GL1800 rechtuit stabiliteit
- Jan Wing
- Type Goldwing: GL1800
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Toch jammer, al zat het er dik in. Maar als het wel zo was dan was je mooi van het probleem af. Heb je geen goede motorvriend die eens op jouw motor kan rijden? Dan weet je of het probleem bij jou zit of in de motor.
Het maakt niet uit wat je rijd zolang je maar rijd.
Groeten Jan
Groeten Jan
-
Hoi Jan, de dealer heeft erop gereden, bevestigd dat het probleem bestaat maar zegt dat het normaal is en dat alle WIngs het in mindere of meerdere mate hebben. Verder heb ik een andere Goldwing rijder gesproken die professioneel gebruik maakt van de motor (rijschool). Hij herkent het gedrag van de motor maar hij vindt het geen probleem. Ik heb ook op zijn motor gereden, en inderdaad ook zijn motor trekt naar rechts.
- Jan Wing
Het word steeds vreemder, want nu zijn er dus meerdere mensen die beamen dat de motor naar rechts trekt en ook zijn er mensen die dit ook herkennen van hun motor. Daarentegen zijn er legio mensen die dit nog nooit op hun motor hebben ervaren.
Toevallig heb ik gisteren ook eens geprobeerd of mijn 1800+ rechtuit ging en zelfs op een hele ronde en hobbelige weg ging het ding gewoon recht uit.
Dus ik snap er geen barst meer van.
Toevallig heb ik gisteren ook eens geprobeerd of mijn 1800+ rechtuit ging en zelfs op een hele ronde en hobbelige weg ging het ding gewoon recht uit.
Groeten Jan
Groeten Jan
-
Ik heb gisteren bijna n 600 km gedaan. Ook wat Bundesstrasse en Landesstrasses. Terug via n stuk A31. Hier bijna vol open, geen duppie kast gehad.
T is schofterig dat dealers dit probleem afdoen met......t is normaal. Maar dat is t niet vanzelf.
We blijven zoeken......
Ff stukje dr bij tikken, t volgende, STEL!!!
Dat er n produktieprobleem is van de remklauw oid. Bedoel dat er n blok tegen de schijf blijft duwen. Ver gezocht maar bij n vroegere CB 750F1, met 1 remschijf voor trok iets naar links bij remmen. 2e schijf erop en voilla. Je voelde t niet echt in t stuur.....
Ik zou n stuk gaan rijden, zonder te remmen en tot stilstand komen zonder te remmen. Daarna voelen of er n schijf warm is.
Vrij onwaarschijnlijk maar afvinken is beter.
Wederom suc6.....
T is schofterig dat dealers dit probleem afdoen met......t is normaal. Maar dat is t niet vanzelf.
We blijven zoeken......
Ff stukje dr bij tikken, t volgende, STEL!!!
Dat er n produktieprobleem is van de remklauw oid. Bedoel dat er n blok tegen de schijf blijft duwen. Ver gezocht maar bij n vroegere CB 750F1, met 1 remschijf voor trok iets naar links bij remmen. 2e schijf erop en voilla. Je voelde t niet echt in t stuur.....
Ik zou n stuk gaan rijden, zonder te remmen en tot stilstand komen zonder te remmen. Daarna voelen of er n schijf warm is.
Vrij onwaarschijnlijk maar afvinken is beter.
Wederom suc6.....
Iedereen weet alles maar...
Niemand weet iets...
Groetjes Rob.

Groetjes Rob.
-
Hoi Jan, ik zal het even samenvatten. Het is allemaal een kwestie van gevoel en beleving en op die manier dus subjectief. Wat echter een feit blijft is dat mijn motor zelf naar rechts wil rijden als ik rechtdoor wil. Dus.....Jan Wing schreef: ↑16 dec 2023, 22:29Het word steeds vreemder, want nu zijn er dus meerdere mensen die beamen dat de motor naar rechts trekt en ook zijn er mensen die dit ook herkennen van hun motor. Daarentegen zijn er legio mensen die dit nog nooit op hun motor hebben ervaren.
0. er zijn rijders die een Gl1800 hebben met een "magic carpet ride" en "exceptional directional stability" zoals Honda beloofd;Fijn!!
1. er zijn rijders die zich plotseling realiseren dat de motor naar rechts trekt en er 100% zeker van zijn dat dit eerst niet was; That's me
2. er zijn rijders die bevestigen dat hun motor naar rechts trekt maar zich hier niet aan storen; kan ik niet begrijpen maar ieder zijn ding
3. er zijn rijders die merken dat hun motor naar rechts trekt, dit niet opgelost krijgen en een nieuwe GL1800 kopen dit dit gedrag (nog) niet vertoond (op dit forum); kan ik 100% inkomen
4. er zijn dealers die bevestigen dat de motor naar rechts trekt en beweren dat alle GL1800's dit hebben en dat dit komt door de constructie van de motor in het algemeen en de krukas in het bijzonder (in de algemene dealer app waarin ook Honda op Whatsapp); echt waar!?!?
5. er zijn dealers die bevestigen dat de motor naar rechts trekt en beweren dat alle GL1800's dit hebben en dat dit komt door de cardan aandrijving (in de algemene dealerapp waarin ook Honda op Whatsapp); echt waar !?!?!?
6. er zijn dealers die bevestigigen dat de motor naar rechts trekt en beweren dat de motor dit altijd heeft gedaan maar dat je je hier plotseling bewust van bent geworden en je je daarom gaat irriteren aan iets dat normaal is; serieus?!?!?
Dus niet gek dat we er geen barst van snappen.
Er zitten 2 stuurstangen op de Goldwing. Er wordt er maar 1 actief gebruikt (de rechter uit mijn hoofd). De andere zit er op als backup voor het geval dat de hoofdstuurstang het begeeft tijdens het rijden.
De stuurstangen hebben altijd een beetje speling.
Van wat ik begrepen heb. Als je een 6mm boortje in de 2 gaten stopt (zoals een aantal berichten terug) zou je aan het uiteinde van het stuur max. 5mm speling mogen hebben.
Dit staat schijnbaar ergens in een service manual of dealerinfo beschreven. Ik heb het zelf niet gelezen maar van horen zeggen.
Niet dat het iets met naar rechts trekken te makken heeft. Maar de centrale moer van het stuur heeft bij mij de neiging om langzaam los te lopen. Moet in ieder geval 1x per jaar weer aangedraaid worden. Dit loslopen voelt ook als speling op stuur
Het iets naar rechts trekken lijkt toch wel vaker voor te komen.
Zie deze video van Traxxion Dynamics
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Cf6yJwX37iY[/youtube]
Hier wordt een extra stuk balast aan de linkerzijde toegevoegd.
Ik het kan het uiteraard niet beoordelen over de specifieke motor van TS maar de dealer zou wel gelijk kunnen hebben.
Doordat de krukas in lengterichting ligt, kan het effect van naar rechts trekken inderdaad door de krukas opgewekt worden. De krachten op een krukas zijn namelijk gigantisch.
Als je voor de Goldwing staat en je kijkt naar het motorblok en krukas draait vanuit dit gezichtspunt tegen de wijzers van de klok in. Wordt er een grotere kracht tegen de wijzers van de klok in opgebouwd (gyroscopisch effect). Dit zou het naar rechts trekken kunnen verklaren.
Overigens lukt het mij ook moeilijk om met de handen los te rijden maar dat ligt denk ik vooral aan mijn eigen evenwicht-werking. Als ik op de fiets met losse handen fiets, ben ik ook constant bezig om de fiets rechtop te drukken met mijn onderlichaam.
Van wat ik begrepen heb. Als je een 6mm boortje in de 2 gaten stopt (zoals een aantal berichten terug) zou je aan het uiteinde van het stuur max. 5mm speling mogen hebben.
Dit staat schijnbaar ergens in een service manual of dealerinfo beschreven. Ik heb het zelf niet gelezen maar van horen zeggen.
Niet dat het iets met naar rechts trekken te makken heeft. Maar de centrale moer van het stuur heeft bij mij de neiging om langzaam los te lopen. Moet in ieder geval 1x per jaar weer aangedraaid worden. Dit loslopen voelt ook als speling op stuur
Ik het kan het uiteraard niet beoordelen over de specifieke motor van TS maar de dealer zou wel gelijk kunnen hebben.
Doordat de krukas in lengterichting ligt, kan het effect van naar rechts trekken inderdaad door de krukas opgewekt worden. De krachten op een krukas zijn namelijk gigantisch.
Als je voor de Goldwing staat en je kijkt naar het motorblok en krukas draait vanuit dit gezichtspunt tegen de wijzers van de klok in. Wordt er een grotere kracht tegen de wijzers van de klok in opgebouwd (gyroscopisch effect). Dit zou het naar rechts trekken kunnen verklaren.
Overigens lukt het mij ook moeilijk om met de handen los te rijden maar dat ligt denk ik vooral aan mijn eigen evenwicht-werking. Als ik op de fiets met losse handen fiets, ben ik ook constant bezig om de fiets rechtop te drukken met mijn onderlichaam.
Laatst gewijzigd door athome op 17 dec 2023, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hoi Athome, bedankt voor je reactie. Ik ga alle tips die ik krijg proberen toe te passen en of uit te zoeken dus dank hiervoor. Als je op de fiets het stuur los laat en dan met je heupen en lichaamsgewicht je fiets moet recht houden heb je hetzelfde probleem. Je bent dan met je handen aan het stuur voortdurend (bewust of onbewust) aan de rechter stuur handle aan het trekken.athome schreef: ↑17 dec 2023, 17:38Er zitten 2 stuurstangen op de Goldwing. Er wordt er maar 1 actief gebruikt (de rechter uit mijn hoofd). De andere zit er op als backup voor het geval dat de hoofdstuurstang het begeeft tijdens het rijden.
-
@home stuurde dus een link naar een filmpje van Traxx-Rite waarin de man verklaart dat het probleem veel voorkomt, dat hij hier een Redneck oplossing voor heeft (16 pond gewicht links aan de motor plakken) en dat hij zijn oplossing als eerste heeft verkocht aan een gast in Nederland (!)
...jemig....
...jemig....
Ik heb niets gekocht van hem, laat dat even duidelijk zijn.
Wat betreft de fiets. Je hebt volkomen gelijk daarom haalde ik het ook aan. Ik weet alleen zeker dat mijn fiets niet het probleem is. Ik heb het probleem namelijk op alle fietsen. Het ligt dus aan mij.
Wat betreft de fiets. Je hebt volkomen gelijk daarom haalde ik het ook aan. Ik weet alleen zeker dat mijn fiets niet het probleem is. Ik heb het probleem namelijk op alle fietsen. Het ligt dus aan mij.
-
Dat had ik in de video niet meegekregen. Het is ook alweer even geleden dat ik de video volledig gezien heb.
Ik voel zelf ook dat de Goldwing naar 1 kant trekt. Met 1 hand aan het stuur is het niet altijd prettig rijden. Als ik van hand wissel, merk ik dat ik verschillende krachten uitoefen met links en rechts.
Of de mijne naar links of naar rechts trekt, ben ik me niet echt bewust van. Daar zou ik eens meer bewust op moeten letten als de motor weer uit de stalling is.
Zolang ik met de 2 handen aan het stuur rijd, heb ik er geen last van of merk ik het niet. Dus ik hoor bij een andere groep dan jij.
Of de mijne naar links of naar rechts trekt, ben ik me niet echt bewust van. Daar zou ik eens meer bewust op moeten letten als de motor weer uit de stalling is.
Zolang ik met de 2 handen aan het stuur rijd, heb ik er geen last van of merk ik het niet. Dus ik hoor bij een andere groep dan jij.
-
In de manual kon ik niets vinden betreffende de back up.
Wel n verhaal op.....is ie weer, traxxion.com.
Hoe t precies zit?.....geen idee.
Wel n verhaal op.....is ie weer, traxxion.com.
Hoe t precies zit?.....geen idee.
Iedereen weet alles maar...
Niemand weet iets...
Groetjes Rob.

Groetjes Rob.
- Jan Wing
Ik lees net het verhaal met de link en heb het filmpje bekeken en bedacht mij dat ik altijd in mijn linker koffer een 5 liter jerrycan met benzine bij mij hebt.
Dus dat is ruim 5 kilo dan heb ik ook daar altijd mijn slot in en deze weegt ook iets van 3 kilo.
Met andere woorden, als dit verhaal zou kloppen is het dus logisch dat mijn fiets rechtdoor rijdt.
Maar ik kan het maar moeilijk geloven want de gyroscopische krachten van de twee wielen is echt wel zo hoog dat je motor altijd weer rechtop komt.
Denk maar eens aan die filmpjes van op hol geslaagde motoren zonder berijder. deze flikkeren pas om als ze bijna stilstaan.
Dus dat is ruim 5 kilo dan heb ik ook daar altijd mijn slot in en deze weegt ook iets van 3 kilo.
Met andere woorden, als dit verhaal zou kloppen is het dus logisch dat mijn fiets rechtdoor rijdt.
Maar ik kan het maar moeilijk geloven want de gyroscopische krachten van de twee wielen is echt wel zo hoog dat je motor altijd weer rechtop komt.
Denk maar eens aan die filmpjes van op hol geslaagde motoren zonder berijder. deze flikkeren pas om als ze bijna stilstaan.
Groeten Jan
Groeten Jan
Ik weet het het zelf ook niet precies.
Wel dat Max (Traxxion) in de The US bijna op handen gedragen wordt.
Het feit dat hij aangeeft dat er maar 1 stuurstang vervangen hoeft te worden en niet 2, lijkt mij wel een waarheid te zijn. Hij had anders wel een set van 2 stuks aangeboden. Kan hij nog meer geld aan verdienen.
Dat Max geld wil verdienen is wel duidelijk. Aan de andere kant zijn technische kennis met de daarbij behorende oplossingen komen niet volledig uit de lucht vallen.
Wel dat Max (Traxxion) in de The US bijna op handen gedragen wordt.
Het feit dat hij aangeeft dat er maar 1 stuurstang vervangen hoeft te worden en niet 2, lijkt mij wel een waarheid te zijn. Hij had anders wel een set van 2 stuks aangeboden. Kan hij nog meer geld aan verdienen.
Dat Max geld wil verdienen is wel duidelijk. Aan de andere kant zijn technische kennis met de daarbij behorende oplossingen komen niet volledig uit de lucht vallen.