Bescherming op de Wing...

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Gebruikersavatar
JH.
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 okt 2008, 23:07
Locatie: Belgie / Roeselare

Bescherming op de Wing...

Bericht door JH. » 20 okt 2008, 08:18

Wat me opvalt bij het kruisen van menig Goldwingrijder is het feit dat deze vaak NIET in beschermende motorkledij getooid zijn!

Levensgevaarlijk bij een crash...

Ligt het aan mezelf?
Ligt het aan het dagelijks gebruik van de motor?
Ligt het aan .... Nou ja... aan wat eigenlijk?

Ikzelf rij NOOIT zonder laarzen, motorbroek, motorjas, handschoenen die van protectoren voorzien zijn. Eveneens komt m'n duo der niet achterop zonder deze kledij.

Mij zie je dan ook niet op benefiet-ritten waarbij het de bedoeling is om een doelgroep achterop mee te nemen... Meestal met een veel te grote helm op het hoofd en een K-way om de wind wat tegen te houden!

LEVENSGEVAARLIJK!!!

Eerst gaat men tienduizenden euro's spenderen aan een supermoto... Vervolgens nog eens honderden aan gadgets en chrome-onderdelen voor de looks... om vervolgens op strandsandalen en ditto korte broek en hawai-shirt te gaan toeren...
Wordt het wat frisser buiten dan komen de jeansbroeken terug uit de kast.

...maar telkens zonder de broodnodige bescherming...!

Wat denken jullie der over?
!ǝʞoɹq sʇı 'dןǝɥ

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]

Bericht door japie de cipier » 20 okt 2008, 10:51

dit onderwerp is al eens behandeld, en mijn antwoord was toen en nu nog steeds, als het een klein ritje is en veelal binnendoor wil ik nog weleens mijn [beschermende] motorkleding thuis houden. en als ik aan het gevaar denkt dat ik ga vallen zet ik hem direct TE KOOP. en blijf ik op mijn bed liggen tot ik dood ga, want ook op het voetpad bestaat de kans dat ik word aan gereden.

ik denk dat een ieder dat gewoon zelf moet weten en als ik ergens een hekel aan heb is het aan hoe ik mijn leven moet invullen volgens het idee van ander IK BEPAAL HOE IK HET LEVEN BENADERD. en zal ook een ander niet bekritiseren.

vr gr japie.

Ps. ik rookt ook nog en volgens sommige is dat ook dodelijk, ik kijk wel wie er wint. :oops: :cry: :roll: :lol:
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Early
Berichten: 1216
Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
Locatie: Deventer

Bericht door Early » 20 okt 2008, 12:20

Altijd beschermende kleding.
Geloof het of niet, 1 keer niet omdat het zo warm was en alleen maar van mijn werk naar huis hoefde te rijden (5 km. door Deventer).
Of de duvel er mee speelde maar juist die dag ging ik onderuit en dat resulteerde in een sleutelbeenbreuk en 2 hele kale rode armen van steeds stollend bloed.
Ik nooit meer, dun jasje en broek nog wel maar nooit meer kale plekken.
En ja, een klein beetje risiko houd je toch.
Mijn vrouw rookt en mag van mij rustig doorroken. :D

Dawingi
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 mei 2007, 21:16
Locatie: PEER (B)

Bericht door Dawingi » 20 okt 2008, 17:24

Volledig akkoord.
Ieder het zijne. Ge kunt er u aan ergeren of niet maar verplichten hoeft voor mij ook niet. Dat wordt dan weer TE.
Ik rij altijd met. Wel al eens met zomerjas (= beperkte protectoren waarbij ik mijn bedenkingen heb van "of het wel iets is" ) gereden bij heel warm weer maar ik voelde mij toen toch niet goed.
Dus conclusie : doe dat waarbij je je goed voelt voor jezelf. Als je dan die "andere" dan ziet rijden lach eens in je eigen en denk " hij liever dan ik".
Groetjes
Let's ride!!

nedkelly
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2008, 20:18

Bericht door nedkelly » 20 okt 2008, 18:48

Ieder voor zich, ik wil graag zelf uitmaken hoe ik op de motor zit.
Dat is juist het leuke van motor rijden: VRIJHEID.

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2348
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel

Bericht door Anjer » 20 okt 2008, 19:53

Zelfs kies ik voor beschermende kleding, voelt beter voor mij én ik ben het met de voorgaande schrijvers eens, vrijheid blijheid...
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 156
Lid geworden op: 27 jan 2007, 17:11
Locatie: Steenokkerzeel (BE)

Bericht door Rudi » 20 okt 2008, 20:19

100% gelijk voor de beschermende kleding, alleen moet ik bij warm weer een uur zagen tegen vrouwlief tegen zij deze kleding wil aantrekken.
In het zuiden durf ik wel rijden in short maar dan wel op kleine baantjes en tegen een slakkegangetje


Rudi

Goldwinky

Bericht door Goldwinky » 21 okt 2008, 00:42

Ik doe niet altijd de juiste kleding aan, dit dan als het erg mooi weer is
ik rij dan in een t-shirt of dergelijke.
Wel draag ik altijd op zijn minst een spijkerbroek, maar als ik ergens hen moet of de snelweg op moet/ga, dan draag ik wel altijd mijn kleding.

UptownWings

Bericht door UptownWings » 21 okt 2008, 00:55

Het is prima zelfregulerend denk ik.

Mijn broer bijvoorbeeld draagt nu -altijd- een volledig pak op de motor.
Maar wel nadat hij hem een keer in een bochtje had neergelegd, zonder beschermende broek. Het effect was zichtbaar. broek niet kapot, alles wat eronder zat wel. Jas wel kapot, alles wat eronder zat niet.

Iedereen moet maar zien wat ie doet. Maar persoonlijk denk ik wel dat als je zonder kleding je fiets neerlegt, je dan ook niet moet piepen over het asfalt wat ze onder je huid vandaan moeten peuteren. Als je nog huid hebt. Maar goed, ieder voor zich. En dat is nou net het mooie in dit land :lol:

Gebruikersavatar
sytzecat
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:55
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Garyp

Bericht door sytzecat » 21 okt 2008, 01:27

Heb altijd mijn motorjas en handschoenen (zomer)aan, maar hebben nu bij warm weer wanneer we lekker touren onze keflar spijkerbroeken aan, gaan we opreis, dan gaat ook de motorbroek bij ons aan!!!
Broertje is eens geschild, dat heeft een diepe indruk gemaakt met al die ontstekingen!!!

Sytzecat
Vr. groeten,
Sytzecat
Fryslân

Harley

Bericht door Harley » 21 okt 2008, 02:14

Heeft niemand van jullie dan de reportage gezien , enige jaren terug van een ongeval met een goldwing op een Nederlandse snelweg , op een van de Nederlandse TV zenders ? De man en duopassagier werden aan gereden door een achterop komende auto , Het was afschuwlijk om dat te hebben gezien.
De man en vrouw reden in hun korte boek en hemdje op hun Goldwing , en ze hadden werkelijk alles stuk , wat maar stuk kon gaan aan hun lichaam , en ook nog met zeer ernstige schaafplekken over hun hele lichaam. En hebben ruim een jaar doorgebracht in een revalidatiecentrum

Nou dan rij je nooit meer zonder beschermde kleding en hele goede handschoenen , en motorlaarzen en goede helm op je motor hoor.

Ik rij ruim 45 jaar motor , maar alleen maar met beschermde kleding , Leren motorpak , motorlaarzen en hele goede handschoenen , en geen goedkopen hoor , en een hele goede helm , niet een van een paar honderd euro , heb dat geleerd toen ik nog deelnam vanaf mijn 17 jaar met wegrace. , daar maakte je af en toe wel eens een flinke schuiver ,denkt ook maar eens aan onze persoonlijke goede vriend Jack Middelburg in Tolbert en ik heb eenmaal een gebroken been gehad , maar ik heb verder nog nooit iets stuk gehad , of hele grote schaafplekken, ook dankzij beschermde kleding.

Het moest gewoon verplicht worden , dat je op een motor verplicht beschermmende kleding aan moet hebben , net zoals het verplicht is om een helm te dragen.
In mijn beginjaren 45 jaar terug , was het nog niet eens verplicht om een helm te dragen op de openbaren weg , kijk maar eens hoeveel dode en ernstige gewonden dat heeft bespaart in de loop van de jaren.

Het hoeft niet je eigen schuld te zijn , een ander kan het je ook aanbrengen.

Daarom heb ik dubbele Xenon lampen op mijn wing 1500 , en mistlampen en zoveel mogelijk dubbele achterlichten , aanstaan als ik op de wing rijd , zodat ik ook heel goed gezien wordt door andere weggebruikers .

Er wordt niet gespaart op de motors , maar wel op de kleding , en die moet je nu eenmaal bescherming bieden als er eens iets mis zou gaan , en dan is het een hele teleurstellingende besparing geweest , die motor komt wel weer terug , maar reken dat als je wat overkomt zonder beschermende kleding je daar heel lang de ellende van zal ondervinden. En dan ook nog de zeer velen weken in het ziekenhuis , waar de dokters alles maar weer aan elkaar moeten zien te fabriceren. En zeg NOOIT dat kan mij niet overkomen , kijk daar wekelijks de kranten maar op na. En dan de zeer vele motorrijders die voor zeer lange tijd in een revalidatiecentrum zitten , vanwegen hun zeer zware letsels die ze hebben opgelopen tijdens het motorrijden.

Bespaar nooit op goede motor kleding , zoals pak - laarzen - goede helm en handschoenen , zij brengen bij een ongeval ruimschoots de in versteringen weer op die je gedaan heeft.

Mijn vrouw is altijd weer heel blij als ik gezond en zonder brokken het erf weer oprijd. !!

Ik heb het afgeklopt , maar ik heb in de ruim 40 jaar dat ik op een wegmotor rij , en ook ik heb hele snelle fietsen gehad ,maar sinds ik eerst een wing 1200 had en daarna de wing 1500 , ben ik veel rustiger gaan rijden , en geniet ik veel meer van de omgeving en de natuur , nog nooit een ongeval gehad , maar dat zou zo maar kunnen dat het morgen wel zou kunnen gebeuren , zeg nooit , nooit.

Niet dat wij angstig hiervoor zijn , maar er rijden ook zoveel malloten rond tegenwoordig.

Maar ik mag nog wel eens lekker het gas open gooien op een snelweg hoor :D

Gebruikersavatar
bikervivi
Berichten: 1113
Lid geworden op: 30 jul 2006, 19:13
Type Goldwing: overig
Locatie: Schoten (B)

Bericht door bikervivi » 21 okt 2008, 06:30

helemaal in het begin reed ik in jeans t schirt zelfs korte broek in de zomer,staat toch stoer :lol: ,dan eens een schuiver gedaan met schaafwonden,doet dat zeer als ze dat ontsmetten en de dokter had geen medelijden,hij zei ge hebt een gevaarlijk hobby,en er niet op gekleed dan moet ge de gevolgen maar dragen,maar ik was nog niet geleerd,dan een derdegraads brandwonde,en nog niet,totdat dirk eens een bijesteek kreeg,stom maar dat was de ommekeer,met mijn schuiver van bijna 20 meter had ik geen enkele schaafwonde ,wij hebben nu zomerpakken is nog altijd warm maar beter dan zonder,verplichten vind ik geen optie,het is egoistisch maar het is niet mijn vel
Samaritan Riders vzw Riding for Dreams

Early
Berichten: 1216
Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
Locatie: Deventer

Bericht door Early » 21 okt 2008, 06:37

De reportage met de wing heb ik ook gezien.
Dat helpt je wel het niet te doen en de herinnering terugkomen..
Het ontsmetten doet zeer maar het lostrekken van het steeds weer stoltende bloed als je de armen weer eens wilt strekken of ontspannen doet nog veel meer pijn.
Maar goed dan moet je maar kleding aantrekken "eigen schuld dikke bult".
Verplichten hoeft van mij niet, er wordt al genoeg over mijn lichaam beslist.

Harley

Bericht door Harley » 21 okt 2008, 12:41

Maar waarom heb je geen problemen met het verplicht dragen van een helm , of het verplicht dragen van de veiligheidsgordels in de auto , maar wel tegen het verplicht stellen voor het dragen van beschermde kleding op de motor.
Dat vind ik een beetje dubbel !!! :x

In de jaren 60 was het ook niet verplicht een helm te dragen , en veiligheidsgordels bestonden toen alleen maar bij de duurdere auto's , en nu is het geaccepteerd.
Waarom dan nu eens het verplicht stellen van beschermde kleding niet accepteren ??

peter

Bericht door peter » 21 okt 2008, 13:40

Zullen we wel bedenken dat het hele motorijden gevaarlijk is? Met of zonder pak maakt niet uit. Voor je eigen gevoel doe je net zoveel aan als je wilt, het blijft je eigen risico en je kunt het net zo duur maken als je wilt. Gaan we de discussie voortzetten dan ben je gewoon bijna verplicht om de nieuwste wing met airbag en andere shit te kopen want het is veiliger. Als we allemaal maar zo veilig mogelijk in de rondte zouden rijden dan reden we allemaal in een volvo en ook nog de zelfde kant op.

Ik doe wat ik lekker vindt en als een ander er problemen mee heeft dan zoekt hij het maar lekker uit. Is het warm en rijdt ik rustig is het spijkerbroekie en gaat het wat sneller trek ik een pakkie aan. Mijn kids zitten altijd met een pakkie aan achterop want als ze zichzelf willen slopen doen ze dat maar als ze ouder zijn en zelf rijden.

Voor mijn werk heb ik al erg veel te maken met veiligheid en al het gereguleer komt mij me strot uit, simpel voorbeeld: met een helm oplopen als er niks uit de lucht kan vallen o.i.d. en met een zwemvest op de wal lopen zonder water in de buurt.

Alles en iedereen schaft maar auto's aan met 12 airbags, zelfdenkende remmen, abs, afstandsensoren en weet ik al wat nog meer, het kreng wordt alleen duurder en als je een beetje oplet heb je die dingen niet nodig. In een eend hou je vanzelf afstand en 200 ga je al helemaal niet rijden al zou hij het halen. Gewoon je gezond verstand gebruiken is voor velen al meer dan genoeg.

p.s. Als de hemel uit de lucht valt hebben we allemaal blauwe oortjes :wink:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten