K1600GTL

Daar staat ze dan in het zonnetje op mij te wachten bij de BMW importeur in Rijswijk, de K1600GTL. Wow, wat een ding!!Het dikke 6 cilinder blok, het dashboard, het typische bmw split face design springen in het oog. Ga je eenmaal zitten steekt de tank nog al prominent tussen je benen omhoog en daar kan je toch flink wat liters in verstouwen, 26.5 liter van het kostbare vocht kan je meenemen. De actieradius ligt dan rond de 450km dus als je ooit een keer zonder staat is het volledig je eigenschuld en heb je ook niet de benzinemeter en het reservelampje niet gezien. Iets wat ik me bijna niet kan voorstellen want het dashboard is zeer uitgebreid en een lust voor het oog. De grote klokken spreken voor zich maar het rechthoekig display kan je van alles voorschotelen en zelfs een beetje teveel als je het mij vraagt. De gemiddelde automobilist kan minder informatie aflezen. Wat je vindt zijn de, neem maar even de tijd, Instellingen voor het motormanagement, bandenspanning, zadel verwarming, radio, comfort keuze, instellingen voor audio, instellingen voor bleutooth, instellingen voor 1 of 2 rijders(ESA), instellingen voor de tractioncontrol(DTC), je oliepeil, je navigatie en natuurlijk de tripmeters en nog veel meer.
Al die instellingen kan je afstemmen op jou behoefte d.m.v. de Multi-Controler op je linker stuurhelft. Je drukt op een knop en met de Multi-Controler ga je naar het gewenste onderdeel in het menu en met een duwtje links of rechts tegen de Controler bevestig je je keuze. Klinkt hartstikke makkelijk maar in de praktijk ben je wél effe aan het zoeken. Ook wil je wel eens onbedoeld zitten bladeren in het systeem als je een van de knoppen bediend op het linker handvat en dat zorgt voor verassingen zoals het ineens veranderen van zender.
Neem je de BMW navigatie erbij dan kan je die onder het dekseltje bovenop je dashboard vast zetten en bediening volgt dan op het stuur. De Zumo 660 past ook maar kan je niet bedienen met als gevolg dat je geen geluid hebt. Die navi kan je gewoon laten zitten als je stopt voor een bakkie, de ruit zakt automatisch op het dekseltje en niemand kan er nog bij. Jammer dat je met zonlicht van achteren niks meer kan aflezen. Zit de navigatie dichterbij zoals op je stuur bijvoorbeeld zorg je al snel zelf voor de schaduw. Nu pas viel het me op dat dit toch wel een klein nadeeltje is.
De rest van knoppen wijzen zichzelf en alles zit op de juiste plaats, de cruise control is een beetje een lullig klein lipje maar doet het prima, alleen het opnieuw opnemen van de laatst gereden snelheid kan hij niet. Je zal dus eerst gas moeten geven en dan een licht duwtje geven tegen het lipje. De ruit beweegt elektrisch en dat werkt perfect, met een flinke niet te missen knop.
Hé, ik had het over gas geven!! Nou dat gas geven doe je elektronisch, je draait gewoon aan het gas en hop de Beemer gaat van zijn plek, heb je er nog nooit mee gereden dan vraagt het wat gewenning want het gas gaat niet zwaarder als je het verder open draait maar dat heb je zo door en gaat als vanzelf. Met dat zelfde gashandel hou je de 160pk die de 6 cilinder lijnmotor levert in het gareel zodat alles soepeltjes verloopt. Nou ja soepeltjes!! In combinatie met de vooraf ingestelde rijstijl wel. Het zijn zoveel pk’s dat het in de regen niet aan te bevelen is om hem dan op dynamisch te laten staan. Je kiest dan uiteraard de optie Rain. Ik ben netjes begonnen in de stand Normaal en als je dan stevig aan het gas draait gaat de Beemer er ook flink vandoor en als jij een wheelie wil dan krijg je hem. In de stand Dynamisch wordt het allemaal nog spannender en reageert de motor nog feller op het gas.
Om nou te voorkomen dat je te hard gaan heeft BMW de motor voorzien van een stelletje uitstekende stoppers om de gang er weer rap uit te halen. Voor en achter vinden we Brembo remklauwen, voor met elk 4 zuigers en achter 2 zuigers. Met 1 vingertje remmen gaat uitstekend en het voet pedaal heb je amper nodig. Het is een integraal remsysteem dus beide wielen rem je tegelijk af. Natuurlijk is het geheel Idioten sicher gemaakt met ABS.
Bij het starten loopt de motor meteen zonder nukken een vaste 900 toeren en alleen warm had hij af en toe wat moeite om de boel rond te gooien maar als hij eenmaal ging dan ging hij ook. Ga je rijden dan schakelt de bak pas echt lekker als je 3000 toeren of meer maakt. Er zit een behoorlijke ruimte op de aandrijflijn wat nare geluiden veroorzaakt bij het schakelen. In de stad lijkt het net of niet kan schakelen. Rij je onder de 2000 toeren een constant lage snelheid is die speling erg vervelend en dan gaat de motor wat stotend reageren. Ik neem aan dat dat exemplarisch was en als je een nieuwe koopt dat dit euvel niet aanwezig is. Je moet er even aan wennen dat hij redelijk wat toeren maakt en aangezien het een 6 cilinder betreft hoor je meer verbrandingen per omwenteling dan bij een 4 cilinder. Verder loopt de 6 pitter héél erg strak, beneden de 3000 toeren klinkt hij ook heel beschaafd en is er genoeg vermogen aanwezig om wat te tokkelen. Ga je meer toeren maken dan komt er een meesterlijke brul uit de uitlaten met de 6 pijpjes waarvan er overigens bij dit exemplaar maar 2 per pijp worden gebruikt. De middelste is voor de sier en heeft het logo van de uitlaatfabrikant Akrapovic in zich staan. Die meesterlijk brul gaat vergezeld met een fenomenale acceleratie en als je de versnellingen laat oplopen zit je echt binnen no-time in de gevaren zone van je rijbewijs. Op de Duitse Autobahn was het absoluut geen moeite om de 240km/u aan te tikken.
Boven de 150km/u krijg je wel een behoorlijk vacuüm achter het windscherm met als gevolg dat het lijkt of je wind mee hebt en je jasje wordt dan ook naar voren gezogen zodat het lijkt alsof je een behoorlijk dikke buik hebt. Elegant is anders maar, Who cares? Sturen doet de motor perfect en geen moment heb je het idee dat je te ver gaat je kan behoorlijk plat met deze fiets doordat de steunen best wel hoog zitten t.o.v. het wegdek. De elektronische veerdempers doen hun werk echt goed en strijken alle hobbels glad, mits goed ingesteld , wat je natuurlijk hebt gedaan vóór je weg reed. Het paralever(achter) en het duolever systeem (voor) van BMW heeft zich inmiddels wel bewezen en het voelt absoluut zeer strak aan en stuurt ook verassend aangenaam licht ook al ben je onderweg met een motor van 350kg plus. Links rechts smijten met deze fiets gaat perfect en geen enkel moment heb je de indruk dat het een zeer zware motor betreft. Wat betreft vering en wegligging is het absoluut een uitstekend systeem.
Met bovengemiddelde snelheden cruisen gaat uitstekend met deze geweldenaar, altijd power genoeg en met de 6 versnellingen is altijd een geschikt verzet te kiezen. Zuinig is de 6 pitter ook nog en een verbruik van 1 :18 gemiddeld vindt ik de beemer niet slecht en laat mij zelfs vermoeden dan 1:20 of nog zuiniger mogelijk moet zijn met rustig toeren. Dat toeren kan je ook rustig in het donker doen want BMW heeft er een heldere Xenonlamp ingezet die een berg licht geeft waar je bang van wordt. Dat licht draait in de bochten ook mee de bocht in zodat je eigenlijk al licht hebt voor je er bent. BMW noemt dit adaptieve bochten verlichting en het werkt verassend goed. Druk je op het grootlicht dan wordt de xenon nog eens geassisteerd door 2 H7 lampen aan weerzijden. Deze GTL was ook nog eens voorzien van extra felle LED lampjes aan de onderzijde voor betere zichtbaarheid in het verkeer en de berm te verlichten.

Als je dan toch gaat toeren wil je ook wat kwijt in de koffers en dat valt een beetje tegen. Mijn Schuberth C3 paste niet in de topkoffer en maar net in de zijkoffers. Je moet dan de koffers behoorlijk dicht duwen en dat is niet bevorderlijk voor de helm of de koffer. Die koffers zijn van redelijk zacht plastic en vallen mij tegen qua stevigheid. Het hele koffersysteem mag van mij nog eens goed onder de loep worden genomen want elke koffer heeft zijn eigen slot én er is bij dit exemplaar centrale vergrendeling. Om de zijkoffers te openen druk je eerst op het slot, dan kan je aan de greep trekken en dan VALT het deksel open en deze wordt dan tegen gehouden door een buitengewoon lullig lintje dat gedoemd is om stuk te gaan. Dat het ook anders kan laat BMW zien in de topkoffer door daar gasdempertjes te monteren. Wil je nog wat kleins kwijt dan kan je onderin de kuip voor je voeten nog 2 dekseltjes openen waarbij je in de rechter je telefoon of MP3 speler kwijt kunt. Aansluiten van een usb stick met je favoriete Deutsche Schlagers is natuurlijk ook mogelijk.


Als duo zit je op zich ook prima, die duo kijkt over de bestuurder heen want het zadel is daar ter plekke een stuk hoger als voorop. Staat het windscherm omhoog dan is de duo ook tegen de wind goed afgeschermd. Alleen die wiebelige topkoffer werd zwaar afgekeurd. Rijdt je een hobbelige weg dan wiebelt hij steeds tegen je onderrug en dat wordt niet als prettig ervaren. Een ander kussentje zou al welkom zijn. Die topkoffer is overigens afneembaar door binnenin een vergrendeling los te draaien. De handgrepen voor de duo zijn ook flink uitgevoerd maar ook hier heeft de designer niet zelf kennis meegemaakt. Ze zijn eigenlijk wat te hoekig als je dunne zomerhandschoenen aan hebt. Door het grote acceleratie vermogen trekt de duo toch aardig aan die handvaten waardoor de hoeken voor irritatie gaan zorgen. Evenals bij sterk afremmen dat je duimen tussen zadel en beugel komen is vervelend. Kleine dingen maar wel hinderlijk en uiteraard valt er mee te leven maar het zou niet moeten hoeven.
Conclusie:
Koop je deze BMW K1600GTL dan koop je een ontiegelijk snelle toersporter met een vooruitstrevend design en hoogwaardige techniek. Door de vele instellingen is er een karakter te vinden voor iedereen en na een tijdje zal je absoluut goed met de boordcomputer overweg kunnen, kwestie van het boekje lezen wat helaas niet bij dit demo exemplaar zat. De wegligging is van hoogstaand niveau en deze zware motor geeft je de indruk dat je met iets veel lichters op weg bent uitgezonderd het motorvermogen dan want dat is op een superbikeachtige manier aanwezig en de Beemer zal menig sportfiets zijn (Led) achterlicht laten zien. Het is een beer van een motor die echt van opschieten houdt.
Dit moois zou je een 26.700€ gaan kosten en dan kan je ook nog voor wat extra euro's aanvullen met wat accessoires zoals de bmw navigator of de armleuningen voor de passagier.
Wat gegevens op een rijtje:
Motor
Type vloeistofgekoelde 6-cilinder 4-takt lijnmotor, 2 bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder
Boring x slag 72 mm x 67,5 mm
Cilinderinhoud 1.649 cc
Vermogen 118 kw (160 pk) bij 7.750 t/min
Koppel 175 Nm bij 5.250 t/min
Compressieverhouding 12,2 : 1
Mengselvorming / motormanagement elektrische inspuiting / digitaalmotormanagement (BMS-X)
Uitlaatgasreiniging geregelde 3-wegkatalysator, Euro 3-emissienorm
Prestaties / verbruik
Topsnelheid meer dan 200 km/h
Verbruik per 100 km bij 90km/h constant 4,6 l
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant 5,9 l
Brandstof euro loodvrij (RON 95)
Elektrische installatie
Dynamo drie-fasen 580 W
Accu 12 V / 19 Ah
Aandrijving
Koppeling natte multiplaatkoppeling
Transmissie klauwengeschakelde 6-versnellingsbak met schuine vertanding
Secundaire overbrenging cardan
Rijwielgedeelte / remmen
Frame aluminium brugframe, meedragende motor
Voorwielgeleiding / -vering BMW Motorrad Duolever; centraal geplaatst veerbeen
Achterwielgeleiding / -vering BMW Motorrad Paralever
Veerweg voor / achter 125 mm / 135 mm
Wielbasis 1.680 mm
Naloop 108,4 mm
Balhoofdhoek 62,2°
Velgen gegoten aluminium
Velgmaat, voor 3,50 x 17"
Velgmaat, achter 6,00 x 17"
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 17
Bandenmaat, achter 190/55 ZR 17
Remmen, voor zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen
Remmen, achter enkele remschijf, diameter 320 mm, 2-zuiger remklauw
ABS Standaard uitgerust met BMW Motorrad Integral ABS (deel-integraal)
Maten / gewichten
Lengte 2.489mm
Breedte incl. spiegels 1.000 mm
Hoogte zonder spiegels 1.465 mm
Zithoogte, onbeladen 750 mm (hoge buddy 780 mm)
Binnenbeen curve, onbeladen 1.720 mm (hoge buddy 1.770 mm)
Rijklaargewicht 1) 348 kg
Drooggewicht 2) 321 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht 560 kg
Max. belading (bij standaarduitrusting) 212 kg
Tankinhoud 26,5 l
Reserve 4,0 l
Met dank aan de BMW importeur te Rijswijk.

450