GL1800 rechtuit stabiliteit
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09 dec 2023, 12:45
- Type Goldwing: GL1800
GL1800 rechtuit stabiliteit
Hallo,
Na 10.000 heerlijke kilometers op mijn GL1800 bagger modeljaar 2020 merk ik ineens dat ik continue aan het tegensturen ben om de motor rechtuit te houden. Er is een stuurafwijking naar rechts ontstaan. De dealer zegt tegen mij dat dit normaal is voor het type motorfiets en dat alle Goldwings deze afwijking hebben, hoort bij het model. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Na 10.000 heerlijke kilometers op mijn GL1800 bagger modeljaar 2020 merk ik ineens dat ik continue aan het tegensturen ben om de motor rechtuit te houden. Er is een stuurafwijking naar rechts ontstaan. De dealer zegt tegen mij dat dit normaal is voor het type motorfiets en dat alle Goldwings deze afwijking hebben, hoort bij het model. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Da's een lekker gemakkelijk antwoord van de dealer. Want het echt niet normaal dat een motor niet rechtuit kan rijden.
Mijn vorige motor, een 1500, en de huidige rijden prima rechtuit.
Ik kan echt 100-den meters met losse handen rijden, niks tegensturen.
Mijn vorige motor, een 1500, en de huidige rijden prima rechtuit.
Ik kan echt 100-den meters met losse handen rijden, niks tegensturen.
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Bandenspanning is in orde?
Banden niet versleten?
Die motoren horen gewoon normaal rechtuit te rijden, ik zou eens bij een motorzaak gaan kijken die er wel verstand van heeft.
Banden niet versleten?
Die motoren horen gewoon normaal rechtuit te rijden, ik zou eens bij een motorzaak gaan kijken die er wel verstand van heeft.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
- cooper
- Berichten: 2230
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Toen ik mijn GL 1800 SC68 4 jaar geleden kocht kon ik kilometers rijden zonder handen.
Geen ongeval, motor nooit omgevallen maar na mijn eerste bandenwissel (ondertussen zijn er al vele gevolgd door verschillende "specialisten") trekt mijn moto ook steeds naar rechts.
Ik zou ook wel eens willen weten wat hiervan de oorzaak is?
Geen ongeval, motor nooit omgevallen maar na mijn eerste bandenwissel (ondertussen zijn er al vele gevolgd door verschillende "specialisten") trekt mijn moto ook steeds naar rechts.
Ik zou ook wel eens willen weten wat hiervan de oorzaak is?
GL 1000 Ltd 1976
GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Mijn vorige wing (2022 geschakelde versie) had daar ook last van, zo erg zelfs dat rechter bochten rijden helemaal niet zo lekker voelde. Heb nu een DCT 2023 aangeschaft, deze spoort perfect.
Vraag mijzelf af of dat te corrigeren is met de twee stabilisator stangetjes bij het stuurgedeelte.
Groet Pieter.
Vraag mijzelf af of dat te corrigeren is met de twee stabilisator stangetjes bij het stuurgedeelte.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 19 jul 2023, 16:36
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
rutgerdenooij.
Je heb beschreven dat je 10.000 km met de motor heb gereden. Is dit de km stand op de teller?
Er zijn een paar dingen wat de stabiliteit kan beinvloeden. Ontwetend wat de echte km stand is, denk ik aan o.a.:
wiellagers vooral voor; balhoofdlager (te strak of los); achterbrug lagers, nm's van de bouten van de achterwiel (zijn ze vast of los?) en last but not least, wat zit er in de koffers achter??(alles in 1 koffer?)
Kijk naar de slijtpatroon van de voorband met name de verschil links / rechts.
Ik heb zelf een DTC van 2020 met bijna 50.000 km en heb geen problemen met de rechtuit stabiliteit.
Je heb beschreven dat je 10.000 km met de motor heb gereden. Is dit de km stand op de teller?
Er zijn een paar dingen wat de stabiliteit kan beinvloeden. Ontwetend wat de echte km stand is, denk ik aan o.a.:
wiellagers vooral voor; balhoofdlager (te strak of los); achterbrug lagers, nm's van de bouten van de achterwiel (zijn ze vast of los?) en last but not least, wat zit er in de koffers achter??(alles in 1 koffer?)
Kijk naar de slijtpatroon van de voorband met name de verschil links / rechts.
Ik heb zelf een DTC van 2020 met bijna 50.000 km en heb geen problemen met de rechtuit stabiliteit.
-
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Lijkt vaak voor te komen. Zag n filmpje op youtube waar de rubbers van de "stuurkogels" onder t afdekkapje stuurhelften extreem slap waren. Dus waar de kogels in de arm van t stuur zitten. Moeite kijken waard lijkt mij...
Anderzijds lijkt t mij dat men dan stuurspeling voelt, hoewel bij 1 kogel weet ik dat niet.
https://youtu.be/tYhrQYdPXsY?feature=shared
Anderzijds lijkt t mij dat men dan stuurspeling voelt, hoewel bij 1 kogel weet ik dat niet.
https://youtu.be/tYhrQYdPXsY?feature=shared
Iedereen weet alles maar...
Niemand weet iets...
Groetjes Rob.


Groetjes Rob.
- benE
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Sint Annaland
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Die stuurkogel zit helemaal los,lijkt me niet zo heel vaak voor te komen.GL-1800 schreef: ↑11 dec 2023, 17:08Lijkt vaak voor te komen. Zag n filmpje op youtube waar de rubbers van de "stuurkogels" onder t afdekkapje stuurhelften extreem slap waren. Dus waar de kogels in de arm van t stuur zitten. Moeite kijken waard lijkt mij...
Anderzijds lijkt t mij dat men dan stuurspeling voelt, hoewel bij 1 kogel weet ik dat niet.
https://youtu.be/tYhrQYdPXsY?feature=shared
De moer is zelfborgend.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.
-
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Klopt. Maar zit vast in rubberen "gietsel". Dat lijkt uit te lubberen.
Maar hoe dan ook, de oorzaken gaan van banden, wegdekbolling, gewenning versleten banden, belading enz tot zelfs torderen blok tov cardan.
Maar dit was al s aangekaart, hier of bij BMW, jaren geleden.
Hoe dan ook, lastig item.
Maar hoe dan ook, de oorzaken gaan van banden, wegdekbolling, gewenning versleten banden, belading enz tot zelfs torderen blok tov cardan.
Maar dit was al s aangekaart, hier of bij BMW, jaren geleden.
Hoe dan ook, lastig item.
Iedereen weet alles maar...
Niemand weet iets...
Groetjes Rob.


Groetjes Rob.
- benE
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Sint Annaland
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Ik zie gewoon een conische kogel in een conisch gat,dat rubberhoesje is de bescherming voor de kogel.GL-1800 schreef: ↑12 dec 2023, 09:03Klopt. Maar zit vast in rubberen "gietsel". Dat lijkt uit te lubberen.
Maar hoe dan ook, de oorzaken gaan van banden, wegdekbolling, gewenning versleten banden, belading enz tot zelfs torderen blok tov cardan.
Maar dit was al s aangekaart, hier of bij BMW, jaren geleden.
Hoe dan ook, lastig item.
Meestal als een zelfborgende moer los komt,is deze als een keer los geweest,en dan de zelfde moer terug gebruiken.
Dan is het borgende gedeelte beschadigt,en werkt niet meer.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.
-
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Iedereen weet alles maar...
Niemand weet iets...
Groetjes Rob.


Groetjes Rob.
- Jan Wing
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 27 okt 2023, 16:43
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hoevelaken
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Precies, daar draaid die bout in. Daf ding is gewoon kapot en waarom, tja zeg het maar.
Het maakt niet uit wat je rijd zolang je maar rijd.
Groeten Jan
Groeten Jan
-
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
T zal best de hele rit heenenweer schudden enz. Maar af en toe s controleren kan dus geen kwaad.....
Vastzetten motor op ahw of bus aan het stuur lijkt ook funest volgens t boekje. Maar goed, dat zal niet aan de orde zijn bij dit/ deze gevallen.
Vastzetten motor op ahw of bus aan het stuur lijkt ook funest volgens t boekje. Maar goed, dat zal niet aan de orde zijn bij dit/ deze gevallen.
Iedereen weet alles maar...
Niemand weet iets...
Groetjes Rob.


Groetjes Rob.
- benE
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Sint Annaland
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Jan Wing en GL-1800, jullie hebben gelijk.
Ik heb niet goed gekeken,ik dacht dat het gewoon een conische verbinding was.
Ik heb niet goed gekeken,ik dacht dat het gewoon een conische verbinding was.

Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.
-
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Waar de Wing ons brengt..
Re: GL1800 rechtuit stabiliteit
Helaas niet.....
Zal zijn om trillingen te verminderen? Voor, onder die rubber dopjes wel vast voor zover te zien.
Maar goed, alles te verhelpen.
K ga s wassen, toch zout op de plof....
Zal zijn om trillingen te verminderen? Voor, onder die rubber dopjes wel vast voor zover te zien.
Maar goed, alles te verhelpen.
K ga s wassen, toch zout op de plof....

Iedereen weet alles maar...
Niemand weet iets...
Groetjes Rob.


Groetjes Rob.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten