Geheugen laat autorijders in de steek

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door RonalT » 26 sep 2019, 15:42

Geheugen laat autorijders in de steek bij waarnemen motorrijders
Motornieuws 25/09/2019 15:00

Een studie van de Universiteit van Nottingham constateert dat fatale aanrijdingen tussen auto’s en motoren worden veroorzaakt door fouten in het kortetermijngeheugen van autorijders. De onderzoekers komen ook met een oplossing: automobilisten aanmoedigen om met zichzelf te praten wanneer ze aan het autorijden zijn.

Geen motorrijder gezien!
Tijdens experimenten, analyseerden de onderzoekers van de Universiteit van Nottingham waar autorijders in een rijsimulator naar keken en wat zij zich herinnerden terwijl ze een kruispunt overstaken.

De verrassing was groot toen bleek dat sommige autorijders zich absoluut niets meer konden herinneren van een tegemoetkomend voertuig, ook niet als ze op het punt stonden het kruispunt over te steken. De resultaten suggereren dat het geheugen in het korte moment tussen het waarnemen van een naderend voertuig en het wegrijden, volledig afwezig is. En dat gebeurt dan vooral bij naderende motoren.

Van de 180 geheugentests maakten autorijders drie keer geen melding van een auto en zestien keer geen melding van een motor. Vijf daarvan hadden zelfs helemaal geen motor gezien.

Verklaring voor onverklaarbare ongevallen
Dr. Peter Chapman van de Universiteit van Nottingham, expert op het gebied van verkeerspsychologie, zegt: ‘Deze studies tonen op overtuigende wijze aan dat het zelfs in veiligheidskritieke situaties mogelijk is om dramatische fouten in het visuele geheugen waar te nemen. Deze ‘Saw but Forgot’ (SBF – gezien maar vergeten)-fouten kwamen tijdens de simulaties opvallend vaak voor. We hebben dan ook alle reden om te denken dat ze in de echte wereld even vaak voor komen. Het verrassende gebrek aan geheugen kan precies de reden zijn waarom deze ongelukken vaak zo onverklaarbaar zijn.’

‘De gebruikelijke verklaring van LBFTS-ongevallen (Look but Fail to See) zijn gebaseerd op het idee dat de autorijder die een kruispunt oversteekt onvoldoende aandacht heeft besteed aan het verkeer om hem/haar heen. In deze studie hebben we gezocht naar systematische vooringenomenheden in het brein. In een tiende van een seconde kan het brein besluiten of een situatie – kruispunt oversteken of niet – veilig is of onveilig.

‘Tijdens de simulaties confronteerden we autorijders met verschillende naderende voertuigen. Het bleek dat het brein in no-time de situatie scande en inkleurde. Het brein doet dan beroep op eerdere ervaringen met dergelijke situaties die waren opgeslagen in het geheugen. Onze méést opvallende bevinding was niet de subtiele vertekening tussen waarneming en geheugen, maar het feit dat er in sommige gevallen een volledig gebrek aan geheugen was. De waarneming van een naderende motor bleek nooit te zijn opgeslagen in het geheugen.’

Autorijder: praat in jezelf!
‘Om het probleem op te lossen, heeft het onderzoeksteam een nieuw kader gecreëerd om deze dynamische besluitvorming van het brein te begrijpen en dan met name de rol hierin van het kortetermijngeheugen. Ze stellen voor dat autorijders zich de ‘See Bike Say Bike’-strategie aanleren. Dat betekent dat als ze een motorfiets zien naderen, ze dat hardop moeten zeggen. Het is namelijk aangetoond dat als je relevante visuele informatie fonologisch codeert, deze niet langer onderhevig is aan visuele ruimtelijke vervorming.’

‘Het is duidelijk dat elk onderzoek naar deze onverklaarbare ongevallen en de ontwikkelde tegenmaatregelen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. Daarnaast kan een motorrijder er zelf ook alles aan doen om de kans op een botsing te verkleinen. Bijvoorbeeld door je positie op de weg te veranderen wanneer je een kruispunt nadert. Of dat je gewoon rekening houdt met het feit dat op een kruispunt een ongeval je zomaar kan overkomen. Maar als we autorijders bewust kunnen maken dat er motorrijders zijn, is dat een nog betere zaak.‘


Bron: motor.nl
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

tsmitje1963
Berichten: 199
Lid geworden op: 17 apr 2018, 16:36
Type Goldwing: GL1800

Re: Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door tsmitje1963 » 26 sep 2019, 17:51

wat een onzin of ik nu in de auto of op de moter zit ik zal in dezelfde situatie dezelfde fout of fouten maken maakt niks uit. het is echt niet zo dat als ik op de moter zit ik nu ineens een veel betere chauffeur ben. dus een volslagen onzinnig onderzoek met geen enkele meerwaarde/
zolang er mensen in de auto of op de moter zitten zullen er menselijke fouten gemaakt worden helaas.
On the highway to hell, are no stairways to heaven.

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door Marco1 » 26 sep 2019, 18:54

Ik denk dat er wel iets van waarheid in zit.
Als ik onderweg ben, maakt niet uit op de motor of in de auto, dan valt een motorrijden mij op. Er zijn weinig motoren die ik niet gezien heb.
Als mijn vrouw met de auto onderweg is, die ziet veel minder motoren, gewoon omdat ze er geen interesse in heeft. En dat is denk ik met de meeste mensen in een auto.

Ik denk ook wel dat heel veel mensen alles onderweg niet zien, omdat ze vooral met andere dingen bezig zijn dan met auto rijden.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door RonalT » 26 sep 2019, 19:28

Arthur, het ging ook niet over het verschil tussen auto of motorrijden.
Maar er is een onderzoek gedaan waarom er ongevallen gebeuren op kruisingen en of de automobilist (als proefpersoon genomen omdat die er gewoon veel zijn) de andere verkeersdeelnemers waarneemt.
Ik vind het een verhelderend onderzoek. Het toont aan dat het geen onwil is....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door Bugje » 29 sep 2019, 10:26

Geld dat ook voor een grote witte Goldwing 1800 trike met volop verlichting ?
Vol in de zijkant aanrijding op rustige rotonde, ik had u niet gezien...ggggrrrr.
Laat ik net die trike dezelfde dag gekocht hebben nog geen 100 km mee gereden.
30 juli gebeurt, trike na 2 maanden nog niet terug van reparatie.
Wilde even mijn frustratie kwijt (sorry)

Groetjes Rob.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

DonvanVliet
Berichten: 703
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door DonvanVliet » 29 sep 2019, 10:50

Mooi verhaal maar ze moeten gewoon opletten in het verkeer. Ik zie de motorrijders toch ook als ik in de auto zit. En dan zijn er nog de motorhaters die geen wroeging hebben als ze er eentje doodrijden. Dat zijn die van het type eigen schuld dikke bult en kunnen zich nu beroepen op het geheugen door dat artikel.

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door Blacky » 29 sep 2019, 18:19

En dan zijn er ook nog motorrijders die rijden als dwazen en met snelheden..Die zie dus ook als motorrijder te laat aankomen. Het is dus volgens mij niet alleen de automobilist die blind is.
Maar goed zo kunnen we van alles verzinnen. Dus jongens en meisjes, goed de ogen open houden en anticiperen!!
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Re: Geheugen laat autorijders in de steek

Bericht door sandor » 04 okt 2019, 07:58

De mensen leven gewoon te vlug , alles willen doen in één keer .
Multitasken noemen ze dat en dan nog het liefst als ze in de auto zitten , op de fiets of over straat lopen , bellen -sms - mailen en alle andere eindelijk veelal nutteloze dingen .
Kunnen ze dat niet meer "ten gepaste" tijde vertel het tegen je ouders als je ze een keertje , liefst geregeld bezoekt , of als je afspreekt met je vrienden , kinderen of weet ik veel .

Plaats reactie