Molens ... in Limburg

Fotografeer je Wing samen met een molen

Moderator: pieter

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 1890
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 10:07

(S)chaloensmolen ( 03935 )

Bij deze molen ( die onderdeel is van een Museum ) hebben Ronald en ik een rondleiding gehad van Molenaar/Gids Ton Lemmens.

De Schaloensmolen is een turbine watermolen gelegen in het Limburgse dorpje Oud-Valkenburg, aan een molentak van de Geul die zich ongeveer 800 meter boven de molen uit de linkeroever van de Geul opsplitst. De molen behoorde oorspronkelijk tot de goederen van het naastgelegen kasteel Schaloen.

Historie

De Schaloensmolen was de laatste banmolen van Oud-Valkenburg en Schin op Geul. De boeren van deze twee dorpen waren verplicht om hun graan bij deze molen aan te bieden om het te malen. Oud-Valkenburg was in die tijd een aparte heerlijkheid die bijna twee eeuwen in het bezit was van het geslacht Hoen van Cartils. Omstreeks 1700 werd de bestaande molen vernieuwd en kreeg hij zijn huidige gedaante. Een zuiltje in de voorgevel vermeldt het jaartal 1699. In het midden van de 19e eeuw werd de molen aangedreven door een eenvoudig houten onderslagrad met een middellijn van 6,5 m en de breedte 0,92 m. Het rad was voorzien van een hellende waterafleider, waardoor het water meer snelheid kreeg. Het waterrad en de molenas werden later enige malen vervangen door een nieuw exemplaar, eveneens uitgevoerd in hout.

Waterrad vervangen door turbine,

In 1924 werd het waterrad vervangen door een verticale Francisturbine, waarbij boven de turbine en de conische tandwielaandrijving van de molenas een turbinekamer gebouwd, die zo goed mogelijk in overeenstemming was met het molenhuis. De turbine en de nieuwe maalinrichting werden geleverd door de Maastrichtse firma Koppen & Frings die in de jaren twintig en dertig landelijke bekendheid genoot op het gebied van inrichtingen voor maalderijen. In het oorspronkelijk ontwerp voorzag ook in een kleine gelijkstroomcentrale in de aparte aanbouw van 4x4 m. tegen de rechterzijgevel en bedoeld voor stroomvoorziening van het kasteel.

Later gebruik,

In 1933 kwamen het kasteel en de molen in het bezit van Charles de Villers Masbourg, gehuwd met Marie Therese de Meëus. Hij overleed in 1940, waarna zijn echtgenote en twee dochters het goed Chaloen erfden. In 1969 verkochten zij het aan de gemeente Valkenburg die het kasteel weer verkocht met uitzondering van de watermolen en de eromheen liggende gronden. De laatste molenaars waren Victor Willems, die in 1954 de pacht opzegde en daarna de Gebr. Spierts uit Mamelis die de molen gebruikten voor het malen van bakgoed en voergraan. Op het einde van de jaren vijftig werd de molen stilgelegd.

Vrijwilligers

In 1971 verhuurde de gemeente de molen met de gronden aan het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN) afdeling Valkenburg. Een groep vrijwilligers knapte de molen van binnen helemaal op, tevens werd er bij de molen een heemtuin aangelegd die tegenwoordig nog steeds opengesteld is voor bezoekers. De molen is tijdens openstelling van de tuin eveneens toegankelijk.

De molen is in principe maalvaardig, maar dat wordt alleen nog maar gedaan op de nationale molendagen.


Bouwjaar, 1661/1699/1924 Oud-Valkenburg.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Turbine.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Turbine.

https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=456

Afbeelding

Afbeelding
Molenaar/Gids Ton Lemmens & Ronald

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 1890
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 10:19

Wittemermolen ( 01137 )

De Wittemermolen is een watermolen even buiten Wittem ( rijksmonument )



Geschiedenis

De molen is een middenslagmolen die gebruikt is om koren te malen, en gebruikt het water van de molentak van de Selzerbeek.

De zijtak van de Selzerbeek werd in 1731 aangelegd voor de drinkwatervoorziening van het in die tijd door de Heren van Wittem gebouwde klooster der Paters Kapucijnen (kort na 1836 overgenomen door de Orde der Redemptoristen) in Wittem. Bij Partij werd hiervoor het water afgetapt van de Selzerbeek en werd over iets minder dan een kilometer naar het klooster geleid. Hiervoor werd in de Selzerbeek een verdeelwerk aangelegd.

In 1835 kregen de gebroeders Simon en Jan Mathijs Merckelbach

Van de provincie Limburg toestemming om een watermolen te bouwen langs de weg naar Wijlre. Voor de voeding van het water werd een vijver aangelegd. Deze vijver werd gevoed via een molentak die werd gegraven als verlenging van de aftakking naar het klooster. Het molengebouw, opgetrokken uit baksteen en voorzien van een zadeldak, werd over de beek gebouwd. Hierbij werd het inpandig opgehangen, houten waterrad en de maalinrichting, eveneens van hout, in het molengebouw over de molenbeek heen gebouwd. De gedachte hierbij was om ook bij winterse omstandigheden te kunnen malen. Het rad had een middellijn van 5,93 m en een breedte van 1,54 m. Het water werd uit de vergaarvijver op as-hoogte van het molenrad aangevoerd en op de schoepen geleid.

In zijn ruim 175-jarig bestaan

Heeft de molen weinig veranderingen ondergaan, alleen het waterrad is diverse malen vervangen. Het huidige rad is een ijzeren hoog-middenslagrad met zijbeplating, waarbij het water net boven de as aan het rad wordt toegevoerd. Het rad heeft een middellijn van 5,1 m en een breedte van 1,4 m en heeft aan de voet een gemetselde krop. De molen heeft een houten ondergangwerk en de maalinrichting heeft twee koppels 16der kunststenen en één koppel 17der kunststenen.

In 1977 werd de molen door de Stichting Nieuwland gekocht voor een bedrag van fl. 140.000. Stichting Nieuwland heeft de molen, die in ernstig verval geraakt was, gerestaureerd en in 1978 verkocht aan de Stichting Het Limburgs Landschap. Eind 2008/begin 2009 is het binnenwerk van de molen vernieuwd en is de molen weer maalvaardig. Eind 2015 is men begonnen met het weer bruikbaar maken van de molentak van de Selzerbeek om de molen weer te laten draaien.


Bouwjaar, 1835 Wittem.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Middenslagrad.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Watermolen.

https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=489

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 1890
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Molens ... in Limburg

Bericht door pieter » 21 jul 2018, 10:31

Neubourgmolen/Molen Roex ( 01138 a )

De Neubourger Molen, ( ook wel Molen van Roex genoemd naar de eigenaar ) is een middenslagmolen gelegen aan de rand van Gulpen. De naam Neubourger Molen is afgeleid van het in de nabijheid gelegen kasteel Neubourg. Het waterrad krijgt zijn water via een molentak van het snelstromend riviertje de Gulp. Stroomopwaarts lag de Groenendalsmolen bij Pesaken/Billinghuizen en stroomafwaarts lag de Veldmolen in Gulpen.

Historie

De geschiedenis van de molen gaat terug tot 1712 toen de molen met goedkeuring van de heer van Neubourg en Gulpen werd gebouwd als papiermolen door Cornelis Hollman uit Maastricht, een afstammeling uit een Duitse familie van papierfabrikanten. Er werden, met een onderbreking van 1809-1816, tot 1840 lompen vermalen en van de pulp werd handmatig papier geschept. In 1845 werd de molen gekocht door de toenmalige kasteelheer van Neubourg, graaf Oscar Franz Michiel Marchant d’Ansembourg. In 1853 kreeg de graaf toestemming van de provincie om de molen te verbouwen van papiermolen tot graanmolen. Het malen van graan werd tot dan gedaan in de oude Neubourger molen gelegen bij het kasteel. Nadat de ombouw tot graanmolen klaar was werd het malen van graan verplaatst naar deze molen en werd de molen bij het kasteel gesloopt. De omgebouwde molen had een houten waterrad met een middellijn van 5,12 m en een breedte van 1,54 m. In 1885 werd dit rad vervangen door een rad met een middellijn van 1,64 m en een breedte van 1,36 m. In 1905 werd de molen door brand verwoest, het waterrad bleef echter gespaard. In 1907 werd de molen gemoderniseerd en werd een turbine met een ijzeren gangwerk in gebruik genomen en in 1930 werd er nog een elektromotor bijgeplaatst die werd gebruikt als de waterkracht van de Gulp te wensen overliet. In 1952 werd de molen verkocht aan de gebroeders Roex, waarvan de voorvaderen reeds meer dan een eeuw als pachters de molen bedreven.

Restauratie

In 1985/86 werd de molen gerestaureerd waarbij de in 1905 geplaatste turbineaandrijving werd vervangen door een oorspronkelijk waterrad met een doorsnede van 7,14 en een breedte van 1,20 m.

Bouwjaar, 1712/1853/1905/1986 Gulpen.
Type, Watermolen.
Kenmerken, Middenslagrad.
Functie, Korenmolen.
Aandrijving, Watermolen.

https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=419

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Goldfire
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2019, 11:46
Type Goldwing: GL1500

Re: Wings en Wieken ... Nieuws en Info

Bericht door Goldfire » 19 okt 2019, 20:31

Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw

Motorhistorie:
Honda CB 250
Suzuki GS 550
Suzuki GS 750
Honda CB 750 Bol D'Or
Honda CB 750 C
Honda VFR 750 F ( '86 Nieuw gekocht )
Honda GL 500 D ( Silverwing dus )
Honda GL 1100 Interstate ( '81 )
Honda GL 1200 Aspencade ( '85 )
Honda GL 1500 SE ( 2000, met kopelbaar Hannigan zijspan )
Harley Davidson Road King Custom ( 2005 )
Honda GL 1500 SE ( 2000 )

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten