tijdens het werken met de vrachtwagen...

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 25 jan 2015, 18:20

Ik was donderdag nog tot een parking in Chur gereden dan. Lekkere grote vlakte, zonder lijnen, dus je zet hem neer zoals je wil. Kunnen wel 500 vrachtwagens staan. Gordijntjes dicht, nog wat internetten, eten had ik op de grens al gedaan. Had het klokje op 07:30 uur gezet. De opdrachtgever vroeg vandaag hoe laat ik bij losadres zou zijn, en dat ze al om 07:00 uur begonnen. Ik zeg: komt er nog een auto daar vrijdagochtend of ben ik de enige. Er kwam er nog één zeiden ze, maar die deed pas vrijdagochtend de grens. Wat zag ik nu op de grens: een Portugees. Moest bij dezelfde douaneboer papieren doen als ik (en er zitten er toch een stuk of 10), en precies dezelfde auto als een Portugees die er vorige week ook met mij stond te lossen. Nu heb ik geen zin om te vechten wie eerst mag, hij reed al weg toen ik nog zat te eten, dus daarom klokje op 07:30 uur.

Vrijdagochtend, ik werd wakker. Als of er een glasbak van een flat af viel langs m'n auto. Zo'n herrie. Normaal blijf ik liggen als ik wat hoor, dan zit ik nog in m'n slaap en denk het zal wel. Nu toch maar eens kijken. Langs me stond een Duitser, die stond er gister al. Vrachtwagen met aanhanger. En die had hij afgekoppeld. Geen idee waarom. Die had hij dus net aangekoppeld. En er lag allemaal ijzer op. Die vakman is met zo'n snelheid achteruit gereden dat z'n vangmuil er nu waarschijnlijk los op zat. Nou, dan ben je wakker, zit je op je stoel, en dan ga je niet meer slapen. Het was 06:50 uur. Motor gestart en naar losadres. Die waren net open. Ik meld me aan, en een Zwitser die wel aardig was zei me waar ik kon lossen. 1 zijkant open maken. OK. Ik naar die plaats doe, zijkant open, planken eruit. Kwam er een heftruck aan die 4 pallets per keer eruit pakte. En ik had er totaal 28 in staan. Dus voor de rekenwonders onder ons: ik was snel leeg. Papieren halen, even opdrachtgever mailen dat ik leeg was, en terug naar de grens in Liechtenstein. Daar even het tol-briefje afgegeven, en door naar het laadadres. Dan kom je weer door Feldkirch, met dat leuke kasteel boven die tunnel. Maar daar had ik al een foto van geplaatst. En omdat ik toch wat foto's in dit topic wil, hier nog 2 van de weg door Feldkirch:

Afbeelding

Afbeelding

Door Feldkirch, en dan de snelweg op naar Bregenz. De Oostenrijker is inventief. En de ligging wordt uitgebuit, net als de Zwitser doet. Alles wat van noord naar zuid moet, gaat via Oostenrijk, Zwitserland of via de Mont Blanc of Fréjus. Maar dat is voor de meeste om en kost ook veel geld. Dus de vrachtwagen is de melkkoe. De Zwitser houdt het bij tol en geld vragen voor parkeerplaatsen die er systematisch te weinig zijn. De Oostenrijker bedenkt weer iets anders. 's-Nachts dubbel tol op de Brenner, aslast wegen (en als je te zwaar bent mag je meteen naar een overslag bedrijfje in de buurt die de hoofdprijs rekent en familie is van de agent die je heeft aangehouden), ga maar door. Ze vinden altijd wel iets bij een controle. Net als de Duitsers. Tenzij je een Oostenrijks kenteken hebt. Dan kan je doen en laten wat je wilt, net als de Zwitser in Zwitserland. Hier reed een wagentje op de snelweg met 50 km per uur denk ik. Die bovenste rollen, jawel, alles met 1 spanband en een netje vastgezet, lagen al op omkiepen naar links. Denk niet dat hij het losadres heeft gehaald. En volgens mij moet je ook iets harder als zo'n 50 rijden op de snelweg. Tenzij je Oostenrijker zelf bent natuurlijk:

Afbeelding

Trek je te hard op of rem je te hard, dan gaan die rollen. Ik zelf had ze een kwartslag andersom geladen, maar dan paste het in de lengte natuurlijk niet. Of je belt gewoon iemand met wel geschikt materiaal om het te vervoeren. Zie dat ook wel eens, komt er zo'n gabber met een aanhangwagentje erachter met 1 pallet erop en een kapot plastic zeiltje in Spanje me voorbij. Nederlands kenteken, zal wel naar Portugal moeten. Aanhanger regelen, je mag niet meer zo hard, extra tol betalen, en dat allemaal om 1 palletje. Bel Lusocargo en die brengt het voor 100 euro bij je aan de voordeur in Portugal.

Bij Lindau er weer af. Langs de Bodensee. Een weg waar je normaal altijd een fatsoensrakker ervoor hebt die streep 60 gaat rijden. Of nog langzamer, want pesten is hobby nr 1 van de vrachtwagenchauffeur lijkt het tegenwoordig. Of ze rijden op je bumper, of ze lopen te kloten voor je. Zegt de jongen die zelf ook chauffeur is. Bij Friedrichshafen moet ik eraf. Heeft niet eens zo slecht gelopen dat stuk. Dan over een paar smalle weggetjes naar een sap fabrikant. Het blijken 21 containertjes met concentraat te zijn, precies 21 ton. Zijkant open, en terwijl de Duitser doet laden, gooi ik de spanbanden er vast over. Binnen 3 kwartier staat het erin, alles vastgezet, en is het zeil al weer dicht. Wat liep het vandaag geweldig zeg. Ik kijk op m'n tacho en zie dat ik deze week nog 2:17 uur mag rijden, dan zit ik weer aan de 2-wekelijkse rijtijd. Ik ken bij Freiburg een Autohof waar je relatief rustig kan staan, goed kan eten en lekker kunt douchen. En de wet zegt dat ik tot zondag 23:59 uur moet blijven staan, dus dan maar ergens waar je goed staat. Alleen of ik dat ga halen? 172 kilometer, waarvan bijna alles binnendoor. Amper 60 kilometer snelweg. Normaal haal je dat niet. Maar het zit me wel goed, ga niet op één of andere dooie parking staan langs de snelweg waar nog geen wc zit. En verder zit er eigenlijk niks in de buurt van Freiburg waar je goed kunt staan. Gas erop en richting Singen. Dan kom je eerst weer langs een stukje Bodensee. Hier nog een fotootje van een kerkje wat er staat:

Afbeelding

Na een kwartiertje rijden tref ik de eerste fatsoensrakker al. 60 kilometer, en niets harder. Stukje verderop wordt het dubbelbaans. Maar er is inhaalverbod voor de vrachtwagen. Ik hou me altijd aan de regels. Maar nu wordt het kiezen. Blijf ik eracher, overtreed ik die 90-uurs regel. Haal ik in, overtreed ik weer een andere regel. Bij het dubbelbaans gedeelte haal ik de collega in. Hij is een appel aan het schillen, daarom zal hij maar 60 rijden denk ik. Achter mij komen meer vrachtwagens voorbij. Stukje snelweg van Singen richting Stuttgart en dan weer eraf, de B31 naar Freiburg. Het eerste halfuur loopt het wel goed, kan er vlot doorrijden, geen vrachtwagen te zien die loopt te kloten. Tot bij Titisee. Daar is het raak. Zie van een afstand al dat het niet loopt. Een rij van ik denk 6 vrachtwagens met zo'n 15 personenwagens erbij. Ik laat m'n gas zakken naar 65, maar loop nog rap in. De voorste vrachtwagen is er weer eentje die er zin in heeft. Het tempo varieert van 40 tot 55. Nou, dat restaurant gaan we nu niet meer halen. Kwartier later kan ik hem voorbij komen. Freiburg liep boven verwachting goed. Bijna alle stoplichten mee. Dan de snelweg op, en dat ging ook nog best redelijk. De afslag naar het restaurant heb ik het stoplicht ook nog mee, en op de parking kan ik kiezen. Kunnen zo'n 80 auto's staan, staan er 2 als ik er aan kom. Ik rij hem een vak in, zet de tacho op rust, en ben er 10 minuten overheen gegaan. 90:10 rij-uren dit keer in 2 weken. Knappe kerel die me daar een bekeuring voor geeft.

Nu blijven staan van vrijdagmiddag tot zondagavond 23:59 uur. Dan mogen we weer verder. Officieel doe ik het al 3 weekenden fout, want de lange weekendrust mag je niet meer in je cabine doorbrengen. Moet je voortaan volgens de wet een hotel pakken. Inmiddels, het is nu zondag, staat de parking hier bijna vol. En iedereen zit gewoon in z'n auto. Maar er is wel een hotel bij hier trouwens :-).Die is vast op de toekomst voorbereid. In Duitsland controleren ze er nog niet op of je het weekend in je auto zit. In Frankrijk en België schijnbaar wel. Het moet niet gekker worden. Ooit, toen ik net begon, was vrachtwagen rijden nog leuk. Nu zijn het alleen maar regeltjes - regeltjes. Het is inmiddels bijna maandag. Nog zo'n 5,5 uur, dan gaan we weer rijden. Op naar Wales.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door RonalT » 25 jan 2015, 22:48

Pas maar op Johan, je moet dan ineens links gaan rijden. Of telt dat niet meer voor vrachtwagens, ik las pas geleden?
In verband met de eenheid van Europa denkt men in Engeland erover om ook rechts te gaan rijden.
In het conservatieve Engeland wordt dit echter geleidelijk ingevoerd.
Men begint met eerst alleen de vrachtwagens
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6763
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door De Motormuis » 25 jan 2015, 22:55

Nou Johan,

Het was weer een mooi verhaal.
Ik zou zeggen slaap lekker en een
goede rit verder. En op naar Wales.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
tiny
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 sep 2011, 19:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: kaatsheuvel

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door tiny » 26 jan 2015, 21:11

Honda GL Castlebiker schreef: moet niet gekker worden. Ooit, toen ik net begon, was vrachtwagen rijden nog leuk. Nu zijn het alleen maar regeltjes - regeltjes. .

heb je mooi goed johan,

hier iemand die gestopt is met rijden in het transsport ,

ik rij nu nog alleen om mijn machine van en naar werklocatie te brengen,

veel minder uren in de week, ( ben dus veel meer thuis)

en veel meer eurie's in de week

maar het blijft een enorm beroep, wat mij toch blijft trekken :D

succes in je carriere...ik lees met plezier mee, een beetje nostalgie zeg maar :D
koffie??????

Gebruikersavatar
tumtrans
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Ingen

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door tumtrans » 27 jan 2015, 20:42

RonalT schreef:Pas maar op Johan, je moet dan ineens links gaan rijden. Of telt dat niet meer voor vrachtwagens, ik las pas geleden?
:lol: :lol:
In verband met de eenheid van Europa denkt men in Engeland erover om ook rechts te gaan rijden.
In het conservatieve Engeland wordt dit echter geleidelijk ingevoerd.
Men begint met eerst alleen de vrachtwagens
:lol: :lol: :lol:
If you live by the sword, you will die by the sword.
-------------------------------------------------------
Kawasaki XII voyager bj1988 (2011-2014)
Goldwing 1500 se bj 1995 (2014-2019)
Goldwing 1800 bj 2007 (2019-heden)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 31 jan 2015, 18:22

Even het verhaal afmaken :-). Zondag om middernacht dus vertrokken. Voordeel is dat het dan lekker rustig op de weg is, nadeel is dat je eigenlijk liever zou slapen. Maar wat moet, dat moet. Strasbourg voorbij, stukje binnendoor naar Metz. Het begon te sneeuwen en had het idee dat het zonder sneeuw al beetje glad was op de weg. Dus iets voorzichtiger gereden dan anders. Ik haalde net Habay, het lampje stond al even op reserve. 810 liter erin en even 3 kwartier slapen. Het was inmiddels zo rond 04:00 uur. Die 3 kwartier werden 3 uurtjes. Had gewoon geen puf om op te staan, kreeg m'n ogen niet open. Daarna via Namur, Charleroi en Mons weer bij Lille Frankrijk ingereden. Stukje richting Duinkerken, en toen maar besloten om een parking te zoeken. Kon wel doorrijden, maar in Calais sta je ook niet zo lekker als je naar Engeland moet, de overtocht zelf en dan naar parking rijden haalde ik op diensttijd niet, dus dan maar hier stoppen en rond 23:15 uur weer verder. 20 kilometer voor Duinkerken zat een pomp aan beide kanten van de weg. Even gedraaid zodat ik weer richting Lille stond, dan heb je geen last van illegalen. Als je richting Calais blijft staan wel.

Om 23:15 verder gereden naar Calais. Om 00:10 uur was ik bij het tickethok. Maar er was een probleem met m'n boeking en mocht de boot niet op. Moest me melden op kantoor van P&O. Het bleek dat m'n boeking alleen voor maandag was, en nu was het al 10 minuten dinsdag. Gelukkig konden ze het wel in orde maken en een goed kwartier later toch naar de rij voor de boot. De overtocht was rustig. London was ook nog niets te doen, en ben in één keer doorgereden tot kort voor Bristol, daar even uurtje pauze gemaakt. Het was toen nog zo'n 80 kilometer naar losadres. Bij losadres aangekomen kon ik eigenlijk meteen het terrein oprijden. 2 zijkanten open, spanbanden eraf, en 46 minuten later was de oplegger leeg. Super. Op naar het laadadres. Was maar 25 kilometer rijden. Ook daar liep het boven verwachting. Binnen een half uur geladen. Alleen 2 deurtjes achter open maken, dat was alles. De heftruckchauffeur deed de rest. 22 pallets, 5 ton. Terug naar de M4 en via de Severn Bridge verliet ik Wales weer. Foto van Severn Bridge:

Afbeelding

Na de Severn Bridge was het nog een 20 minuten rijden naar een parking waar ik vaak stop. Parkeren is eigenlijk altijd wel ellende in Engeland. Langs de snelweg mag je maar 2 uur staan en dan moet je betalen. Best veel geld. 20 Pond is wel normaal. En dan nog word je diesel gejat en je zeil open gesneden. De parking waar ik stond was iets goedkoper, dacht 16,50 pond. Kan je met tankkaart betalen, en je krijgt dan een tegoedbon voor 5 pond voor eten. En eten in Engeland is niet altijd ze super goed. Maar als je weet waar je moet zijn, kun je soms best geluk hebben. Hier bij deze truckstop pak ik eigenlijk altijd hetzelfde. Wiltshire Ham met ei en brood en wat friet erbij. En een bak thee met melk :-):

Afbeelding

Dan ga je tijdens het eten rekenen voor de volgende dag. 300 kilometer naar Dover. Zeg 4 uurtjes rijden. 3 uurtjes voor wachten boot en de overtocht. Dan 2 uur rijden naar Antwerpen. 1 uur tijdsverschil. Dus rij ik 00:30 uur weg, ben ik nog zo rond 09:00 uur in Antwerpen. Lossen en naar huis. Dat klinkt leuk. Dus woensdag om 00:30 uur opgestaan en vertrokken. Op de M4, voor dat ik ring London op ging, stonden al borden met: long delays in Dover. Da's niet goed als dat 2,5 uur voor de boot al aangegeven staat. Maar wat moet je? Kan slechts na 1,5 uur rijden al weer parking op zoeken. Dus lekker rustig de M25 afgereden en de M20 op naar Dover. De meldingen bleven staan, maar echt druk was het niet. Folkestone voorbij, bij de trein eigenlijk ook niets te doen wat apart was. Bij de 1e rotonde in Dover zag het er nog steeds wel rustig uit. Eigenlijk pas een halve kilometer voor de laatste rotonde stond het stil. Had er foto van gemaakt, maar die is gewist, per ongeluk. 04:15 kwam ik in de file aan. Engelse tijd. Denk 3 kwartier later stond ik vlak voor het tickethok bij DFDS. En toen hield het op. 3 auto's stonden voor me, maar er gebeurde niets meer. 2,5 uur later hoorde ik een vrachtwagen starten. Toen ging het weer verder. Toen ik aan de beurt was vroeg ik wat de reden van vertraging was. Slecht weer zei de vrouw van de tickets. Het was inmiddels zo rond 07:00 uur, en ik kreeg een ticket voor de boot van 11:15 uur. En dat had ze met pen al veranderd in 12:15 uur. Wachten dus. Iets na 12:15 engelse tijd kon ik de boot oprijden. De overtocht duurt normaal zo'n 80 minuten. Nu deden we er bijna 2 uur en een kwartier over. Het waaide wel, maar heb het erger meegemaakt. 00:30 begonnen, 15:05 onze tijd in Calais. Dan mag je nog 25 minuten. Kom je ook nergens meer. Dus maar de grote parking in Calais opgereden. Rustig slaap je daar niet. Het is the-place-to-be voor de illegalen om in je oplegger te kruipen. Nu was ik er niet zo bang voor, omdat ik toch niet naar Engeland ging. Maar je slaapt onrustig. Om 05:30 liep m'n klokje af. Even achter in de oplegger kijken, zag niets aparts, dus het zal wel goed zijn. Op naar Antwerpen, waar ik eigenlijk gisteren al had willen lossen. Maar door die vertraging liep dat in de soep. 08:15 kwam ik bij losadres Antwerpen aan. Foto Antwerpen haven:

Afbeelding

Ik meld me binnen in de hal, moest wachten tot 2 containerauto's van hun zelf klaar waren en kon toen voor de deur om te lossen. Met 2 heftrucks gingen ze te keer om de spullen eruit te krijgen. 10 minuten later zat ik alweer in m'n auto. Top-adresje. Ben toen nog naar de wasstraat gereden om het span te laten wassen, en daarna bij de garage neergezet voor beurt en APK. Die vervalt pas over 6 weken, maar blijf nu paar dagen thuis, nu heb ik er tijd voor.

Zo beste mensen, 24 dagen zitten er weer op. 12.770 kilometer verder mag ik niet klagen voor januari. Op naar huis, plannen genoeg om nog te doen thuis, volgende week gaan we weer beginnen. Waarnaartoe? Geen idee, dat zien we dan weer.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door RonalT » 31 jan 2015, 20:06

Ik zou me niet lekker voelen met de kans dat er mensen in je vrachtwagen kruipen om illegaal Engeland binnen te komen!
Ik snap trouwens niet waarom die sukkels zo graag naar Engeland willen. Dat is voor mij een van de landen waar ik niet zou willen wonen....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Devoraz » 01 feb 2015, 00:44

RonalT schreef:Dat is voor mij een van de landen waar ik niet zou willen wonen....
Ik zeer zeker wel. Mocht ik er de kans voor krijgen (en natuurlijk mijn vrouw zo gek krijgen), zou ik zo naar Engeland emigreren. Nog liever zou ik naar Schotland gaan. Ik begin Nederland maatschappelijk en politiek gezien een beetje zat te worden. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 01 feb 2015, 12:49

RonalT, het heeft iets te maken met de opvang daar. Als illegaal krijg je daar meteen allerlei dingen die het interessant maken voor je om daar te verblijven. Eten, onderdak, geld. Dat soort dingen. Al wil men dat wel veranderen. In 1999 en 2001 ben ik gepakt met illegalen in de vrachtwagen, in 1999 heb ik er zelfs voor vastgezeten. Dan merk je dat Engelsen niet zo aardig zijn als je denkt in zo'n geval. Terwijl ze weten dat je er niks aan kan doen, niets mee te maken hebt, wordt je toch beschuldigt voor mensensmokkel. 99 van de 100 chauffeurs hebben er gewoon niets mee te maken. De 2e keer zijn ze er op de boot ingekomen, kwamen ze uit een andere vrachtwagen. Heb toen het boot personeel gewaarschuwd maar werd in Dover toch gearresteerd. Alleen toen kwam ik zelfde dag weer vrij.

Pjotr: Schotland is wel mooier en anders dan Engeland. Maar emigreren ernaartoe? Ik niet. Maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Honda GL Castlebiker op 01 feb 2015, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13414
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door RonalT » 01 feb 2015, 14:32

Devoraz schreef:
RonalT schreef:Dat is voor mij een van de landen waar ik niet zou willen wonen....
zou ik zo naar Engeland emigreren. Nog liever zou ik naar Schotland gaan.
Als ik dan een keuze mag maken zou ik liever hier naar toe verhuizen :lol:
Het huis, met de groene voordeur, naast de dierenwinkel (PETS) lijkt me wel iets....

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6763
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door De Motormuis » 01 feb 2015, 16:26

Hallo Johan.

Ja , was weer een mooi verhaal. En inderdaad januari is weer voorbij.
Nu lekker even een kleine rustpauze. Paar dagen of toch wat langer ??
En dan weer enkele weken van huis zeker.
we zien het wel weer hier op het forum in jouw rubriek.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 01 feb 2015, 16:40

Tot woensdag Wil, dan gaan we weer als de auto de beurt heeft gehad. Geen idee hoelang dan weg. Kan 3 weken zijn, maar kan ook maar anderhalve week zijn. Vandaag met m'n dochtertje wat wezen sporten, zo nog even kijken naar hoe ik voor Garmin route moet maken. Dan effe lekker in bad. En dan zit de zondag er weer bijna op. Morgen naar de boekhouder en nog even naar de motor, misschien stukje rijden.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door Honda GL Castlebiker » 13 feb 2015, 20:24

Vroeger, in de vorige eeuw :-), gingen we met huiftrailers naar de Maasvlakte. Toen stonden er daar nog amper computers en ging je gewoon naar het loket. En dat deden wij ook, en zeggen welke containers we op kwamen halen. Dan met die huiftrailer de terminal op. Die mannen die die containers op het chassis zetten raar doen, wat wij daar met die huiftrailers deden. Nou, simpel. Zeil helemaal naar voren, kap afbreken, en een 40-voeter in die huif. Dan zeil weer erover en weg. Op naar Reggio Calabria. In Manching de trein op, want zegels voor Oostenrijk hadden we niet. En in Reggio Calabria keken ze net zo raar als op de Maasvlakte dat we daar met 3 huiftrailers aan kwamen. Zo'n gebaar van: weg wezen jullie. Tot dat we het zeil achter open maakten en hun zagen dat er een container in stond. Zeil weer naar voren, container eruit, kap weer opbouwen, stinken en vol met zweet stond je dan met een lege huif onder in Italië. En da's makkelijk, met een huif kon je altijd terug laden. Stond je daar met 3x een leeg chassis, had je niks. En leeg terug is een eind.

Nog een anekdote: de planner vroeg in 2001 of ik naar Sicilië wilde. Ja, leuk. Kreeg ik opdracht met laden voor Barcellona. Ik denk da's een fout, dus bellen: ik zeg: ik zou toch naar Sicilië gaan? Ja zegt hij, ga je ook, kijk maar eens waar Barcellona met dubbel "L" ligt. Had hij gelijk. Kom ik bij dat losadres aan, alles dicht. Misschien pauze? Maar het bleef dicht. In de straat wat rond lopen en vragen. Wat blijkt: de burgemeester is jarig en daardoor is het een vrije dag in Barcellona. Ik de planner bellen: kan niet lossen, het is hier feestdag, de burgemeester is jarig. Die planner dacht dat ik hem in de maling nam. Maar het was serieus zo.

Laatste anekdote: we zitten in 2001. Sinasappels terug laden in Sicilië. Navigatie was toen nog niet veel. Van die inbouw Becker-radio's met tekst navigatie. Sicilië konden die dingen niet, alleen doorgaande straten. Ik kom het dorp in waar ik moet laden. Op een soort kruispunt. Rechtdoor verboden voor vrachtwagens, linksaf verboden voor vrachtwagens, rechtsaf verboden voor vrachtwagens. En achter me staat al rap een file. Sta ja dan met 16,50 meter lengte. Ik ben vaak gestopt met roken. Maar in Italië altijd weer begonnen met roken. Inmiddels rook ik sinds 2007 al niet meer. Kom ik nu in zo'n situatie, zet ik green-green-grass of home op van Tom Jones. Dat werkt ook. Maar terug naar het moment. Sta je daar. Komt er een oude man naar me toe gelopen. Denk dat hij tussen de 70 en 80 was. In 2001. Ik laat hem briefje zien met waar ik moet laden. Hij maakt een gebaar van maak je deur aan de andere kant maar open. Ik denk: da's geen overvaller, dus maak de deur open. Hij stapt in, roept wat tegen een paar Italianen op straat, en achter me gaan die auto's mooi aan de kant zodat ik kan draaien. Super. Het is een paar kilometer rijden naar de sinasappel-boer. Als we er zijn stapt hij uit. Ik geef hem een hand en bedank hem. Ik zeg nog iets van: moet ik u niet terug brengen naar het dorp. Het is tenslotte een paar kilometer terug, en ik weet nu waar ik moet zijn. Pakt die man, tussen de 70 en 80, in 2001, een blitse GSM, nieuwste model, uit z'n zak en gaat bellen. "m'n kinderen komen me wel halen, ga jij maar laden".

Dingen die je bij blijven, ook al is het lang geleden. En waarom schrijf ik dit nu? Nou simpel. Afgelopen week beetje Engeland - Frankrijk gedaan, niks spannends, en voorlopig ook niks leuks op de planning, krijg ik opeens een rit naar Sicilië aangeboden voor een prijs waar ik wel voor wil rijden (want meestal is het bagger naar Sicilië). Dus dat wordt volgende week weer flink foto's maken, en zal er toch een verslagje hier van plaatsen in dit topic. Een keer een andere route, een keer wat nieuwe foto's. En moet ook wel terug, alle foto's die ik daar vroeger heb gemaakt heb ik niet meer. Stonden op laptop die kapot ging en geen back-up gemaakt. Iphone had je toen nog niet, dus met zo'n digitaal fototoestel gemaakt, wat met 80 foto's vol zat. Heb er zin in, een keer weer eens wat anders, want zo vaak kom ik ook niet op Sicilië. Jammer dat de Goldwing niet mee kan. Zou me daar wel vermaken denk ik :-).

Gebruikersavatar
pijnenburg
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 feb 2011, 20:56
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Westervoort

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door pijnenburg » 13 feb 2015, 22:27

Natte droom van elke motorrijder lijkt me om hem mee te kunnen nemen met het werk. Kijk uit naar je fotos. Leuk.
Het kwaad bestaat niet, verschillende behoeftes wel.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6763
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: tijdens het werken met de vrachtwagen...

Bericht door De Motormuis » 13 feb 2015, 23:32

Leuke verhaaltjes Johan.
En ben uiteraard benieuwd naar je
volgend reisverslag over Sicilië.
Fijne rit in ieder geval.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Plaats reactie