Welke olie?
Re: Welke olie?
Zoals ik al schreef zit er bij mij 10W30 vol-syntheet in. Deze is van het merk Putoline.
De reden voor de 10W30 vol-syntheet is dat MIJN dct bak met deze olie merkbaar meter schakelt (zonder bijgeluiden) dan met de 10W40 bulkolie. Hoe heter de 10W40 wordt, hoe beroerder de DCT begint te schakelen. Steeds meer bijgeluiden. Bij de 10W30 heb ik vrijwel geen bijgeluiden meer ook niet als de olie erg heet wordt.
Mijn olie is bij 2 verschillende motorzaken ververst en heb bij een derde zaak een losse fles van 1 liter gekocht. Bij alle drie kreeg ik Putoline. Dus een ander merk heb ik geen ervaring mee.
Of de olie aan de specs Honda voldoet, weet ik niet.
Vergeet niet dat rijgedrag ook van invloed is op de ervaring met de olie. Iemand die heel gezapig rijdt, zal de olie heel anders belasten dan iemand die een stuk agressiever rijdt. Hierdoor zal olie ook een andere ervaring geven of juist helemaal geen bijzondere ervaring.
De reden voor de 10W30 vol-syntheet is dat MIJN dct bak met deze olie merkbaar meter schakelt (zonder bijgeluiden) dan met de 10W40 bulkolie. Hoe heter de 10W40 wordt, hoe beroerder de DCT begint te schakelen. Steeds meer bijgeluiden. Bij de 10W30 heb ik vrijwel geen bijgeluiden meer ook niet als de olie erg heet wordt.
Mijn olie is bij 2 verschillende motorzaken ververst en heb bij een derde zaak een losse fles van 1 liter gekocht. Bij alle drie kreeg ik Putoline. Dus een ander merk heb ik geen ervaring mee.
Of de olie aan de specs Honda voldoet, weet ik niet.
Vergeet niet dat rijgedrag ook van invloed is op de ervaring met de olie. Iemand die heel gezapig rijdt, zal de olie heel anders belasten dan iemand die een stuk agressiever rijdt. Hierdoor zal olie ook een andere ervaring geven of juist helemaal geen bijzondere ervaring.
Hartelijk dank voor deze uitvoerige beschrijving.
Dat zoek ik.
Bijzonder dat de “dikkere” olie méér geluid liet horen.
Helaas weet ik niet welke olie er bij de aflevering is ingegaan.
Dat zoek ik.
Bijzonder dat de “dikkere” olie méér geluid liet horen.
Helaas weet ik niet welke olie er bij de aflevering is ingegaan.
Ga er maar vanuit dat er gewoon Bulk 10W40 in zit. Bijna geen enkele Honda dealer doet de specifiek door Honda voorgeschreven olie in het blok. Ieder model van Honda heeft waarschijnlijk zijn eigen specifieke voorschriften. Daar pakt de dealer de middle-of-the-road versie van en stopt deze in de bulk.
Ik heb er met dealer ook over gesproken. Hij vond bij mijn probleem en oplossing heel bijzonder. Aangezien alle andere Goldwings die hij in onderhoud heeft allemaal probleemloos en zonder bijgeluiden op bulk 10W40 lopen.
Denk erom dat het maanden kan duren voordat je wat merkt als je van olie wisselt.
Mijn motor komt van een andere dealer. Bij aankoop was er niets aan de hand. 6 weken later bij 40 graden in Roemenie (in de zomer dus) kwamen langzaam de eerste bijgeluiden uit de DCT. Dit was spaarzaam en niet reproduceerbaar.
Pas tegen de winter werden de klachten reproduceerbaar. Er is tijdens de winter naar gekeken maar niets gevonden. Nieuwe olie (bulk 10W40) en het moest opgelost zijn. Niet dus.
Direct na winter geprobeerd en met 50 kilometer rijden was ik weer terug omdat het nog niet opgelost was. Na intern overleg is er voor gekozen om er 10W30 vol-syntheet in te doen.
Na de wissel naar 10W30 was het direct al beter maar was nog niet overtuigd. Het heeft uiteindelijk bijna het hele seizoen geduurd voordat de olie zijn maximale uitwerking op de bijgeluiden heeft gekregen. De bijgeluiden zijn voor 98% weg nu. Alleen als de buitentemperatuur erg hoog en ik motor flink de sporen heb gegeven. Kunnen er nog bijgeluiden uit de bak komen.
Ik heb er met dealer ook over gesproken. Hij vond bij mijn probleem en oplossing heel bijzonder. Aangezien alle andere Goldwings die hij in onderhoud heeft allemaal probleemloos en zonder bijgeluiden op bulk 10W40 lopen.
Denk erom dat het maanden kan duren voordat je wat merkt als je van olie wisselt.
Mijn motor komt van een andere dealer. Bij aankoop was er niets aan de hand. 6 weken later bij 40 graden in Roemenie (in de zomer dus) kwamen langzaam de eerste bijgeluiden uit de DCT. Dit was spaarzaam en niet reproduceerbaar.
Pas tegen de winter werden de klachten reproduceerbaar. Er is tijdens de winter naar gekeken maar niets gevonden. Nieuwe olie (bulk 10W40) en het moest opgelost zijn. Niet dus.
Direct na winter geprobeerd en met 50 kilometer rijden was ik weer terug omdat het nog niet opgelost was. Na intern overleg is er voor gekozen om er 10W30 vol-syntheet in te doen.
Na de wissel naar 10W30 was het direct al beter maar was nog niet overtuigd. Het heeft uiteindelijk bijna het hele seizoen geduurd voordat de olie zijn maximale uitwerking op de bijgeluiden heeft gekregen. De bijgeluiden zijn voor 98% weg nu. Alleen als de buitentemperatuur erg hoog en ik motor flink de sporen heb gegeven. Kunnen er nog bijgeluiden uit de bak komen.
- Panrider1300
- Type Goldwing: GL1000
Als je van andere olie wilt wisselen en ook een andere dikte wilt gebruiken dan is het raadzaam om een spoeling te doen. Bij de oude olie gooi je een reiniger specifiek voor een motorfiets. Daarna 20 minuten stationair laten draaien. Niet mee gaan rijden. Daarna olie wisselen zoals normaal.
Het gaat trouwens niet om de merken of de dikte van de olie. De meningen komen voort uit de specifieke toevoegingen aan de olie. De basis is altijd hetzelfde.
Elk merk mengt er additieven doorheen die dus verschillende eigenschappen hebben. Bovenop de eigenschappen die de olie in de basis moet hebben.
Probleem is dat het proefondervindelijk is wat bij jou het beste past.
En het duurt geen maanden voordat je wat merkt. Ik weet zeker dat er wat anders aan de hand is met die bak dan alleen de olie.
Het gaat trouwens niet om de merken of de dikte van de olie. De meningen komen voort uit de specifieke toevoegingen aan de olie. De basis is altijd hetzelfde.
Elk merk mengt er additieven doorheen die dus verschillende eigenschappen hebben. Bovenop de eigenschappen die de olie in de basis moet hebben.
Probleem is dat het proefondervindelijk is wat bij jou het beste past.
En het duurt geen maanden voordat je wat merkt. Ik weet zeker dat er wat anders aan de hand is met die bak dan alleen de olie.
Niemand heeft iets aan de bak kunnen vinden.
Uiteindelijk hebben 3 dealers er niets aan kunnen vinden. Alle 3 hebben ze een rit gemaakt en alle 3 geven aan dat de bak precies doet wat het moet doen en waar het voor ontworpen is.
Ik hou het op kinderziektes. Mijn exemplaar is in April 2018 op kenteken gezet. M.a.w een vroeg exemplaar.
Uiteindelijk hebben 3 dealers er niets aan kunnen vinden. Alle 3 hebben ze een rit gemaakt en alle 3 geven aan dat de bak precies doet wat het moet doen en waar het voor ontworpen is.
Ik hou het op kinderziektes. Mijn exemplaar is in April 2018 op kenteken gezet. M.a.w een vroeg exemplaar.
Mijn rijgedrag waarschijnlijk. Ik ben geen typische Goldwing rijder. De DCT krijgt zo af en toe flink op zijn lazer. Onder vol gas ineens 2 versnellingen terug moeten schakelen bij een laag toerental vind de DCT niet leuk. De Goldwing DCT is te lui voor mijn rijgedrag.Ik weet zeker dat er wat anders aan de hand is met die bak dan alleen de olie.
Ik heb een 2012 VFR1200F en 2017 NC750X gehad.
Beiden met DCT.
Als je een keer per jaar de dct doet “resetten” kan dat merkbaar invloed hebben op het gedrag van de bak.
Ik kan me zo voorstellen dat andere viscositeit olie óók effect heeft op het schakelgedrag.
Goeie tip om ervan uit te gaan dat er doordeweekse bulkolie in mijn 2019 motor zit.
Volgende week eens overleggen met mijn plaatselijke Honda dealer.
- benE
- Type Goldwing: GL1800
Ik vind het vreemd als de fabrikant 10W30 voorschrijft,de dealer er een 10W40 in doet.
Het lijkt mij dat de dealer verschillende soorten in bulk heeft.
Ik weet wel dat ik een keer een minerale olie voor mijn XV1900 wilde hebben,ik bijna ruzie kreeg met de magazijn man,omdat er volgens de fabrikant een syntheet in moest.
Het lijkt mij dat de dealer verschillende soorten in bulk heeft.
Ik weet wel dat ik een keer een minerale olie voor mijn XV1900 wilde hebben,ik bijna ruzie kreeg met de magazijn man,omdat er volgens de fabrikant een syntheet in moest.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.
Is gewoon een bedrijfseconomische kwestie.
De fabrikant van mijn auto schrijft 0W8 voor.
En sommige dikkere alternatieven indien de voorgeschreven 0W8 niet beschikbaar is. Die alternatieve olie moet dan wel bij de eerstvolgende wissel vervangen worden door de voorgeschreven olie.
Mijn (voormalige) dealer lachte mij bijna uit toen ik hen daarop wees.
Zelfs van de Nederlandse importeur kreeg ik letterlijk te horen:
“Maar 5W30 doen we al járen in alle auto’s!”

Mijn huidige dealer, een erkende merkdealer, maar verder zelfstandig en niet zo onder de paraplu van de importeur, hoorde me wel aan. Gaf me gelijk en heeft netjes de moderne olie voor mij besteld.
De handleiding spreekt over aanbevolen. Niet over vereist. Dat laat ruimte voor interpretatie.
Ik kwam dit artikel nog tegen
https://rencanaringgit.com/10w30-vs-10w ... gebruiken/
Ik kwam dit artikel nog tegen
https://rencanaringgit.com/10w30-vs-10w ... gebruiken/
- Panrider1300
En dit is dus precies waarom ik alles zelf doe.
Veel goedkoper, leuker om je eigen motor en auto beter te leren kennen. En altijd de juiste olie. Of in ieder geval wat ik erin wil hebben.
Veel goedkoper, leuker om je eigen motor en auto beter te leren kennen. En altijd de juiste olie. Of in ieder geval wat ik erin wil hebben.
-