Te koop voor 750.000 euro. © Marlies Wessels
Wow! Deze (afgetopte) molen staat te koop en jij kan er wonen
Dit bijzondere huis van Arent Muller verraadt z'n afkomst al van afstand. De oude poldermolen staat nu te koop. Vraagprijs: 750.000 euro.
De Zouthuissluizermolen bij Nieuwveen was door de breedte van het onderstel bijzonder. Al een eeuw is de molen afgetopt. Voor Arent Muller is het vooral een bijzondere woning, omdat zijn ouders het ooit kochten als vakantiewoning en hij er sinds 1997 heeft gewoond.
Officieel is het molen G van de polder die door zeventien molens is leeggepompt. Hoewel de hele machinerie allang verwijderd is en de molenstomp het comfort van een hedendaagse woning heeft, is nog goed te zien hoe de molenaar destijds erin heeft gewoond.
Alleen de aankomst is al geheel volgens de gewoonte dat poldermolens midden in het landschap werden gezet. Deze molen is gelukkig nog via een gewoon rijpad bereikbaar. Een houten entree tegen de molen aan heeft de typische vale blauwe kleuren die ook veel in oude boerderijen zijn terug te vinden.

Arent Muller en de voorkant van de molen. © Marlies Wessels
Doordat de molen een basis heeft van negen meter doorsnede is er binnen een grote woonkamer met een aparte keuken. Die keuken was het woongedeelte van het molenaarsgezin. De bedstedes en de plek van de kachel zijn nog goed te herkennen. Doordat het hout in oude kleuren is geschilderd, is de sobere sfeer behouden. Het is maar een indruk van het harde molenaarsbestaan, zo weet Arent inmiddels ook.
Zouthuissluizermolenpad 1, Nieuwveen
Bouwjaar: 1822
Type woning: Vrijstaande woning
Woonoppervlak: 133 vierkante meter
Perceeloppervlak: 3023 vierkante meter
Kamers: 6
Ligging: Honderd meter van doorgaande weg, vrij in de polder omgeven door groen.
Bijzonderheden: Voormalige molen, door ouders gekocht als recreatiewoning, sinds 1990 permanent bewoond
Aftoppen
,,Toen mijn vader het kocht, was de molen al afgetopt. Er was geen gas, water en elektriciteit en het was niet geïsoleerd. Boven de tussenvloer was het helemaal kaal. Je keek zo tegen het riet aan. Die tussenvloer zat er niet in toen de molen nog in gebruik was. De eerste tussenvloer was waar nu het dak is. Boven de molenaarskamer was een knechtenzolder.’’

De huidige huiskamer met open haard. © Marlies Wessels
Arent heeft nog wel iets meegemaakt van die levenswijze, al kijkt hij er nu vooral met nostalgie op terug. ,,Mijn vader had het gekocht als recreatiewoning, dus we kwamen hier alleen in de weekenden. Als kind vond ik het prachtig. We wasten ons in de sloot. In de loop van de tijd werd er steeds meer verbouwd en kwam er meer comfort. In 1985 zijn we er permanent gaan wonen.’’
Na vijftien jaar heeft Arent de woning van zijn ouders gekocht en heeft hij het nog verder verbouwd. ,,We hebben toen boven de drie slaapkamers en de badkamers gemaakt. Door iedere verbouwing is het steeds meer woning geworden. We hebben aan de achterzijde een serre aangebouwd. Daardoor is het van de voordeur naar achteren steeds meer van een molen naar een woning geworden.’’
Molenstomp
Het wonen in een molenstomp heeft Arent niet meer laten interesseren in molens. ,,Maar ik weet wel veel afgetopte molens te staan. Als ik er ergens een zie, wil ik graag weten hoe zij dat binnen hebben gedaan. Het is toch een achtkantige vorm waarvan de wanden schuin lopen. Bij deze molen zijn de wanden binnen vreemd genoeg wel recht. Naar boven wordt het smaller, dus heb je op de bovenverdieping minder ruimte. Maar je kunt hier zien dat je daar ook makkelijk drie redelijke slaapkamers én een badkamer kunt maken. Dat is toch net zo goed als in een gemiddelde gezinswoning.’’

De keuken. © Marlies Wessels
In de woning zit voor Arent vooral de hele geschiedenis van zijn familie. Iedere plant en boom is door zijn ouders of hemzelf geplaatst. ,,Maar er komt een levensfase waarin het tijd wordt om dat af te sluiten. Ik ga nu naar een prachtige locatie op de Utrechtse heuvelrug, waar ik ook weer vrij met natuur om me heen kan leven.’’
Bron, AD.
Groet Pieter.