
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975
Dank je, Bertrand
Ik ga je aanwijzingen uitvoeren!
Ik ga je aanwijzingen uitvoeren!
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Frank,
Ik heb daarnet een paar metingen gedaan omdat dergelijke elektrische problemen mij altijd intrigeren...
Nog een tip : als één lamp defect is dan gaat het knipperen van de andere dubbel zo snel, als beide lampjes ( zowel voor als achter ) defect zijn dan zal enkel nog het controlelampje supersnel knipperen.
De makkelijkste meting zonder veel gezoek in de bedrading : maak de grijze draad los van het pinkerrelais. ( linker kant van de valse tank open maken ) . Meet met een multimeter op die grijze draad de weerstand naar massa toe.
Met de pinkerschakelaar in neutrale stand meet je ongeveer 55 Ohm . Met de schakelaar in positie Links of Rechts : ongeveer 0,7 Ohm ( twee pinkerlampen en dashbordlampje in parallel ).( die schatting van mij van 3 Ohm was iets teveel, een koude lamp heeft een andere weerstand dan een warme ... )
Als je dit hebt dan zijn lampen en de bedrading OK en moet het probleem in de schakelaar zitten volgens mij.
De schakelaar kan je doormeten ook met een ohmmeter : Positie Links moet grijze draad doormeten met de oranje, Positie Rechts moet grijze draad doormeten met de lichtblauwe draad.
Ik ben benieuwd wat je vind.
Ik heb daarnet een paar metingen gedaan omdat dergelijke elektrische problemen mij altijd intrigeren...
Nog een tip : als één lamp defect is dan gaat het knipperen van de andere dubbel zo snel, als beide lampjes ( zowel voor als achter ) defect zijn dan zal enkel nog het controlelampje supersnel knipperen.
De makkelijkste meting zonder veel gezoek in de bedrading : maak de grijze draad los van het pinkerrelais. ( linker kant van de valse tank open maken ) . Meet met een multimeter op die grijze draad de weerstand naar massa toe.
Met de pinkerschakelaar in neutrale stand meet je ongeveer 55 Ohm . Met de schakelaar in positie Links of Rechts : ongeveer 0,7 Ohm ( twee pinkerlampen en dashbordlampje in parallel ).( die schatting van mij van 3 Ohm was iets teveel, een koude lamp heeft een andere weerstand dan een warme ... )
Als je dit hebt dan zijn lampen en de bedrading OK en moet het probleem in de schakelaar zitten volgens mij.
De schakelaar kan je doormeten ook met een ohmmeter : Positie Links moet grijze draad doormeten met de oranje, Positie Rechts moet grijze draad doormeten met de lichtblauwe draad.
Ik ben benieuwd wat je vind.
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975
Gunstig
Zo snel ik tijd heb ga ik het uitzoeken, dank je!
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975
Lampjes eerst gecontroleerd en die zijn in orde.
Meting uitgevoerd, hoop op de juiste wijze, ben geen ervaren gebruiker van de multimeter.
Grijze draad pinkerrelais (mooie Belgische vaktaal ) losgehaald en met de schakelaar in de middenstand gemeten tussen de grijze draad en de min-pool van de accu. De multimeter blijft op 1 staan, oneindig grote weerstand (toch?).
Richtingaanwijzer naar rechts, tussen grijze draad en min-pool: 0,7 ohm.
Richtingaanwijzer naar links, tussen grijze draad en min-pool: 8,7 ohm.
Richtingaanwijzer naar rechts, tussen grijze draad en lichtblauwe draad in de schakelaar: 3,8 ohm.
Richtingaanwijzer naar links, tussen grijze draad en oranje draad in de schakelaar: 12 ohm.
Bij een tweede meting om te controleren merk ik dat de waarden licht kunnen verschillen met de eerste meting.
Bedankt voor je moeite, Bertrand!
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Oei, dit zijn tegenstrijdige resultaten, één meting wijst richting bedrading en de andere richting keuzeschakelaar.
Maar ik weet dat weerstandmetingen soms verwarrende resultaten geven omdat het lage waarden betreft, een beetje slecht contact geeft al een foute meting.
Ik heb intussen snel eens iets anders getest.
Neem een stukje draad en verbind die losse grijze draad met de + 12 Volt op de ACC terminal ( dit is voor de veiligheid na een zekering, rechtstreeks op de +12 Volt van de batterij is minder veilig als je iets mispeutert .. )
Zet contact aan en plaats keuzeschakelaar L of R. Nu moeten de knipperlichten continu branden, L of R.
In uw geval moet zeker de rechterkant branden, als de linkerkant niet werkt is het zeker de bedrading of connector ergens ...
Maar ik weet dat weerstandmetingen soms verwarrende resultaten geven omdat het lage waarden betreft, een beetje slecht contact geeft al een foute meting.
Ik heb intussen snel eens iets anders getest.
Neem een stukje draad en verbind die losse grijze draad met de + 12 Volt op de ACC terminal ( dit is voor de veiligheid na een zekering, rechtstreeks op de +12 Volt van de batterij is minder veilig als je iets mispeutert .. )
Zet contact aan en plaats keuzeschakelaar L of R. Nu moeten de knipperlichten continu branden, L of R.
In uw geval moet zeker de rechterkant branden, als de linkerkant niet werkt is het zeker de bedrading of connector ergens ...
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Tja, ziet er toch heel anders uit dan bij een K3. Niet getreurd! Ik heb nog even naar het schema van een K2 gekeken in de Haynes manual.
Vergeet even de methode die ik eerst heb voorgesteld
Probeer die grijze draad te volgen, die zal ergens iets verder naar links eindigen op een connector.
Op diezelfde connector zou je normaal gezien de oranje draad van het linkerknipperlicht vinden en de lichtblauwe van het rechterknipperlicht.
Kan je ook de kabelbundel volgen afkomstig van knipperlichtschakelaar?
Die zou daar ook moeten terecht komen, misschien aan de andere kant van die connector.
Klopt dit?
Vergeet even de methode die ik eerst heb voorgesteld
Probeer die grijze draad te volgen, die zal ergens iets verder naar links eindigen op een connector.
Op diezelfde connector zou je normaal gezien de oranje draad van het linkerknipperlicht vinden en de lichtblauwe van het rechterknipperlicht.
Kan je ook de kabelbundel volgen afkomstig van knipperlichtschakelaar?
Die zou daar ook moeten terecht komen, misschien aan de andere kant van die connector.
Klopt dit?
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Frank,
Ik vermoed dat het probleem toch ergens de bedrading zal zijn ergens.
Ik zie ook dat er wel " geknutseld" is aan de bedrading.
Ik heb een rode pijl getekend waar ik iets meen te zien wat niet origineel is: een oranje draad waar een rood kabelbuisje op geklemd is, dit lijkt mij een herstelling.
En laat oranje nu de kleur zijn van het linkerknipperlicht.....
Misschien is daar eerder een herstelling gebeurd en is die terug onderbroken.
Dat zwarte spanbandje eens doorknippen en voorzichtig de zaak eens onder de loupe nemen daar.
Zou niet onlogisch zijn, op die plaats buigen de kabelbundels veelvuldig door de stuurbeweging en zo kan er wel een breuk ontstaan.
Ik ben benieuwd ...
Ik vermoed dat het probleem toch ergens de bedrading zal zijn ergens.
Ik zie ook dat er wel " geknutseld" is aan de bedrading.
Ik heb een rode pijl getekend waar ik iets meen te zien wat niet origineel is: een oranje draad waar een rood kabelbuisje op geklemd is, dit lijkt mij een herstelling.
En laat oranje nu de kleur zijn van het linkerknipperlicht.....
Misschien is daar eerder een herstelling gebeurd en is die terug onderbroken.
Dat zwarte spanbandje eens doorknippen en voorzichtig de zaak eens onder de loupe nemen daar.
Zou niet onlogisch zijn, op die plaats buigen de kabelbundels veelvuldig door de stuurbeweging en zo kan er wel een breuk ontstaan.
Ik ben benieuwd ...
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975
Het werkt
Ik heb die rubberen hoes (onder jouw pijl, Bertrand) verwijderd en kon toen de oranje draad volgen. De stekkerverbinding losgehaald en gereinigd, getest en het werkt!
Uit de bundel van de stuurschakeling van de richtingaanwijzers komen 10 draden. Ik zie nu ook een oranje en een oranje met witte streep en een lichtblauwe en een lichtblauwe met witte streep. Op mijn eerste foto's van de schakelaar zie je een oranje en lichtblauwe draad, die heb ik ook gebruikt in de metingen, maar deze hebben bij nader inzicht dus beiden een wit streepje.
Overigens zie ik dat de oranje-met-wit-streepje draad in de dummytank via een stekkertje is aangesloten op een oranje draad!
Jouw suggestie (rood stekkertje op een oranje draad) van geknutsel, is een rood stekkertje dat bevestigd is op een blauw draadje zonder verdere aansluiting.
Wat is nu verstandig, ik wil even de deksel van de dummytank verwijderen en de draden en stekkertjes schoonmaken, van sommige herken je de kleur bijna niet meer. Met wasbenzine, nog met iets insprayen? Tape herstellen.
Bedankt voor de instructies en vooral Bertrand voor je moeite! Geweldig!
Zwarte, ingetapte bundel komt van het stuur.
Ik heb die rubberen hoes (onder jouw pijl, Bertrand) verwijderd en kon toen de oranje draad volgen. De stekkerverbinding losgehaald en gereinigd, getest en het werkt!
Uit de bundel van de stuurschakeling van de richtingaanwijzers komen 10 draden. Ik zie nu ook een oranje en een oranje met witte streep en een lichtblauwe en een lichtblauwe met witte streep. Op mijn eerste foto's van de schakelaar zie je een oranje en lichtblauwe draad, die heb ik ook gebruikt in de metingen, maar deze hebben bij nader inzicht dus beiden een wit streepje.
Overigens zie ik dat de oranje-met-wit-streepje draad in de dummytank via een stekkertje is aangesloten op een oranje draad!
Jouw suggestie (rood stekkertje op een oranje draad) van geknutsel, is een rood stekkertje dat bevestigd is op een blauw draadje zonder verdere aansluiting.
Wat is nu verstandig, ik wil even de deksel van de dummytank verwijderen en de draden en stekkertjes schoonmaken, van sommige herken je de kleur bijna niet meer. Met wasbenzine, nog met iets insprayen? Tape herstellen.
Bedankt voor de instructies en vooral Bertrand voor je moeite! Geweldig!
Zwarte, ingetapte bundel komt van het stuur.
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975
Wat ik heb geleerd is een beetje gestructureerd te werk gaan en niet zo maar wat gaan knommelen en niet te snel opgeven omdat het lastig lijkt.
Nou dat kwam goed van pas, want na het monteren van de stuurschakelaar werkte de koplamp niet meer.
Dus ik dacht eerst het lampje in de koplamp controleren. Wat blijkt, hele glazen bol vervangen indien het lampje defect is!? Dat klopt? Je kunt niet een H4 lampje vervangen?
Toen maar ten tweede de zekeringen gecontroleerd en ja, een zekering stuk. Nieuwe geplaatst en er was weer licht
Dus tijdens het monteren van de schakelaar op het stuur is er waarschijnlijk een kabeltje klem gekomen en contact gemaakt met iets wat niet de bedoeling was.
Ik zie nu ook dat er een draad ontbreekt. Dat komt overeen met het feit dat ik inderdaad maar één stand had van de koplamp. High en low geeft geen verschil. Het lijkt er op dat die hele draad ontbreekt, bij de schakelaar gaan er tien in en achter de dummytank komen er ook tien uit.
Nou dat kwam goed van pas, want na het monteren van de stuurschakelaar werkte de koplamp niet meer.
Dus ik dacht eerst het lampje in de koplamp controleren. Wat blijkt, hele glazen bol vervangen indien het lampje defect is!? Dat klopt? Je kunt niet een H4 lampje vervangen?
Toen maar ten tweede de zekeringen gecontroleerd en ja, een zekering stuk. Nieuwe geplaatst en er was weer licht
Dus tijdens het monteren van de schakelaar op het stuur is er waarschijnlijk een kabeltje klem gekomen en contact gemaakt met iets wat niet de bedoeling was.
Ik zie nu ook dat er een draad ontbreekt. Dat komt overeen met het feit dat ik inderdaad maar één stand had van de koplamp. High en low geeft geen verschil. Het lijkt er op dat die hele draad ontbreekt, bij de schakelaar gaan er tien in en achter de dummytank komen er ook tien uit.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
OK, blij te vernemen dat het probleem met de linkerknipperlichten is opgelost.
Die ingekapselde dreaadconnectoren zijn normaal van goede kwaliteit, wel best eens checken als ze allemaal goed vastzitten en niet los aanvoelen.
Ik zou voorzichtig zijn met reinigen, als iets werkt : afblijven.
Betreft die H4 lamp : dit is de originele lamp die los vervangbaar is maar bij u zal het ook niet meer origineel zijn, vermoedelijk een ( betere, duurdere ) H6017 koplamp en die moet je inderdaad compleet vervangen in geval van defect.
Betreft het probleempje met de koplampschakelaar: zie ik het goed dat daar maar 2 draden aan vastzitten en een derde die afgeknipt is?
Ik zie ook beschadigde isolatie : goed opletten daarmee, met tape of krimpkous isoleren, goed uitkijken dat er niets tegen de massa komt!
Ik heb een schetsje gemaakt met de bedrading rond de stuurschakelaar van een "GL1000 general type" omdat een electrisch schema van een GL1000 erg lastig te "lezen" is.
Onderaan zie je de afkortingen voor de kleuren.
( heb je toevallig een electrisch schema van uw GL1000 ? )
Er vertrekken normaal 10 draden dus dan begrijp ik niet dat je maar 2 draden vind op de high-low-beam schakelaar.
Misschien helpt dit u vooruit maar op de foto zie ik afwijkende kleuren?
Wat zijn de kleuren van die 10 draden?
Die ingekapselde dreaadconnectoren zijn normaal van goede kwaliteit, wel best eens checken als ze allemaal goed vastzitten en niet los aanvoelen.
Ik zou voorzichtig zijn met reinigen, als iets werkt : afblijven.
Betreft die H4 lamp : dit is de originele lamp die los vervangbaar is maar bij u zal het ook niet meer origineel zijn, vermoedelijk een ( betere, duurdere ) H6017 koplamp en die moet je inderdaad compleet vervangen in geval van defect.
Betreft het probleempje met de koplampschakelaar: zie ik het goed dat daar maar 2 draden aan vastzitten en een derde die afgeknipt is?
Ik zie ook beschadigde isolatie : goed opletten daarmee, met tape of krimpkous isoleren, goed uitkijken dat er niets tegen de massa komt!
Ik heb een schetsje gemaakt met de bedrading rond de stuurschakelaar van een "GL1000 general type" omdat een electrisch schema van een GL1000 erg lastig te "lezen" is.
Onderaan zie je de afkortingen voor de kleuren.
( heb je toevallig een electrisch schema van uw GL1000 ? )
Er vertrekken normaal 10 draden dus dan begrijp ik niet dat je maar 2 draden vind op de high-low-beam schakelaar.
Misschien helpt dit u vooruit maar op de foto zie ik afwijkende kleuren?
Wat zijn de kleuren van die 10 draden?
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
- Contacteer:
Re: GL1000 1975
Dank je voor het schema, Bertrand
G=Groen en Gr=Groen schrijf je, die laatste zal Gr=Grijs zijn? En wat bedoel je met DM, PA en T?
Ik heb het volgende schema, dat volgens mij past bij mijn GL1000:
Deze tien draden komen uit de schakelaar links op het stuur (en wat ik mis volgens het schema):
*Koplamp: wit en blauw/wit, hier mis ik blauw en bruin/wit (?)
*Claxon: lichtgroen, hier mis ik groen (hoewel er geen aansluiting is waar eigenlijk een draad hoort)
*Richtingaanwijzers: bruin/groen, grijs, lichtblauw, oranje, bruin/wit, lichtblauw/wit en oranje/wit
Deze drie draden zijn op de koplamp aangesloten:
De slechte isolatie ga ik inderdaad aanpassen en ja, er zijn maar twee draden aangesloten op de schakelaar van de koplamp, de derde lijkt afgeknipt.
G=Groen en Gr=Groen schrijf je, die laatste zal Gr=Grijs zijn? En wat bedoel je met DM, PA en T?
Ik heb het volgende schema, dat volgens mij past bij mijn GL1000:
Deze tien draden komen uit de schakelaar links op het stuur (en wat ik mis volgens het schema):
*Koplamp: wit en blauw/wit, hier mis ik blauw en bruin/wit (?)
*Claxon: lichtgroen, hier mis ik groen (hoewel er geen aansluiting is waar eigenlijk een draad hoort)
*Richtingaanwijzers: bruin/groen, grijs, lichtblauw, oranje, bruin/wit, lichtblauw/wit en oranje/wit
Deze drie draden zijn op de koplamp aangesloten:
De slechte isolatie ga ik inderdaad aanpassen en ja, er zijn maar twee draden aangesloten op de schakelaar van de koplamp, de derde lijkt afgeknipt.