Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronl
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jan 2021, 00:27
Type Goldwing: GL1800

Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door ronl » 10 mei 2022, 19:04

Boosterplug zou de gasresponse van het Injectie systeem van de GL1800 2018+ positief beïnvloeden door een rijker gasmengsel. Hierdoor zou abrupt gas-gedrag afnemen bij lage toerental (bijv. rotondes en korte bochten)
Boosterplug zou bijdragen aan een veel betere en zachtere gasrespons, Snellere acceleratie, Geen schommelingen bij lage snelheden meer, Sterker stationair draaien, Geen afstelproblemen meer
Zie voor volledige beschrijving van de boosterplug : https://www.uitlaatstore.nl/boosterplug-honda-6572
Zijn er medewingers die hier ervaringen mee hebben en ik benieuwd of ze dit zelf hebben geïnstalleerd of bij een Honda dealer en zoja welke?
Alvast dank voor de reacties.
Mijn motorhistorie sinds 1982
Apr-2022 - Goldwing GL1800 2018
Okt-2020 - April 2022 Goldwing GL1800
2006 -2020 - Yamaha FJR1300
1989 -2006 - Goldwing GL1200 Aspencade
1986 -1989 - Yamaha FJ1200
1982 -1986 - Honda CB650SC

Tiemen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2022, 21:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door Tiemen » 25 jun 2022, 10:13

Beste Ronl;

Ik heb gisteren zo'n boosterplug besteld en krijg hem dinsdag a.s. afgeleverd. Zodra ik hem heb gemonteerd en uitgeprobeerd laat ik het weten. Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig.

Tiemen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2022, 21:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door Tiemen » 28 jun 2022, 23:15

Beste Ronl;

Inmiddels heb ik de boosterplug ontvangen voor mijn Honda Goldwing 2018. Hierbij mijn bevindingen:
Het is, zoals ze ook aangeven, een behoorlijke klus om te installeren. Ik ben er in totaal zo'n 6 uur mee bezig geweest maar dat komt omdat ik voor het eerst alle hardware gedemonteerd heb. Mocht je bijvoorbeeld ervaring hebben in het vervangen van je luchtfilter dan kun je het volgens mij ook in de helft van de tijd doen. Ik moet wel zeggen dat ik het heb kunnen doen omdat ik de video's online heb aangeschaft van Chris Dikman ( Cruiseman's Garage ). Deze zijn echt van onschatbare waarde. Het kost wel geld ( rond de 200 dollar ) maar dat verdien je zeker terug als je zelf onderhoud pleegt aan je motor.

Na het installeren natuurlijk gaan rijden want ik was wel nieuwsgierig natuurlijk. Om te beginnen moet je er natuurlijk geen wonderen van verwachten en dat deed ik ook niet maar ik moet zeggen dat het boven verwachting was wat mij betreft. De gasreactie is inderdaad lang niet meer zo heftig. Als je met een beetje beleid je gas opendraait dan voel je helemaal geen heftige reactie meer. Alleen maar als je je gas plotseling opendraait. Je hebt het mijns inziens met de boosterplug beter in de hand als je een vloeiende acceleratie wilt.
Ook doe ie inderdaad krachtiger stationair draaien en je kun nu de koppeling makkelijker loslaten en je hebt zeker minder kans dat ie aflaat. Dat is goed merkbaar.
Sneller accelereren doet ie ook een fractie in mijn gevoel maar dat is hooguit een paar procent denk ik. Het gaat allemaal wel een stuk vloeiender.

Dat alles maakt het de aanschaf voor mij wel waard maar daar kun je natuurlijk over van mening verschillen. Voor de prijs van 1 etentje buiten de deur heb je wellicht een aantal jaren meer plezier van je motor en dat vindt ik het wel waard.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en mocht je nog vragen hebben dan lees ik dat wel.

Gebruikersavatar
Henny trike
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 mei 2022, 07:27
Type Goldwing: overig

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door Henny trike » 11 jul 2022, 13:33

Nog steeds tevreden over je up-grade ?
Wil dit misschien ook bij mijn Trike monteren en begrijp wat je met de stekkers moet doen,
maar waar plaats je de voeler en hoe heb je dat gedaan?
Het verlangen is soms fijner als het bezit :roll:

Tiemen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2022, 21:17
Type Goldwing: GL1800

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door Tiemen » 25 jul 2022, 09:33

Best Henny;

Ja ik ben nog steeds tevreden met de boosterplug. Het is inderdaad een kwestie van de stekker loshalen van je temperatuur sensor, die in je luchtfilterhuis zit, en deze in de boosterplug plaatsen. De losgekomen stekker steek je dan ook weer in de boosterplug. Dat is nog geen minuut werk en het de bijgeleverde beschrijving is duidelijk. De temperatuur sensor die aan de boosterplug zit maak je aan de voorkant vast net boven het voorwiel. Ook daar zit een foto van bij hoe dat moet en ook dat is simpel te doe met 2 tiewrap.
Het lastige van heet hele verhaal is dat je een heel aantal kuipdelen moet verwijderen voordat je er bij kunt. Dit is bijna niet te doen als je niet weet hoe dat moet. Ikzelf heb de video's gekocht van cruiseman's garage via internet. Deze laten stap voor stap zien hoe je alles verwijderd en terugplaatst. Zonder deze aanwijzingen had ik er niet aan begonnen. Het is een serie van video's die onder andere laten zien hoe je olie ververst, je luchtfilter vervangt, je koelvloeistof vervangt enz enz. Omdat ik die al had gekocht om zelf onderhoud te kunnen doen kwam dat goed uit. Moet je ze speciaal voor dit aanschaffen dan komt er omgerekend zo'n 200 euro bij.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en mocht je nog een vraag hebben dan hoor ik het wel.

Gebruikersavatar
Henny trike
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 mei 2022, 07:27
Type Goldwing: overig

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door Henny trike » 19 aug 2022, 16:48

Zie uw antwoord nu pas, bedankt
Het verlangen is soms fijner als het bezit :roll:

RoelH
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 mei 2022, 15:32
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door RoelH » 24 aug 2022, 09:24

Ook gekeken of dergelijke "problemen" softwarematig zijn op te lossen middels een ecu-flash? Echter ook niet goedkoop maar mijn inziens vaak effectiever.
Honda GL1000 (1977) | Honda GL1100 (1980) | Honda VFR800VTEC (2005) | Kawasaki ZZR1400 Performance Sport (2016)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3914
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door director » 24 aug 2022, 10:27

Henny trike schreef:
11 jul 2022, 13:33
Nog steeds tevreden over je up-grade ?
Wil dit misschien ook bij mijn Trike monteren en begrijp wat je met de stekkers moet doen,
maar waar plaats je de voeler en hoe heb je dat gedaan?
Deze upgrade is volgens mij alleen voor het nieuwe model (2018+ modellen), dus niet voor het GL1800 type dat jij hebt.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Henny trike
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 mei 2022, 07:27
Type Goldwing: overig

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door Henny trike » 24 aug 2022, 10:37

Dat is niet helemaal juist, voor een Goldwing 2006 -2017 is er ook een Boosterplug verkrijgbaar, zit enkel nog even met de voeler plaatsen, zal bij een reverse trike anders zijn dan bij een '' normaal' voorwiel
Wat ik ook nog niet helemaal begrijp is wat die dan voeler precies doet, wat meet deze :?:
Het verlangen is soms fijner als het bezit :roll:

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Ervaringen met "Boosterplug" GL1800 2018+ ?

Bericht door Cas » 24 aug 2022, 15:04

De boosterplug zorgt er voor dat de ECU denkt dat het een aantal graden koeler is dan het daadwerkelijk is. Hierdoor heb je bij stationair en oplopend of vertragend toerental een rijker mengsel wat de motor soepeler laat oppakken. Op constant rijden heeft het geen effect.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Plaats reactie