GW 6 cyl. rijders, zowel 1500 als 1800, vergelijk, vertel eens

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Nightingale
Type Goldwing: GL1500

GW 6 cyl. rijders, zowel 1500 als 1800, vergelijk, vertel eens

Bericht door Nightingale » 19 okt 2024, 03:26

Zoals de titel aanduidt wil ik mensen die met verschillende types Goldwing 6 cylinders hebben gereden mij, 100% nieuw en leek op het gebied van Honda, van Goldwing, en van de 6 cylinder Goldwing vragen eens te vertellen en te vergelijken. De verschillende modellen GL 1500 onderling, verschillende modellen GL 1800 onderling en vooral de verschillen ( en overeenkomsten) tussen rijden met een 1500 en 1800. Dus hoe ervaar je het, die verschillen. Welke voordelen. Maar ook misschien nadelen. Neem injectie en carburateurs. Belangrijk voor mij is betrouwbaarheid, degelijk, het altijd doen. En niet 10 pk of iets dergelijks meer.

Ik denk dat het zinvol is als ik daarbij wat meer van mijzelf vertel Ik ben bijna 70 (kan het niet geloven, zelfs niet nu ik het type!) ben 1.67 kort weeg 74 kilo en heb korte benen. Dus is het moeilijk tot helemaal onmogelijk om met de huidige motoren met de voeten aan de grond te komen Ik rij al sinds mijn 16 de motor. Echter ook met veel onderbrekingen. Zeker 25 jaar geen motor gehad. Schat een dikke 20 solo motoren van heel basic zoals een Sparta Victoria tweetakt 250 cc gekocht voor 25 gulden. En met zijspan 7nu 8 stuks. Van een MZ zijspancombinatie maar ook een jonge BMW R1150R EZS volledig aangepaste zijspancombinatie met autobanden, met weinig kilometers ,van 10.000 euro. Wat mij erg tegen viel, dat rijden met autobanden met deze combinatie. Ook mijn motorvrienden, diegenen die ook zijspan reden en gewend waren, zoals ik, aan zijspan rijden met gewone motorbanden vonden het maar niks. Dus .. geen autobanden op een motor, ook niet als er een zijspan aanhangt. Voor ons dan toch.

Ik heb nu dus een Goldwing GL 1500 Aspencade van 1990. Met een joekel van een zijspan, een Diligence - 2 persoons. Mijn achtste combinatie. Zonder speciale aanpassingen en het enige waar ik interesse in zou hebben is eventueel een speciale vork of de vork op de een of andere manier aanpassen. Ik rij toertjes in het Mergelland en vind runs, ride outs, toer ritjes met allerlei mensen en kinderen leuk om te doen. Liefst in kleine(re) groepjes zijspannen. Ik heb interesse in solo rijden maar weet niet of dat er ooit nog van komt, of dat zinvol is, of het verstandig is !! Ik schat zo dat mijn laatste 80.000 + kilometers met zijspan zijn geweest.

Voor mij is de Goldwing de meest ideale zijspanmotor, het soepele blok, 6 cylinder, het koppel en het gigantische stuur, een genot om zijspan mee te rijden. En wat gigantisch fijn, een achteruit. Wat een genot bij zijspancombinaties van ruim over de 500 kilo (met mij en de tank vol, geschat). Dit is een van de dingen waarvan ik zeg ... had ik dat maar eerder geweten. En dan natuurlijk, en had ik daar toendertijd dan hopelijk ook al het geld voor gehad. Waren in 1990 toch heel dure motoren! En met zijspan is het al gauw duur in het kwadraat1

Dus lees ik graag jullie algemene verhalen en vergelijkingen en natuurlijk ook graag als je die kunt relateren aan de (verschillende) Goldwing 6 cylinders met zijspan. Maar in eerste instantie de verschillen, die kan ik dan mogelijk zelf interpreteren naar zijspan rijden.
Laatst gewijzigd door Nightingale op 19 okt 2024, 04:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gold Wing GL 1500 1990 Aspencade. Zijspancombinatie met 2 zits Diligence (MK2) zijspan.
Organisator Nightingale run in de tachtiger jaren.
Locatie ... wie sjoen us Limburg is :wink:
Zijspanrijden is motorrijden voor gevorderden !!
:lol: :lol:

Nightingale

Re: GW 6 cyl. rijders, zowel 1500 als 1800, vergelijk, vertel eens

Bericht door Nightingale » 19 okt 2024, 03:35

Nu, ik zie 2 miskleunen van formaat;

Het moet natuurlijk (in de titel) Goldwing 1500 zijn en niet 1550. En ... qas ( ook in de titel) moet zijn .... als

Wil een vriendelijke moderator dat svp veranderen. Ik zie zo gauw niet hoe ik dat in de titel kan doen.
Bij voorbaat dank. En dan kan deze bijdrage eventueel verwijderd worden ....
Gold Wing GL 1500 1990 Aspencade. Zijspancombinatie met 2 zits Diligence (MK2) zijspan.

pieter
Type Goldwing: GL1800

Bericht door pieter » 19 okt 2024, 07:28

Met het pennetje (links voor het kruisje) kan je je bericht zelf aanpassen! met het kruisje zelf kan je het bericht zelf verwijderen!! Tip! doe dat laatste eerst bij je laatste bericht.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Nightingale

Bericht door Nightingale » 20 okt 2024, 04:23

Het belangrijkste van mijn vraag is ...
A - is een 1800 een betrouwbaardere motor. Met financieel gelijk in onderhoud of zelfs goedkoper.
B - is het verschil in rijden met een 1800 met een zwaar zijspan echt merkbaar plezieriger / beter etc. dan de 1500.
Natuurlijk toegepast op mijn situatie; zijnde korte ritten rijden tot 125km in de omgeving Heuvelland en runs, 70 jaar en ben zelf een retro type.

En om solo te rijden? Een groot verschil tussen een 1500 uit 1990 en een 1800 van de eerste jaren.

jaapvanthoff

Bericht door jaapvanthoff » 20 okt 2024, 19:23

Ik volg dit draadje met veel interesse!
Ben zelf natuurlijk een stuk jonger....

Heb nu een 14 maanden oude R1250RT die vanaf het begin koelvloeistof lekt.
Nieuwe waterpomp en zelfs een compleet nieuw blok. No joy.
Ik hik een beetje tegen de prijs van een nieuwe 1800. Keuzes, keuzes.
Nachtegaal, houd dit topick actief!

RoelH
Type Goldwing: GL1800

Bericht door RoelH » 21 okt 2024, 09:49

De 1800 (de eerste generatie) rijden al heel anders dan een 1500. Dit model is ook helemaal opnieuw ontwikkeld waar de 1000, 1100, 1200 en 1500 volgens mij toch meer opvolgers van elkaar waren met minder grotere aanpassingen. Kan mij een artikel herinneren dat de raceafdeling er ook bij betrokken was. Prio 1 was een goed sturende motorfiets, daarna pas de aankleding. Heb zelf maar een enkele keer op een 1500 gereden maar vond deze toch wel iets logger sturen. Begrijp mij niet verkeerd, stuurt voor zon bakbeest nog steeds behoorlijk hoor.

Heb zelf ook eens met een schuin oog zitten kijken naar een 1500 met zijspancombi, mijn inziens de ideale zijspanmotor. Voor de 1800 vind ik het eigenlijk zonde omdat het solo werk zo lekker gaat. Maar dit was voordat redelijk impulsief de 1100 erbij kwam en daardoor geen ruimte meer in de garage voor een combi. Vervolgens iets sneller dan verwacht de 1800 van mijn pa overgenomen dus nu is er helemaal geen ruimte meer.
Honda GL1000 (1977) | Honda GL1100 (1980) | Honda GL1800 (2001) | Honda VFR800VTEC (2005) | Kawasaki ZZR1400 Performance Sport (2016)

Nightingale

Bericht door Nightingale » 09 dec 2024, 23:00

jaapvanthoff schreef:
20 okt 2024, 19:23
Ik volg dit draadje met veel interesse!
Ben zelf natuurlijk een stuk jonger....

Heb nu een 14 maanden oude R1250RT die vanaf het begin koelvloeistof lekt.
Nieuwe waterpomp en zelfs een compleet nieuw blok. No joy.
Ik hik een beetje tegen de prijs van een nieuwe 1800. Keuzes, keuzes.
Nachtegaal, houd dit topick actief!
hallo jaap en anderen.

Ik had niet in de gaten ( geen e-mail meldingen) dat er reacties waren in dit topic. Zeker ongewild onbewust uit gezet.

Ik heb zelf ook al overal onderzoek gedaan. Ook in buitenlandse GW forums en in youtube.
In het vergelijk zie ik verschillende dingen ...

De 1500 heeft carburateurs .... de 1800 injectie. Is (geloof ik) wel wat voordeel.
De 1500 heeft tandriemen ergens in de blok (ben a-technisch) en de 1800 niet.
De 1500 heeft echter meer laadruimte in de koffers. Niet interessant voor mij. In een zijspan gaat veel in, en dan ook nog de kofferbak van het zijspan en eventueel een rek er op.
De 18-- heeft meer pk ... tja, leuk maar de 1500 heeft ook in my opinion genoeg pk.
De 18-- heeft meer koppel, nm, torgue. JA dat is interessant met zijspanrijden. Dat is echt een pluspunt. Altijd mooi, meer koppel ...
DE 18-- kan ABS hebben .. kan fijn zijn maar hoe zit dat met het zijspanwiel. Zal gecompliceerd zijn en dus duur en rijdt het beter en is de combinatie dan handelbaarder? Ik ga nu Brembo zetten op de rem van het zijspanwiel. Ik weet het gewoon niet. Ben ook niet meer iemand die er uit moet. Als het sneeuwt en ik ga rijden dan doe ik dat voor de lol, zoals anderen met de slee er op uit gaan. Hier in Zuid Limburg en uitlopers Ardennen en Eifel zijn zat bergskes voor een middag lol.

Dus ... is de 18-- betrouwbaarder dan de 1500, in de zin van altijd starten, lopen en thuiskomen. Want dat telt voor mij, heeft de allerhoogste prioriteit. Tweede, de veiligheid. Remmen dus. nou als die niet voldoende zijn: ... ik heb het opgezocht en ook voor GW"s vond ik al direkt Brembo. Heb op onze Yaris ook Brembo schijven en remmen rondom. Ik rem auto's met twee maal zoveel pk's in de bocht eruit! Van Max V. geleerd.
En, is de 18-- duurder in het onderhoud en / of eventuele reparaties dan de 1500? Want aanschaf is één ding. Dat is goed te overzien. Je hebt het geld of kunt een tweede, derde, hypotheek nemen. Maar (soms onverwachte) werkplaats rekeningen zijn moeilijker in te schatten.

Oh ja, nog één ... bij de ANWB (vermoedelijk ook andere verzekeraars) kan een motor ouder dan 20 jaar als oldtimer verzekerd worden voor nog geen 100 euro WA per jaar.
Met een waarde keuringsrapport kun je voor de motor met dat rapport een Old timer all risc verzekering afsluiten. En de kosten van de verzekering vielen mij reuze mee. Een all risc voor een waarde van de combinatie van 10.000 euro kost minder dan 400 euro. Ihet is een keus maar ik heb het er graag voor over.
ps Informeer je goed; er zijn wat voorwaardes aan de old timer all risc verzekering met het waarderapport!

Tja, kortom, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat mijn combinatie zo ouderwets en groot en lomp er uit ziet dat het weer leuk wordt. Hele groepen 20 jarige studentes steken hun duim op en op runs vechten moeders en kinderen wie bij mij in het zijspan mag. Ik heb gewoon lol aan dit retro gedoe, voor mij toch een model dat nieuw op de weg is gekomen toen ik al
20 jaar motor reed. Dus voor mij toch heel modern met veel leuke snufjes en een super motorblok! (en achteruit rijden !!)

En terugkomend bij jaapvanthoff ... een BMW 1250 RT? Nieuw gekocht 14 maanden oud? IK heb 15-20 BMW"s gereden (gehad, eigenaar) maar dat is niet meer leuk. En achteraf gezien zeg ik .... had ik dat (Goldwings) maar eerder geweten ... !!