De Oelemolle in Hardenberg bleek te bereiken te zijn via een heel smal pad, dacht ik. Het was zo smal dat ik mijn motor pas na 13 keer steken had gedraaid.
Later bleek er aan de andere kant een grote parkeerplaats te zijn,maar daarover later meer. Het was een gelukje dat ik dit smalle pad had gevonden, want toen we weg wilde rijden stond er op het pad een man te kijken. Ik stopte en legde hem uit dat we de molen hadden gefotografeerd. Waarop hij antwoordde dat hij dat mooi vond, want hij was de molenaar. Als ik wilde mochten we de molen ook van binnen bekijken. En dat hebben we gedaan, want het was toch al geen weer om buiten te blijven. Het regende nog steeds.
Je kunt deze molen als expositieruimte zien, maar ook als locatie voor trouwreportages en allerlei andere zaken. Helaas niet meer als molen.
In het midden van de 20-ste eeuw is de molen stil komen te staan en vervallen geraakt. In 1968 had hij geen wieken, geen omloop en geen stenen meer. Hij was totaal in verval geraakt. De gemeente heeft hem gelukkig op laten knappen, maar dat is maar gedeeltelijk gelukt. De wieken zijn een meter te kort, de omloop aan de smalle kant en werken kan de molen nog steeds niet.
Een paar foto's voor een volledig beeld.
.
.
.
In dit bovenwiel zie je het jaartal 1733 staan. In dat jaar is het wiel gemaakt voor een van de molens die daar gestaan heeft.
http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... mmer=02699