Zijspan GL 1000 1977

Technische vragen, tips, trucs, enz.
motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 13 jun 2018, 13:29

Hallo mensen,

Ik ben van plan om een GL1000 uit 1977 met zijspan aan te schaffen.
Dit span heeft ong. 150.000 km gelopen.
Het is een origineel omgebouwd EML span.
Nu mijn vragen.

Is een GL1000 geschikt als zijspan motor.
Zijn dit veel km's voor een span.
Wat zal het verbruik ong. zijn? Ja, hang af van rijstijl natuurlijk, die is rustig.
Zijn er nog specifieke dingen om op te letten bij zo'n GL1000/combinatie.

Er zal vooral binnendoor mee worden gereden maar ook snelweg als het moet, dus dat moet ook veilig en vlot
gaan. Het hoeft allemaal niet heel hard maar zou er bv. constant 120 mee gereden kunnen worden als zijspan?

b.v.d.

Sjaak

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 18 jun 2018, 15:37

Zelf heb ik een GL 1000 met Squire bak, deze is van 78 en is mijn 6e combinatie. Persoonlijk vind ik de GL1000 wel geschikt om zijspan mee te rijden, niet te vergelijken met een BMW of zo, de ouwe GL rijdt wat dat aangaat soepeler. De km stand is niet schrikbarend, als de motor zijn onderhoud gehad heeft. Vanzelfsprekend gaat er aan zo'n oudje wel eens wat stuk, zo heeft die van mij nu de waterpomp naar de vaantjes, maar dat is eenvoudig te repareren.
Let er op dat het blok droog is, dus geen overmatige olielekkages. Als hij er opties goed uitziet, en de prijs voldoet aan jouw verwachting... why not.

Jos.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 19 jun 2018, 12:37

Hey Jos, dank voor je berichtje en welkom op de site. Heb de GL 1000 inmiddels gekocht en opgehaald. Blok is kurkdroog. Heeft de laatste 30 jaar 1 eigenaar gehad! Deze man is volgens de verkoper naar een verzorgingstehuis gegaan.
Heb maar een minimaal proefritje kunnen maken op een industrieterrein omdat de GL geen achter- en zijspan rem had. Had hij natuurlijk wel maar die werkte niet. Dit heb ik opgelost toen hij nog op de aanhanger stond, was een kwestie van ontluchten.



Afbeelding



Afbeelding




Afbeelding

Compleet met aanhangertje voor net geen 3000,- euro. Gezien de leeftijd misschien te veel maar je kunt het ook omdraaien en zeggen gezien de leeftijd
is het niet veel. Ruim 41 jaar oud dus oldtimer. En voor die prijs is er bijna niks fatsoenlijks te koop. Verder zit er ook een complete krauser kofferset bij.
Zijkoffers zijn er op de foto af i.v.m. het ontluchten van de remmen. Verder was de Wing afgeladen met reserveonderdelen, lampjes, zekeringen, oliekeeringen, lagers, gereedschap, reserve compleet achterlicht van motor en van aanhanger, ook lag er nog een redelijk uitgebreide pakkingset in van een of andere Alfa Romeo, wie die wil hebben mag hem gratis op halen, enz. enz.

Nu nog een keer de carburateurs afstellen, want bij lage toeren hoor je de primaire ketting, als ook de ontsteking en kleppen stellen. Dan nog verse distributieriemen en olie en filters en dan gaan met die banaan.

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 20 jun 2018, 09:03

Nou die ziet er goed uit, qua prijs denk ik niet dat je teveel betaald hebt, en er is altijd de kwestie van wat is de motor jou waard.
Ik heb jaren gerestaureerd en beurzen bezocht, en als ik zie wat daar voor een prijzen gehanteerd worden.... ik zeg maar altijd zo, het is wat de gek ervoor geeft. Die van mij was trouwens duurder, maar voor mij was de prijs goed dus ik happy en de verkoper happy en daar gaat het om.
Zal binnenkort even een foto van de mijne plaatsen, duurt even heb veel werk op het ogenblik.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door rudolphwolven » 20 jun 2018, 11:57

Wat een prachtige combinatie.....
Gezien de mooie staat (en het soort eigenaar) en dat het een EML is....... is de prijs m.i. helemaal ok.
Veel plezier er mee!
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 20 jun 2018, 17:21

Dit is hem dan. Blijft zoals hij is, alleen technisch in orde maken en dan klaar.

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 21 jun 2018, 09:03

Afbeelding

Afbeelding

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 21 jun 2018, 12:05

Hey Jos, ben wel benieuwd naar je span. Uit je laatste bericht begrijp ik dat je een foto zou hebben geplaatst maar hier is niks te zien. Alleen dus dat dit hem dus is en hij blijft zoals hij is.

Ja Rudolph, dat vind ik ook. Gisteren ondekt dat er ook al een electronische ontsteking, Dyna S, op zit, dus dat is weer een plusje erbij :D .

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 21 jun 2018, 16:07

Blijkbaar iets mis gegaan, we proberen het nog eens
Afbeelding

Afbeelding

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 22 jun 2018, 12:27

Haha ja Jos, nou staat hij er 2 keer met 2 foto's op. Eerste keer zal wel vertraagt binnen zijn gekomen.
Maar wat een gaaf ding zeg. Mooie kleuren en vooral die koffers in de kleur, dat is een goed idee.
Mooie bak ook en lekker lage instap. Daar kreeg ik bij de mijne al commentaar over dat het moeilijk instappen was ook omdat het zitgedeelte van de stoel vrij lang is.

Dat snap ik wel dat je hem zo laat. Alleen dat stuur, staat dat niet ontzettend laag?

Ik heb er bij mij de treeplank al afgehaald en een voetsteun in elkaar gelast.
Kon bijna niet onder het pedaal komen. Was nog origineel, geen hak/teen schakeling.


En dan op de achtergrond die Jawa met zijspan zo te zien.

Heb ik ook al eens aan zitten denken. Rijd dat nog een beetje met zo'n span er aan?
Heb er verschillende gehad maar dan solo.


Have fun, ride free... 8) ...

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 22 jun 2018, 15:22

Nou, dat stuur lazer ik ervan af, dat is dus echt niets komt weer een gewoon stuurtje op. De hak/teen schakeling zat er op, is even wennen maar het werkt behoorlijk. De kleuren zijn typisch jaren 70, ik heb een Harley gehad in die kleur dus een beetje jeugdsentiment. Zit nu alleen nog met de waterpomp te sukkelen, het deksel wil niet van het blok afkomen, dus ik denk dat ik maar eens moet gaan warmstoken, dan zou het moeten lukken.
De jawa is inmiddels verkocht, die had geen gebrek aan belangstelling, die was geheel gerestaureerd en gereviseerd, maar de nieuwe eigenaar heeft het al voor elkaar gekregen hem vakkundig te mollen, geen ervaring maar dan toch willen kijken wat er in zit, dan krijg je dat soort dingen. Rijden doet dat spul wel, maar is erg licht. Maar als je daar mee kunt rijden zonder brokken te maken, kun je zeggen dat je kan zijspanrijden.
Trouwens qua instap in de Squirebak kreeg ik dezelfde opmerking van mijn vrouw, de zitting is wel erg lang, en vergeleken met de jawa is dat ook zo.
We kijken wel, eerst de waterpomp.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door motorfan » 22 jun 2018, 18:17

Ze zeggen wel dat de meeste ongelukken gebeuren als men denkt dat men zijspan kan rijden.

In het begin voorzichtig aan maar al snel denken ze het te kennen en dan ga je .

Echt jammer maar hij weet nu wel waar de grens ligt en dat is waarschijnliijk veel dichterbij dan hij dacht :lol: .

Ik heb mijn andere span nog wel dus kan nog switchen als ze daar liever in zit maar dat is niet iets voor snel een eind weg te komen.
Meer rustig aan binnendoor waar ik niet te veel hoef te remmen want die halfnaaf remmen zitten er volgens mij voor de sier op.
Andere span is trouwens een Chang Jiang, een replica van een BMW R71 uit 1938.
Loopt erg mooi maar remt totaal niet.

Dat dekselse dekseltje. Een beetje rondom tikken met een harde kunstofhamer en evt. warmstoken maar niet te gek.
Maar volgens mij hoef ik jou dat niet uit te leggen...….


Is natuurlijk de pakking die het niet meteen wil opgeven.

Heb vroeger ook wel eens een Harley (Electra) met origineel zijspan gehad. Nog een shovel. Errug jammer dat hij weg is...........

Heb nu nog wel een FLT van 1985, EVO met nog shovel onderblok. Heb ook zitten denken om daar een span aan te hangen. Maar goed, voorlopig is het de Goldwing
die mee mag.

Nou, ik ga ff de onderkuip demonteren zodat ik de carburateurs kan synchoniseren dan kan hij morgen mee naar een motortreffen hier in de buurt.

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 22 jun 2018, 19:47

Ja, dat dekseltje komt maandag wel, heb voor morgen nog genoeg werk liggen. Ammuseer je op het treffen morgen!

zijspanpiet
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2018, 19:23

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door zijspanpiet » 24 jun 2018, 13:09

Mijn eerste zijspan zat ook aan een gl1000 wat een tijd als ik er aan terug denk.
Wij hebben er veel plezier van gehad en mooie weekenden gedaan in onze kleine tentjes toen.
De volgende eigenaar heeft de gw toen stuk gereden ergens tegenaan!

Jos1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2018, 11:00
Type Goldwing: GL1000

Re: Zijspan GL 1000 1977

Bericht door Jos1959 » 24 jun 2018, 17:09

Blijkbaar kan niet iedereen het, erover praten is altijd makkelijker. Kreeg van het ventje te horen die mijn Jawa gekocht heeft dat hij het totaal niet meer deed, ondanks de nieuwe spullen die hij voor het blok gekocht heeft. Vraag je je toch af wat je aan een geheel gereviseerd blok moet vervangen. Morgenavond ga ik de waterpomp va de gl demonteren, en dan hoop ik dat het en beetje gaat opschieten....wil rijden.

Plaats reactie