Zijspan GL 1000 1977

Technische vragen, tips, trucs, enz.
motorfan
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 25 jun 2018, 11:49

Het is natuurlijk ook weer zo Piet, dat als er af en toe eens een zijspan naar de gallamiezen geholpen wordt, het wel uniek blijft, zijspanrijden. Vandaar wellicht dat
het aanbod ook maar mager is.
En ja Jos, er zijn mensen die nou eenmaal graag sleutelen, kapot of niet.
Mijn motto: wat niet kapot is hoef je niet te maken...

Nou, het treffen weer overleeft. De Goldwing heeft het goed gedaan, heb de carburateurs voor vertrek nog even gesynchroniseerd en heb de primaire ketting niet meer
gehoor, welke ik eerst wel hoorde.
Enigste puntje is dat als hij stationair loopt en ik zet het licht aan dan slaat hij af. Ook als ik zonder licht rij en moet stoppen voor een verkeerslicht of zo wil hij ook wel
eens om onverklaarbare reden afslaan.
Ff uitzoeken waar dat aan licht. Stroom of carburatie?

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 26 jun 2018, 16:31

Kan een dynamoprobleempje zijn, of hij maakt ergens kortsluiting. Vaak zijn het ook wel massa problemen, maar ja ga het maar weer eens zoeken.
Bij die van mij blijft de choke niet openstaan, als ik hem uittrek gaat hij op zijn gemak weer terug naar af, de veertjes zitten zo te zien goed.
Deksels dekseltje is ook verwijderd ( plakte als een gek ), alles schoongemaakt en vandaag nieuwe pomp en pakkingset besteld. Dussss het duurt allemaal alweer veel te lang. Ben intussen ook nog een vacuummeter in elkaar het fabrieken voor het afstellen van de carbs. We vervelen ons niet.

motorfan
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 27 jun 2018, 11:31

Ja dat is het probleem. Meestal een klein iets maar voordat je het hebt gevonden. En als het echt storend wordt ga ik er maar even mee naar Ger in Oss.
Die choke knop daar heb ik de oplossing voor maar daar gaat een verhaaltje aan vooraf.

Komt ie: Ik had bij mijn FLT, de Harley, een probleem dat hij na zo'n 30-40 km zeer beroerd ging lopen.
Nu bleek dat onder het rijden de choke er OP trilde. Ik was in de buurt van Oss dus ik ging bij Ger even vragen om wat duck tape.
Dat kreeg ik met een grote glimlach van Ger. Een Harley repareren bij een GW specialist haha.
Nu komt het. Ger vroeg aan mij, "kun je die chokeknop dan niet vastzetten zoals bij een Goldwing"?

Uhh, nee, ik geloof het niet.

Toen deed hij me voor hoe dat bij een GL1000 werkt.

Onder de chokeknop zit een rubberring. Die kun je verdraaien om zo het in en uittrekken te verlichten of te verzwaren.
Als de choke bij jou origineel is zou dat bij jou ook nog moeten werken.
Kun je gewoon met de hand draaien en de juiste spanning instellen.

Probeer dat eens. Zo moeten wij elkaar toch helpen met die ouwe tr…

Die vacuummeters heb ik overigens gekocht maar zelf maken is ook niet zo moeilijk. Gemakzucht en weinig tijd...

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 27 jun 2018, 13:02

Bedankt, dat ga ik proberen met die choke, je moet er maar op komen.

motorfan
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 27 jun 2018, 15:40

Deze ring is het. Waar de schroevendraaier met de punt tegen komt.



Afbeelding

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 27 jun 2018, 17:08

OK... duidelijker kan niet, ga ik proberen. Wat jouw motor aangaat betreffende het afslaan, meet de dynamo eens als de motor loopt en kijk wat hij afgeeft, misschien een wikkeling stuk? heb ik een gehad bij een BMW r60/7, zodra hij belast werd was het einde oefening.

motorfan
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 28 jun 2018, 14:11

Ik vind dat hij vrij veel laadstroom produceert. Stationair ong. 15,5 volt en een beetje op toeren rond de 17 volt.
Met licht aan ong. 13,5-14 volt.
Onder het rijden met licht aan is er niets aan de hand, alleen bij stationair draaien slaat hij af.

Dat geeft hij aan op het klokje op de tank maar ook als ik meet met de multimeter. Dus het klokje is vrij precies.

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 29 jun 2018, 10:07

Dan denk ik dat hij ergens een sluiting maakt/ massaprobleem heeft. Massaproblemen zijn vaak de oorzaak.
Wat ik al eens gedaan heb, is gewoon een voor een de stekkers in de kabelboom losmaken en inspuiten met contactspray, dit geeft vaak al een goed resultaat aangezien na verloop van tijd altijd wat corrososie ontstaat in die stekkers. Heb gisteren de nieuwe waterpomp gekregen, en aangezien het dit weekend toch te warm wordt om iets zinnigs te doen........

motorfan
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 29 jun 2018, 12:24

Gisteren toch maar even naar Ger gebeld i.v.m. laadprobleem.
Was een bekend probleem bij deze type's en advies was om er absoluut niet meer mee te rijden omdat anders alles naar de kl... kon gaan.

Er was inmiddels een oplossing voor handen dus binnenkort gaat hij op de aanhanger naar Ger.

Was iets dat de verschillende fase's naar gelang de laadstroom kon aan- of uitschakelen.
Voor mij complete hogere wiskunde....... 8) ...........

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 29 jun 2018, 13:21

Dat is minder, zal dan wel een nieuwe lichtmachine worden als ik dat zo hoor is het een probleem met de wikkelingen.
Succes ermee.

motorfan
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 01 jul 2018, 14:57

Nee geen nieuwe lichtmachine, neem aan dat je de dynamo bedoeld.
Blok kan er gewoon in blijven. Kon er ws. gewoon op wachten.
Volgens Ger is het iets in de buurt of in plaats van de gelijkrichter.
Het is een soort van modificatie.
Dan werd er ook iets aan de bedrading veranderd.
We gaan het meemaken...…..

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 02 jul 2018, 13:54

Ben benieuwd.......hou me op de hoogte

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 04 jul 2018, 21:20

Waterpomp zit er in, alles weer opgevuld, en hij loopt weer. Nu nog nieuwe bougies en synchroon afstellen en dan kunnen we weer. Was op zich geen moeilijke klus, maar je moet het niet te vaak hoeven doen.

motorfan
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 05 jul 2018, 10:52

Als het goed is hoef je niet iedere week je waterpomp te vervangen dus daar zul je voorlopig wel vanaf zijn :lol:

Is het ook nog gelukt om je choke vast te zetten met die rubber ring?

Het laadprobleem is opgelost.

Het oude systeem van aparte gelijkrichter en aparte spanningsregelaar is verwijderd en vervangen door een 2 in1 systeem.

Bij het oude systeem werd maar 1 veld afgevlakt en met het nieuwe systeem zouden 3 velden afgevlakt worden.

Voor mij allemaal abacadabra met het werkt i.i.g. wel.


Het was ong. een klusje van een uur met koffiedrinken erbij dus zo gebeurt (als je maar weet wat je moet doen) maar dat kun
je gerust aan Ger over laten.

En nou km's maken allebei.

A.s. zaterdag alvast naar motorcamping "de Hei" in Siebengewalt.
Speelt een AC/DC coverband heb ik vernomen, helemaal mijn ding dus ik zit goed.............. 8) .............

Jos1959
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 06 jul 2018, 10:09

Nou fijn dat het opgelost is, weer een kopzorg minder.
Dat trucje met de choke heeft gewerkt, dank je wel voor de tip. Nu moet ik nog even de bougies vervangen en synchroon stellen, en als dan alles goed is loopt hij weer zoals het hoort.
Hopelijk krijg ik dit weekend er tijd voor, door de week komt het er niet van, teveel werk op het ogenblik wat op zich niet erg is.
Komende winter wordt de electrische installatie onder handen genomen, want daar is wat in af ge hobby't dat wil je niet weten, althans van het zijspan alles in een kleur aangelegd met tig lampjes op het ding. Heb eerst maar eens alles wat niet nodig was eruit getrokken ( letterlijk)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten