Kilometerteller jankt

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
peter

Kilometerteller jankt

Bericht door peter » 10 apr 2018, 20:52

Als ik rij dan jankt mijn kilometerteller. Eerst deed hij dat boven de 50km/u maar nu direct vanuit stilstand. Heb er al eens wd40 in het kabelgat gespoten maar dat helpt dus niet. Iemand een oplossing :?:

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Kilometerteller jankt

Bericht door 25 jaar k2 » 11 apr 2018, 01:13

dag Peter
Ik heb dat ook wel eens gehad met een andere teller set even de klok uitbouwen op zijn kop leggen en dan wd40 naast de ingang van de kabel spuiten of iets van motor olie en met een lucifer de boel wat laten draaien
kan je wel vertellen dat het elk jaar weer terug komt(de klok is gewoon versleten gok ik) sterkte dr mee

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

peter

Re: Kilometerteller jankt

Bericht door peter » 11 apr 2018, 08:23

Dat ga ik eens proberen. Versleten zal hij niet zijn want er staan pas 19000km op :-)
In het begin draaide hij heel langzaam mee met de snelheid maar deed het verder goed. Nu is hij normaal op snelheid maar jankt. Ik ga hem eens losmaken en eventueel boor ik een klein gaatje in het huis om wat olie in te spuiten.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Kilometerteller jankt

Bericht door rudolphwolven » 11 apr 2018, 19:22

Het lijkt mij niet verstandig om een gaatje te boren en er lukraak wat in te spuiten........
Alles vol smurrie en een vet/mat kijkglas als gevolg en mogelijk geen vet / olie waar het nodig is........

Ik vermoed dat het janken typisch van de sneldraaiende aandrijfas komt, waarin de tellerkabel steekt......
Ik denk voor 90% dat het te verhelpen is door teller even uit te bouwen.....op zijn kop zetten ......en in de aandrijfas wat "chaingrease" in te spuiten.
Dat is vloeibaar/kruipt en stolt daarna, waardoor smeermiddel ter plaatse blijft.
Dit een paar keer met mate doen, nadat vorige "injectie" is gestold.
Hetzelfde doen met de losgehaalde tellerkabel.........ophangen en er telkens die kettingolie inspuiten.
Nog beter is het om een mengsel te maken van benzine of remmenreiniger vermengd met smeervet of die chaingrease.
Dit mengsel vul je in een klein injektiespuitje met zeer fijne naald (voor een habbekrats te koop bij een apotheek) die je tussen de binnen- en buitenkabel steekt.
Dit waterige goedje vloeit gemakkelijk weg in je tellerkabel.........het vluchtige spul verdampt na verloop van tijd en het vet blijkft over de gehele kabellengte achter.

Indien dit niet helpt, dan de teller ff uit elkaar halen; dan kan je alles inspekteren en alles licht smeren.......
Heb ik zelf ook gedaan, alleen maar om lichte aanslag aan de binnenzijde van het kijkglas weg te poetsen.......... :lol:

Afbeelding
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

peter

Re: Kilometerteller jankt

Bericht door peter » 12 apr 2018, 00:02

De teller kabel is nieuw dus die is het niet. Ik probeer eerst de teller eens op de kop vol te spuiten met chaingrease, heb nog een bis staan. Helpt dat niet dan neem ik eens contact op met degene die op het cb forum ook tellers reviseerd.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Kilometerteller jankt

Bericht door 25 jaar k2 » 12 apr 2018, 05:20

Hallo
Ben het met Ruud eens het is de droogte van de draaiende as in het teller huis maar om er wat tussen te krijgen wat goed en blijft smeren
word een uitdaging Peter heb hier ook een injectie spuitje liggen met een dunne naald tis mij niet gelukt maar goed we horen grijns

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Kilometerteller jankt

Bericht door rudolphwolven » 12 apr 2018, 08:30

Injektienaald is bedoeld voor gebruik tijdens smeren oude tellerkabel.
Bij de meter op zijn kop kruipt het dunne kettingvet vanzelf tussen het asje en het lager........
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Kilometerteller jankt

Bericht door GL-1800 » 24 apr 2018, 19:39

Zou.......het niet n droge aandrijving zijn in t voorwiel die t geluid via de binnenkabel naar boven dirigeert????
T zijn vaak "vergeten" smeeradviezen die aandrijvingen en simpel te proberen....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Plaats reactie