Keuringsregeltjes ... zucht

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Gebruikersavatar
CeeVee
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014, 19:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Aan de Hollandse greppel

Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door CeeVee » 30 sep 2014, 13:29

Onlangs mocht ik met mijn Wing bij de RDW in Lelystad ter keuring. Vooraf had ik met oa. Sturgis en VWH gebeld om een idee te krijgen wat ik kon verwachten - het is tenslotte niet mijn dagelijks werk.

Meest in het oog springende zijn -voor een Noord-Amerikaanse motorfiets- de running lights, de ontbrekende stads- of parkeerlichten en de ontbrekende E-keurmerken in het lampenglas.
De teneur van de reacties was dat de stand van de pet van de keurmeester behoorlijk invloed kan hebben. Niet ieder gaat even rechtlijnig met (de interpretatie van) de kleine lettertjes van de wegenverkeerswet om. Zorg in ieder geval dat de running lights niet branden (verlichting mag alleen wit naar voren schijnen, en ook niet knipperen tegengesteld aan de richtingaanwijzers, dwz. als richtingaanwijzer links brand gaat running light links uit), en dat er stadslicht aanwezig is. Soms is het ontbrekende E-keurmerk een afkeuringsgrond, maar vaker ook niet - bij individuele motorfietsen is die kans groter. "Geen peil op te trekken"

Voor de keuringsdag had ik een ééndagskenteken aangevraagd, was meteen een goede gelegenheid om weer eens met haar te rijden - toch?
Ter keuring -ik ontmoette een erg vriendelijk en behulpzame keurmeester, moet ik zeggen- bleek dat de LEDs die ik als stadslichten onder de kuip had gemonteerd over het contact moeten schakelen en niet op een batterij, want deze verlichting moet geïnterpreteerd worden als contourverlichting: het moet blijven branden als het dimlicht uitvalt. Ook werd de afronding van de ruit als te scherp beoordeeld - afronding van scherpe kanten moet een straal van minimaal 2,5 mm hebben. De keurmeester toonde mij een mooi afgerond siliconen randje als voorbeeld.
Afgekeurd dus - naar huis gestuurd met een termijn van 8 weken om de motor opnieuw ter keuring aan te bieden. Dat hoefde dan niet in Lelystad maar mocht "lokaal". Niettemin een beetje een domper - maar wel een dag mogen rijden met prachtig weer, dat dan weer wel 8)

Thuisgekomen de LEDs (in serie zodat ze niet te opvallend fel zijn) op het dimlicht aangesloten, en op de lokale autosloop een rubberen rand met aerodynamisch profiel van waarschijnlijk een open dak gescoord. Dat staat nog heel netjes ook!
Opnieuw een keuringsafspraak gemaakt, en weer met een ééndagskenteken er naar toe. De goedkeuring was in minder dan 30 seconden gebeurd... :lol:

Dat van die stadslichten schakelen vind ik nog wel te plaatsen, maar die afronding van de ruit snap ik niet. Er is geen motorfiets die dit heeft, en een rubberen randje rond de ruit die je na keuring weer verwijderd is vrij zinloos... In Lelystad werd gelijktijdig een R18 trike gekeurd, onder het oog van de keurmeester werden na goedkeuring de rubberen randen rond ruit en voorste wielkappen weer verwijderd! :shock:

Moraal van het verhaal: de administratieve afhandeling is bevredigd, en ik heb een goedgekeurde motor. 8)

(Nu nog BPM en kenteken...)
Met immer vrindelijke groet,
Corné
  • '88 Honda CX500C '84? (rood, exit '90)
    '91 Yamaha XV920 '87? (grijs, exit '93)
    '96 BMW K75 RT '90 (mystik rot, exit '09)
    '08 BMW K1200 GT '06 (anthrazit)
    '13 BMW R850 RT '98 (amarena rot, exit '13)
    '14 Honda GL1800/AN '12 (candy red)[
    '17 BMW R850 GS '96 (grijs/geel)/list]

peter

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door peter » 30 sep 2014, 21:36

Bij mijn 1800 destijds de runninglights en kofferverlichting topkoffer uitgezet. (Stekkertjes lostrekken) Stadslichtje in koplamp gezet en ik was klaar.
De keurmeester zei letterlijk tegen mij voor de keuring: ik weet wel dat hij goed is en alles werkt maar ik moet gewoon mijn werk doen. Over ruitjes en hoekjes nooit wat gehoord.

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door KvH » 30 sep 2014, 22:41

Ik wou dat het zogemakkelijk was om die running light áán te zetten :wink:
Wil ze er graag op hebben maar zou niet weten hoe dat zonder al tevedel gepruts mogelijk is.

Voordeel is dat de mijne niet gekeurd hoeft te worden :roll:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door RonalT » 30 sep 2014, 23:36

Enkele jaren geleden is er al eens iets over running lights geschreven, lees viewtopic.php?f=5&t=8941#p106587 nog eens. Daar staat een en ander beschreven.
Als dat klopt zijn runninglights tegenwoordig toegestaan.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door KvH » 30 sep 2014, 23:49

Ik heb inderdaad begrepen dat het is toegestaan. Na die bekendmaking heb ik ze ook op de Deauville laten aansluiten.

Op de wing lijkt het me ook handig.

Gebruikersavatar
CeeVee
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 mei 2014, 19:12
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Aan de Hollandse greppel

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door CeeVee » 01 okt 2014, 17:50

De running lights in de spiegels vóór en op de topkoffer achter heb ik eenvoudig met een stickertje uitgeschakeld. Daar zitten duo-lampen in, en de middelste contacten zijn van de running lights: afplakken, terugplaatsen, klaar. En kan simpel weer ongedaan gemaakt...
Met immer vrindelijke groet,
Corné
  • '88 Honda CX500C '84? (rood, exit '90)
    '91 Yamaha XV920 '87? (grijs, exit '93)
    '96 BMW K75 RT '90 (mystik rot, exit '09)
    '08 BMW K1200 GT '06 (anthrazit)
    '13 BMW R850 RT '98 (amarena rot, exit '13)
    '14 Honda GL1800/AN '12 (candy red)[
    '17 BMW R850 GS '96 (grijs/geel)/list]

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door KvH » 01 okt 2014, 18:31

Duo-lampen?
:oops: :roll:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door RonalT » 01 okt 2014, 18:38

Dat is de afkorting van duplo lampen, Koen!
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frederick Lieverdje
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 mei 2009, 21:48
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Drachten

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door Frederick Lieverdje » 01 okt 2014, 19:16

RonalT schreef:Dat is de afkorting van duplo lampen, Koen!
Technisch Duplo zeker? :mrgreen:

Groet, Frederick
GL 1500 Commodore Bleu

Na elke bocht een nieuwe horizon

Als je tot de nek in de shit zit, moet je de kop niet laten hangen.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6766
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door De Motormuis » 01 okt 2014, 19:37

Nee, technisch Lego.
Dat , en de gewone lego, is RonalT zijn hobby.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1596
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door Marco1 » 01 okt 2014, 19:58

Zou iemand mij willen verklappen wat running Lights zijn.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door RonalT » 01 okt 2014, 21:19

Nee,wij zijn geen veraaiers :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door RonalT » 01 okt 2014, 21:21

Okee, okee, goed dan.

Running Lights zijn richtingaanwijzers die branden tijdens het rijden. Ze branden normaal zwak en als je richting aan geef gaan ze feller knipperen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door Black Wing » 01 okt 2014, 21:34

Ik heb ook ergens gelezen dat de running ofwel driving lights tegenwoordig zijn toegestaan
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1596
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Keuringsregeltjes ... zucht

Bericht door Marco1 » 01 okt 2014, 22:57

RonalT schreef:Okee, okee, goed dan.

Running Lights zijn richtingaanwijzers die branden tijdens het rijden. Ze branden normaal zwak en als je richting aan geef gaan ze feller knipperen.
Oh dat. Ik zag dat toevallig afgelopen weekend ook bij de 1100 van mijn vader/mij dat die brandden als ze uit waren. Eh.... Ik bedoel als ze niet knipperden.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Plaats reactie