schokken bij terugschakelen dct
- JRB
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 07 mei 2022, 11:01
schokken bij terugschakelen dct
Ik rijd nu al een aantal maanden de dct.
Ik ben vol lof over de motor want hij rijd geweldig.
toch ook 2 minpuntjes.
Ik vind het zadel niet lekker.
na 100 km begint mijn stuitje echt wel te jeuken. voor een motor van 40 grand mag dat eigelijk niet mogen.
en wat ik ook een nadeel vind is dat het terugschakelen als je het gas loslaat nogal hortend en stotend gaat.
dit is te compenseren door het gas mininmaal los te laten.
Maar mijn vraag is of daar geen modificatie voor te vinden is.
de 2e vraag is of er misschien een goed zadel te vinden is om lekker door te toeren.
Ik ben vol lof over de motor want hij rijd geweldig.
toch ook 2 minpuntjes.
Ik vind het zadel niet lekker.
na 100 km begint mijn stuitje echt wel te jeuken. voor een motor van 40 grand mag dat eigelijk niet mogen.
en wat ik ook een nadeel vind is dat het terugschakelen als je het gas loslaat nogal hortend en stotend gaat.
dit is te compenseren door het gas mininmaal los te laten.
Maar mijn vraag is of daar geen modificatie voor te vinden is.
de 2e vraag is of er misschien een goed zadel te vinden is om lekker door te toeren.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
- Type Goldwing: GL1800
Re: schokken bij terugschakelen dct
Welk bouwjaar is Goldwing?
De eerste paar bouwjaren hadden niet altijd een even subtiele DCT.
Ik heb overigens ook ervaring met andere DCT modellen. Ook hier is niet altijd even subtiel.
Er is niets te veranderen met software upgrades. Heb ik met de dealer al over gehad. Als er updates waren en Goldwing is/was dealeronderhouden, zou als het goed is al de laatste software versie geïnstalleerd moeten zijn.
DCT is een automaat maar tegelijkertijd ook een gewone versnellingbak. Hoe subtiel gaat het terugschakelen bij een manueel geschakelde bak.
In reviews van auto's komt het verschil tussen een volautomaat een DCT/DSG soms ook wel aan bod. Ook hier komt naar voren dat DCT/DSG bakken niet zo vloeiend werken als de volautomaten.
Kortom deels een eigenschap van het type versnellingsbak
Wat zadel betreft. Ik zit met hetzelfde probleem.
Merken als Bagster/Topsellerie, heb ik vaker geprobeerd en net vaak in meer of mindere mate teleurgesteld. Daarnaast vind het design van Bagster/Topsellerie ook niet geweldig. Te opvallend.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Corbin of Ultimate Seats.
Corbin heb ik op een andere motor een erg goede ervaring gehad. Bij Corbin zou de zit erg ver naar achteren verplaatst zijn. Dit gaat ten koste van de passagier. Deze is bij mij regelmatig aanwezig
Ultimate Seats is nieuw voor mij maar het aanbod en design spreekt mij erg aan. Hier is de zit juist is korter of iets langer dan het originele zadel. Op de site van Ultimate seats staat het foutief beschreven.
Beide zijn niet goedkoop.
De eerste paar bouwjaren hadden niet altijd een even subtiele DCT.
Ik heb overigens ook ervaring met andere DCT modellen. Ook hier is niet altijd even subtiel.
Er is niets te veranderen met software upgrades. Heb ik met de dealer al over gehad. Als er updates waren en Goldwing is/was dealeronderhouden, zou als het goed is al de laatste software versie geïnstalleerd moeten zijn.
DCT is een automaat maar tegelijkertijd ook een gewone versnellingbak. Hoe subtiel gaat het terugschakelen bij een manueel geschakelde bak.
In reviews van auto's komt het verschil tussen een volautomaat een DCT/DSG soms ook wel aan bod. Ook hier komt naar voren dat DCT/DSG bakken niet zo vloeiend werken als de volautomaten.
Kortom deels een eigenschap van het type versnellingsbak
Wat zadel betreft. Ik zit met hetzelfde probleem.
Merken als Bagster/Topsellerie, heb ik vaker geprobeerd en net vaak in meer of mindere mate teleurgesteld. Daarnaast vind het design van Bagster/Topsellerie ook niet geweldig. Te opvallend.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Corbin of Ultimate Seats.
Corbin heb ik op een andere motor een erg goede ervaring gehad. Bij Corbin zou de zit erg ver naar achteren verplaatst zijn. Dit gaat ten koste van de passagier. Deze is bij mij regelmatig aanwezig
Ultimate Seats is nieuw voor mij maar het aanbod en design spreekt mij erg aan. Hier is de zit juist is korter of iets langer dan het originele zadel. Op de site van Ultimate seats staat het foutief beschreven.
Beide zijn niet goedkoop.
- A3n
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 18 aug 2021, 16:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Melick
Re: schokken bij terugschakelen dct
Mijn ervaring met een Corbin op mijn ST1300 Paneuropean is matig. Ik vind het niet veel beter dan het originele zadel. Overigens heb ik met het originele Goldwing zadel geen probleem.
Honda Silverwing 1992-1998
Honda Shadow 1998-2002
Honda Paneuropean ST1100 2002-2006
Honda Paneuropean ST1300 2006-2021 + Harley Davidson Streetbob 2015-2021
Honda Goldwing GL1800 Touring Deluxe ('19) vanaf september 2021
Honda Shadow 1998-2002
Honda Paneuropean ST1100 2002-2006
Honda Paneuropean ST1300 2006-2021 + Harley Davidson Streetbob 2015-2021
Honda Goldwing GL1800 Touring Deluxe ('19) vanaf september 2021
- JRB
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 07 mei 2022, 11:01
Re: schokken bij terugschakelen dct
De wing is van 2020 en de laatste softwareversie is er inderdaad opgezet.
Dus maar mee leren leven dan.
Naar een fijn zadel ga ik is even zoeken.
Dus maar mee leren leven dan.
Naar een fijn zadel ga ik is even zoeken.
- highlander
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23
Re: schokken bij terugschakelen dct
Schokken heb ik geen probleem mee.(is volgens mij aanvaardbaar zoals hierboven al vermeld)
Wat het zadel betreft heb ik zowat alles geprobeerd.
Voor mij is de corbin top en ik hoor mijn duo niet klagen.
Op model 2021 ligt een luxe zadel maar was voor mij ook niet goed genoeg.
Wat het zadel betreft heb ik zowat alles geprobeerd.
Voor mij is de corbin top en ik hoor mijn duo niet klagen.
Op model 2021 ligt een luxe zadel maar was voor mij ook niet goed genoeg.
- JRB
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 07 mei 2022, 11:01
Re: schokken bij terugschakelen dct
Ik ben er uit. ik heb op een amerikaans forum (https://www.gl1800riders.com/ ) gevonden dat mijn probleem vaker voorkomt en dat hiervoor een oplossing is.
En gezien de reacties op de procedure om het initaliseren lijkt een groot succes te zijn.
Ik heb dit dus zelf uitgevoerd op mijn wing en ben hier heel erg tevreden mee.
Het opschakelen was niet slecht maar is nu bijna geruisloos.
Het terugschakelen (waar mijn probleem dus zat) is opgeheven , de motor schakelt heel rustig terug waar hij eerder echt bokte.
het stapvoets achteruit en voor uit rijden is ook een stuk verbeterd, dit gaat nu ook heel gelijkmatig terwijl ik eerder als ik achteruit ging eerst meteen gang kreeg en daarna bijna niet meer.
let op!. uw achterwiel moet geblokkeerd zijn , dat kan door zoals op het filmpje te zien is door er een blok hout voor het achterwiel te leggen, ,het kan ook door de parkeerrem erop te zetten en het kan ook door op de motor te gaan zitten zodat het achterwiel niet gaat draaien
allereerst het filmpje van de betreffende poster die dit gepubliceerd heeft op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=mRkTBTd ... b_imp_woyt
ik ga hier omschrijven hoe dit te doen.
Initialisatieprocedure voor DCT-koppeling.
1. 1. Ga op de motor 10 tot 15 km rijden (3 blokjes op de temperatuurmeter, niet laten oververhitten want dan werkt de procedure niet) om de motorolie op bedrijfstemperatuur te krijgen.
2. 2. Parkeer de motor , zet de motor af, zet het contact af en zet hem op de middenstandaard of blijf erop zitten.
a. Als u de middenstandaard gebruikt, moet u de parkeerrem in werking stellen of een blok onder het achterwiel plaatsen. Zorgt ervoor dat het wiel niet draait tijdens de procedure.
b. Als u op de motor blijft zitten, zorg er dan voor dat de zijstandaard OMHOOG staat.
3. 3. Zet het contact aan terwijl u de “D”-schakelaar ingedrukt houdt. START DE MOTOR NIET.
4. 4. Kijk of het gele Engine Mill-lampje gaat branden. Als het uitgaat, laat u ONMIDDELIJK de “D”-schakelaar los.
5.5. Druk snel achter elkaar op "D", "D", "N", "D", "N".
6. 6. De knop/indicator van het transmissiemodusvenster begint te knipperen.
7. 7. Start de motor. RAAK DE GASHANDEL NIET AAN.
8. 8. De knop Verzendmodusvenster blijft knipperen, en de motor gaat alle versnellingen doorlopen.
9. 9. Wanneer het initialisatieproces is voltooid, stopt de knop/indicator van het transmissiemodusvenster met knipperen en toont het transmissiemodusvenster TOUR. Zet de motor uit
10. Zet de motor aan en druk op D, procedure voltooid.
Als u de motor niet op temperatuur gebracht heeft dan verschijnt er een L in het scherm.
doe de procedure opnieuw als u de motor op temperatuur heeft gebracht.
Bij mij werkte deze procedure echt perfect , ik herken mijn eigen motor niet meer zo fijn schakelen.
Ik hoop dat u hier iets aan heeft.
En gezien de reacties op de procedure om het initaliseren lijkt een groot succes te zijn.
Ik heb dit dus zelf uitgevoerd op mijn wing en ben hier heel erg tevreden mee.
Het opschakelen was niet slecht maar is nu bijna geruisloos.
Het terugschakelen (waar mijn probleem dus zat) is opgeheven , de motor schakelt heel rustig terug waar hij eerder echt bokte.
het stapvoets achteruit en voor uit rijden is ook een stuk verbeterd, dit gaat nu ook heel gelijkmatig terwijl ik eerder als ik achteruit ging eerst meteen gang kreeg en daarna bijna niet meer.
let op!. uw achterwiel moet geblokkeerd zijn , dat kan door zoals op het filmpje te zien is door er een blok hout voor het achterwiel te leggen, ,het kan ook door de parkeerrem erop te zetten en het kan ook door op de motor te gaan zitten zodat het achterwiel niet gaat draaien
allereerst het filmpje van de betreffende poster die dit gepubliceerd heeft op youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=mRkTBTd ... b_imp_woyt
ik ga hier omschrijven hoe dit te doen.
Initialisatieprocedure voor DCT-koppeling.
1. 1. Ga op de motor 10 tot 15 km rijden (3 blokjes op de temperatuurmeter, niet laten oververhitten want dan werkt de procedure niet) om de motorolie op bedrijfstemperatuur te krijgen.
2. 2. Parkeer de motor , zet de motor af, zet het contact af en zet hem op de middenstandaard of blijf erop zitten.
a. Als u de middenstandaard gebruikt, moet u de parkeerrem in werking stellen of een blok onder het achterwiel plaatsen. Zorgt ervoor dat het wiel niet draait tijdens de procedure.
b. Als u op de motor blijft zitten, zorg er dan voor dat de zijstandaard OMHOOG staat.
3. 3. Zet het contact aan terwijl u de “D”-schakelaar ingedrukt houdt. START DE MOTOR NIET.
4. 4. Kijk of het gele Engine Mill-lampje gaat branden. Als het uitgaat, laat u ONMIDDELIJK de “D”-schakelaar los.
5.5. Druk snel achter elkaar op "D", "D", "N", "D", "N".
6. 6. De knop/indicator van het transmissiemodusvenster begint te knipperen.
7. 7. Start de motor. RAAK DE GASHANDEL NIET AAN.
8. 8. De knop Verzendmodusvenster blijft knipperen, en de motor gaat alle versnellingen doorlopen.
9. 9. Wanneer het initialisatieproces is voltooid, stopt de knop/indicator van het transmissiemodusvenster met knipperen en toont het transmissiemodusvenster TOUR. Zet de motor uit
10. Zet de motor aan en druk op D, procedure voltooid.
Als u de motor niet op temperatuur gebracht heeft dan verschijnt er een L in het scherm.
doe de procedure opnieuw als u de motor op temperatuur heeft gebracht.
Bij mij werkte deze procedure echt perfect , ik herken mijn eigen motor niet meer zo fijn schakelen.
Ik hoop dat u hier iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door JRB op 19 sep 2022, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
- Type Goldwing: GL1800
Re: schokken bij terugschakelen dct
Dan schakelde de DCT wel echt beroerd.
Ik ken de methode zelf ook wel eens uitgevoerd maar de winst was minimaal
Ik ken de methode zelf ook wel eens uitgevoerd maar de winst was minimaal
- JRB
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 07 mei 2022, 11:01
Re: schokken bij terugschakelen dct
Oke dat kan, bij mij was ie echt optimaal, wat een verbetering, nogmaals ken mijn eigen motor niet meer!
Als ik de reacties op het andere forum zie dan is volgens mij 90% hier heel blij mee.
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: schokken bij terugschakelen dct
Mooi dat het probleem opgelost is, maar ik heb twee vraagjes!
Die parkeerrem blokkeert het achterwiel?
Mag ik deze bericht opnemen in de rubriek "How-To DHZ artikelen" van de 1800? Het komt er dan gewoon onder jouw naam in te staan.
Het voordeel is dat mensen het gemakkelijker kunnen terugvinden.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- JRB
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 07 mei 2022, 11:01
Re: schokken bij terugschakelen dct
vraag 1: ja
vraag 2: Ik vind het prima, het is niet mijn uitvinding, ik heb het ook van een ander forum, maar het is wel een fijne tip en uitleg.
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:20
- Type Goldwing: GL1800
Re: schokken bij terugschakelen dct
Ik was recent bij de dealer en had het over de DCT.
Het blijkt dat de dealer ook een tool heeft voor de DCT.
De DCT heeft 2 koppelingen. Het kan zijn dat de ene set platen sneller slijt dan de andere. Daar houdt de DCT geen rekening mee en dan krijg je ruwe schakelmomenten.
Wat de dealer kan doen is de DCT opnieuw synchroniseren waardoor het verschil in slijtage wordt gecompenseerd. Deze tool wordt dus vooral gebruikt bij DCT modellen met een hoge kilometerstand
Het lijkt me dat dit ook voor bepaalde andere schakelproblemen gebruikt kan worden.
Het blijkt dat de dealer ook een tool heeft voor de DCT.
De DCT heeft 2 koppelingen. Het kan zijn dat de ene set platen sneller slijt dan de andere. Daar houdt de DCT geen rekening mee en dan krijg je ruwe schakelmomenten.
Wat de dealer kan doen is de DCT opnieuw synchroniseren waardoor het verschil in slijtage wordt gecompenseerd. Deze tool wordt dus vooral gebruikt bij DCT modellen met een hoge kilometerstand
Het lijkt me dat dit ook voor bepaalde andere schakelproblemen gebruikt kan worden.