Nieuwe banden voor de Goldwing

Technische vragen, tips, trucs, enz.
GL black beauty

Re: Nieuwe banden voor de Goldwing

Bericht door GL black beauty » 05 mar 2025, 11:53

Hallo forumleden;

Kon ff paar weekjes niet reageren.

@ Panrider;
Jammer dat je niet tevreden was over de Road 6.
Deze vroeger gehad op mijn GL 1000 en de GL1100; ik was dik tevreden.

@ Athome;
Ik heb nu de nw. Michelins Road WGT erop liggen en mijn 1e indruk is positief.
Kan tussen de oren zitten :D maar naar mijn gevoel rijd en stuurt de motor prettiger
en geeft een comfortabeler gevoel.

Ook hoe goed is de band gebalanceerd; dat scheelt een slok op de bekende borrel.

Dat de Michelins een zachter compound hebben, is bekend.
Dat ze minder km's maken als de bridstones, ook. Je rijstijl is dan ook medebepalend.
Ik rijd ook Goldwing om 't comfort en veiligheid en Ik hoef niet meer op topsnelheid door de bocht.
Dan koop ik wel een Ducati.

I k in dit draadje vertellen wat mijn ervaringen zijn als ik er meer km's erop heb zitten.
Incl. regen km's; hopelijk is dat beter geworden.

Tot dusver ben ik positief.

Ik heb ze bij Pols motoren gekocht; echt top hoe ze daar werken.
Honda CB 500 Four
Yamaha XJ 900 Diversion
BMW R75 ( Gläserkuip) en R100T
1x GL1000 KZ ( 1978 )
2x GL1100
GL1800 Tour (2023)

Jan Wing
Type Goldwing: GL1800

Bericht door Jan Wing » 05 mar 2025, 12:05

Helemaal mijn ervaring met michelins op een Wing maar dan wel een iets ander type.
Met de Michelins kon ik wel gigantisch meer km rijden dan met de Bridgestones dus ben benieuwd hoe dat met deze uitvoering zal zijn.

Groeten Jan
Het maakt niet uit wat je rijd zolang je maar rijd.
Groeten Jan

athome
Type Goldwing: GL1800

Bericht door athome » 08 mar 2025, 18:29

Na ongeveer 500 km mijn ervaringen met de Michelin Road 6 W GT.
- Zoals verwacht is de band iets comfortabeler dan de Bridgestone. Er zit iets meer demping in de band. De Avon Cobra Chrome dempt overigens nog meer.

- Stuurgedrag is goed. Maar is moeilijk te vergelijken met de Bridgestone. Nieuwe banden sturen immers altijd beter dan versleten banden. Lijkt iets beter dan de Bridgestones maar het ligt dicht bij elkaar. Volgens mijn vrouw leg ik de Goldwing met de Michelins makkelijker in een bocht dan met de vorige Bridgestones. De Avon Cobra Chrome sturen overigens een stuk makkelijker. De achterband van de Avon is echter een 60- band. Terwijl de Michelin en Bridgestone de geadviseerde 55- band is. Dat heeft impact op het stuurkarakter.

- Vertrouwen in de band is echt goed. Afgelopen donderdag direct uit de winterstalling met vers rubber gelijk los. Moest mezelf afremmen met de gedachte dat nieuwe banden toch echt even een heatcycle nodig hebben om ingereden te zijn. Het viel mij gewoon op. Koude Bridgestone banden geven mij minder vertrouwen.

- Op nat wegdek kan ik niets zeggen aangezien het de afgelopen dag geen drup geregend heeft. Ik hoop verschil te gaan voelen maar zit er niet op de wachten (rijden in de regen).

- Volgens de Amerikanen zouden de Michelins meer geluid maken dan de Bridgestones. Dat lijkt de kloppen. Vandaag op de mooi strak asfalt met een constante snelheid bij een laag toerental, hoor ik inderdaad de banden wat.

Voor nu is de Michelin een aanrader. De slijtage gaan we nog meemaken.
De verschillen zijn echter zo klein dat voorkeur voor een bepaald merk band de doorslag moet geven.

Panrider1300
Type Goldwing: GL1000

Bericht door Panrider1300 » 08 mar 2025, 19:23

Vroeger goede ervaringen met de Michelin Road 6? Hoe dan? Deze band is er nog niet heel lang.
Wordt er misschien een Road 3 of 4 bedoeld? Dat is natuurlijk geen vergelijking. Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar heb gehoord dat men de Road 4 het beste vond. Ik vind de Road 6 niet een fijne band.

Ik heb nu twee tochten gemaakt met de Dunlop Roadsmart IV en ik vind dit een veel betere band.
Gaat makkelijker de bocht in. Nauwelijks last van lengte richels. De band is veel stiller. Geeft meer vertrouwen. Op hogere snelheid stabieler dan de Road 6.

mauss
Type Goldwing: GL1500

Bericht door mauss » 08 mar 2025, 22:44

Antoon heeft de mijne voorzien van 2 prachtige bridgestone's . Dit zijn dezelfde die er al om zaten toen ik deze kocht, maar mijn oude 1500 stond ook op bridgestone's omdat ik dit persoonlijk een zeer fijne band vind voor mijn rijstijl.