balen

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: voorhout

balen

Bericht door wingryder » 15 okt 2017, 17:03

Vanmiddag, motor buiten gezet, pak an, zo we gaan ff een stukje rijden met dit mooie weer.
Rijden, shit wat stuurt dat raar? :shock: :shock: direct maar weer omgekeerd naar huis en gekeken, lekke achterband :(
Kort ritje dus.
Er zit een spijkertje in. morgen maar even het wiel er uit halen en laten repareren.
Dat is nu gelijk de vraag, zouden jullie repareren of een nieuwe band monteren.
Deze is nog niet versleten maar ik twijfel toch een beetje.
Wat zouden jullie doen?
Love to ride a goldwing!!!!

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: balen

Bericht door Cas » 15 okt 2017, 17:24

Nieuwe band, zonder enige twijfel, die spijker is door het canvas gegaan en dat risico zou ik niet nemen met een zware motor als de Goldwing.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 1151
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: balen

Bericht door pieter » 15 okt 2017, 17:40

Hoi Jan,

Dat is idd erg balen en dat met zo'n mooie dag weer,
ikzelf zou het risico nooit nemen mede omdat je maar op twee wieltjes staat, en er volgens mij andere krachten opkomen dan bij een auto.
Ooit heb ik eens een artikel van Bridgestone geplaatst op het forum, en hierin werd het ten stelligste afgeraden.

Als je het toch zou willen laten doen kan ik je alleen nog adviseren om het op de manier van een autoband reparatie te laten uivoeren.

Daarvoor moet idd de band van het wiel af en wordt er nadat er een plug ingegaan is van binnen de boel gevulcaniseerd.

Suc6 Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: balen

Bericht door Wingnut » 15 okt 2017, 18:41

Ik rij nogal veel kilometers in verschillende landen en omstandigheden en heb helaas vaak te maken met een lekke band. Vroeger inderdaad een veter erin om bij een bandenbedrijf te komen en/of thuis en daarna nieuwe band. Helaas zat de band er soms slechts enkele weken en/of kilometers op en was dit zonde. Een Goldwing rijder die een motor rijschool runt heeft me toen gezegd dat dit onzin was, bij zijn rijschool heeft hij om de haverklap et lekke banden te maken en gebruikt altijd een veter, ook als hij zelf een lekke band heeft met zijn GoldWing. Sindsdien ik dacht 3 keer dit zelf ook gebruikt en zonder problemen de Bridgestone 704 achter opgereden tot hij echt aan vervanging toe was. Bij groter gat eventueel veter vervangen door parachutje om betere afdichting/hechting te krijgen.

De keuze is aan je zelf en als het voor je gemoed beter is de band vervangen.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2016 Honda CRF1000 Africa Twin
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 12074
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Dinteloord

Re: balen

Bericht door RonalT » 15 okt 2017, 19:14

Als de band nog goed is zou ik hem laten repareren.
De mooiste manier is een plakker aan de binnenzijde. Maar de 'veter' is ook een methode
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 977
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste
Is vandaag jarig!

Re: balen

Bericht door Marco1 » 15 okt 2017, 19:39

Veter?
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
snoopy
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 jul 2014, 12:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Uitgeest

Re: balen

Bericht door snoopy » 15 okt 2017, 20:27

een spijker die erg "haaks" in gegaan is in het loopvlak kan geen kwaad voor het karkas, en is veilig te repareren, of met een veter (kan je zelf doen) of met een plug van binnenuit, laten doen.

Gr Clim
Als alles ineens op je afkomt, rij je aan de verkeerde kant!!

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: balen

Bericht door Cas » 15 okt 2017, 21:56

Ieder zijn ding, een prop (veter) in mijn autoband vind ik geen probleem maar in mijn motorband is het alleen maar een thuiskomertje. Ik wil niet op de motor rijden en constant aan die prop in mijn band denken.
Wat er langs de buitenkant in gaat kan er ook weer langs de buitenkant uitkomen en het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n prop er bij hoge snelheid uitschiet. Dan is een parapluutje, dat aan de binnenzijde wordt aangebracht, een stuk veiliger. Voor mij is het allemaal een verkeerde manier van zuinigheid en voor die 150 euro voor een nieuwe band zet ik mijn veiligheid niet op het spel. Overigens is het in Duitsland verboden om met een prop in een motorband te rijden, waarom zou dat zo zijn?
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: voorhout

Re: balen

Bericht door wingryder » 15 okt 2017, 22:45

Bedankt voor de reacties, ik ga eerst het wiel er eens afhalen en dan naar de bandenfirma, ik hoor wel wat zij zeggen.
het is maar een klein spijkertje dus ik denk dat een plakker aan de binnenkant moet kunnen.
Love to ride a goldwing!!!!

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 1508
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Nijlen (Belgie)

Re: balen

Bericht door cooper » 16 okt 2017, 22:10

Al meermaals m'n banden gerepareerd met een "wiek" zoals wij Belgen het noemen. Telkens de band op mijn manier opgereden zonder problemen.
Ik schrijf "mijn manier" omdat hij op die wijze ook telkens wel helemaal op is.
Van zij die beweren dat het een gevaar is zou ik eens een doorslaggevend argument willen horen waarom dit echt wel zo gevaarlijk is als zij beweren ? :?

Afbeelding
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: balen

Bericht door Cas » 16 okt 2017, 22:25

Als je met zo'n achterband nog gaat rijden (levensgevaarlijk, zoals wij Nederlanders dat noemen) dan is het onmogelijk om uit te leggen wat gevaarlijk is en wat niet.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 1508
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Nijlen (Belgie)

Re: balen

Bericht door cooper » 16 okt 2017, 22:34

Deze is in Frankrijk na het ontdekken van deze plek direct vervangen. Trouwens thuis met nog voldoende profiel vertrokken maar ruwe Franse asfalt in combinatie van de kogeldruk van de aanhanger ging het wat sneller dan verwacht. Vroeg trouwens niet om een preek maar om een doorslaggevend argument wat gevaarlijk is aan een wiek ? :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6797
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: balen

Bericht door peter » 17 okt 2017, 09:02

Met een prop of paraplu of wat dan ook heb ik geen moeite, het ingebrachte stuk is aan de binnenzijde van de band veel dikker dan de diameter van het gaatje. Waardoor eruit schieten niet mogelijk is.Tevens zitten ze gelijmt.
Die nieuwe band koop ik wel als de oude versleten is. :mrgreen:
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
In de garage: gl1800 (07), gl1000ltd (76), cb750four f2 (78), bmw z4 3.0 (03).

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: voorhout

Re: balen

Bericht door wingryder » 17 okt 2017, 13:01

Heb gisteren even met Antoon gebeld, die zei ook dat, mits goed gedaan, reparatie geen probleem is.
Moet nog even kijken hoever de band heen is want als hij over een paar duizend km aan vervanging toe is repareer ik nu niet.
Als het nog een tijd meekan da repareer ik en rijd de band gewoon op.

bedankt voor het meedenken allemaal.

Groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten