Olie peilen GL1800 DCT

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Garfield
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 396
Lid geworden op: 23 mar 2006, 12:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Den Helder

Re: Olie peilen GL1800 DCT

Bericht door Garfield » 14 apr 2025, 15:28

Klopt helemaal Athome. Als ik deze originele procedure volg dan staat mijn oliepiel op 50%. Prima dus. De startvraag is ook hoe te peilen bij een warme motor en daarvoor heb ik afgelopen weekend wat uitgeprobeerd.

Na een uurtje rijden heb ik de motor direct in de garage gezet op zijn standaard. Daarna enkele minuten gewacht en 3x gepeild (oliepeilstok alleen erin steken, niet draaien en er uithalen), t.w.:
- na 3min was het oliepeil 100%
- na 10min 85%
- na 15min 75%
Toen was het tijd voor bier en ben niet verder gegaan :D. Het is duidelijk dat het oliepeil terugloopt en dan komt de vraag wanneer het juiste peil van 50% wordt bereikt. Na een half uurtje? Misschien ga ik het nog een keer uitproberen. Meten is weten en als ik oliepeil op de warme motor en ik meet 100% (na 3min), dan weet ik dat er 50% nog in zit.

Hebben jullie ook deze ervaring of meten jullie anders?

Gebruikersavatar
Jan Wing
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2023, 16:43
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hoevelaken

Re: Olie peilen GL1800 DCT

Bericht door Jan Wing » 14 apr 2025, 16:42

Ik snap niet wat je mef 50% bedoeld.
Wat maakt iedereen er een moeilijk iets van, gewoon peilen zoals voorgeschreven.
Trouwens als er nieuwe olie in zit en het is de juiste hoeveelheid (gepeild zoals voorgeschreven) dan is het wel heel erg vreemd als na verloop van tijd er minder ( of meer) in zou zitten.
We rijden toch Honda!!! : :wink:
Het maakt niet uit wat je rijd zolang je maar rijd.
Groeten Jan

Gebruikersavatar
director
Berichten: 4077
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel

Re: Olie peilen GL1800 DCT

Bericht door director » 17 apr 2025, 16:50

Bij het brengen en halen van mijn motor bij Pols motoren (ivm de UBS bolt terugroepactie) heb ik gevraagd wat de beste manier was om olie te peilen.
Het is me uitgelegd én op de factuur nog eens herhaald;
Peilen motorolie:
Ondanks in manual staat op centerstand, graag op de zijstandaard 3 minuten laten draaien stationair.
Vervolgens op zijstand 3 minuten de motor met rust laten.
Dan rechtop zetten, peilstok eruit, schoonmaken en LOS erop leggen.
*Inderdaad het klopt dat het peil bij de GL1800DCT wispelturig lijkt. Komt door het aparte oliepomp reservoir.
Ik heb m nogmaals gemeten nu er nieuwe olie inzit (bij de UBS terugroepactie wordt de olie afgetapt en opnieuw gevuld) en bij mij geeft hij dan weer iets teveel aan (dus boven maximum).
Mijn conclusie, het is wispelturig.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten