De Flat Six Bagger. Dat is waar we deze keer mee op weg zijn. Zie je de motor voor het eerst denk je ”Zzooooo dat is een ruig ding man” pas dan valt onmiddellijk de kleine ruit op en ook dat er geen topkoffer aanwezig is. In eerste instantie denk je misschien dat ze gewoon de snoeischaar hebben genomen en hem in een nieuwe GL1800 hebben gezet maar dat is niet het geval. De lijnen van de kuip zijn anders bij de radiateurs en de kuip zou iets smaller moeten zijn volgens de gegevens. Waar? Dat is me een raadsel, want zit je eenmaal achter het stuur valt het totaal niet op. Wat wel opvalt is dat de spiegels verandert zijn, daarvan blijkt dat die onderling zijn gewisseld en op de kop gemonteerd. Het dashboard is hetzelfde gebleven maar de knoppen op het stuur zijn beduidend minder. Geen achteruit meer en geen cruise control meer.

Schitterende klokkenwinkel
Honda heeft absoluut een ruige machine neergezet met een prachtig lijnen spel. Hoogglans zwart, matzwart en heel donker antraciet wisselen elkaar af en geven de motor zijn looks. Het meeste chroom is vervangen voor matzwart en de zwarte wielen staan geweldig. Leuk detail om te vermelden is dat zelfs het buitenrandje van de remschijf zwart gelakt is om niet op te vallen.

Remschijf, let op met zwarte randje.
Agressief kijkt de motor de wijde wereld in met de donkere koplampen en hij heeft niet de hele dikke uitstraling die een normale Goldwing heeft. Laag en licht(er) moest het worden, en dat lage is gelukt door de ruit flink in te korten en de topkoffer te verwijderen. Nou ja… licht? Dat is een ander verhaal. Door het achterwege laten van de topkoffer, hoofdstandaard, achteruit en een berg elektronica is het gelukt het gewicht ca. 30kg naar beneden te krijgen. Doordat er veel gewicht van boven de wielassen is verdwenen is het zwaartepunt eigenlijk nog lager komen te liggen, en dat maakt de handling inderdaad beter. Als je met de motor achteruit moet manoeuvreren gaat het redelijk makkelijk ondanks het ontbreken van die achteruit. Als we dan toch aan het kijken zijn naar wat er niet op zit zie je meteen dat de cruise control, ventilatie roosters, verwarmingen, navigatie en nog meer gadgets achterwege zijn gelaten. Omdat het toch een Goldwing is ga je natuurlijk vergelijken maar dat moet je eigenlijk niet doen omdat het een heel ander type Goldwing is. Het is een redelijk basic motor geworden met weinig extra’s behalve de radio en een usb aansluiting voor de ipod of een geheugenstick. Niks is er verstelbaar behalve de rem, koppeling en achterveer. Het gaat eigenlijk puur om de ruige look en de wegligging. Met die wegligging zit het wel snor, het ding gaat als de spreekwoordelijke brandweer van zijn plek af en zonder moeite krijg je in de bochten de stepjes aan de grond. Al snel zet je de achterveer wat strakker zodat je nog sportiever gaat rijden met de motor. Voor dit verstellen moet je eerst de zijdeksel verwijderen en aan de knop draaien

Zo hier en daar missen we wat knopjes.
Zitten doe je prima op het meest langste zadel dat ik ooit heb gezien, door het verlagen van het zadel met een paar cm zit je ook wat verder naar achteren dan op de reguliere King & Queen zit van de gewone GL. De duo zal het zonder rugsteun moeten stellen maar die is wel als accessoire te verkrijgen, evenals een hoofdstandaard. Gelukkig zijn er wel een paar stevige handvatten naast het zadel zodat de duo zich goed kan schrap zetten.
Je zit wel met de snuit behoorlijk in de wind achter het kleine ruitje. Ga je voelen met de hand tijdens het rijden dan merk je dat de wind precies naar je helm wordt geleid en dat is niet prettig. Al bij 50km/u krijg je een flinke bak wind in je snavel die vanaf het brede oppervlak van de kuip word afgewend. Een naked bike heeft zelfs nog minder wind omdat het frontale oppervlak kleiner is. Een ander hoger ruitje zal dus een gewild accessoire worden. Verstelbaar is de ruit evenmin dus je hebt niks te willen en dat is jammer op langere ritten want de herrie is toch vermoeiend en de radio hoor je al snel niet meer tenzij je die knetter hard zet. Knetter hard kan hij nog wel want er hangt nog steeds een versterker aan die de twee speakers in de kuip voedt met de nodige Watts. Achterspeakers zijn er niet door het simpelweg ontbreken van de topkoffer.
Door het ontbreken van de topkoffer was er ook geen plaats voor de handeltjes die de koffers normaal deden openen. Nu moet je eerst de motor uitzetten, sleutel pakken, boven het achterlicht in het slot steken en dan aan de handel trekken die in de duo-handvatten is geïntegreerd. Niet handig om steeds weer die sleutel te moeten gebruiken. Doe je de koffers weer dicht dan vergeet je de sleutel. Dit is mij meerdere malen gebeurd. Een kleine misser dus die grote gevolgen kan hebben want het dievengilde moet je het niet al te makkelijk maken en de verzekering zal moeilijk gaan doen als de sleutel er niet is.

Het hendeltje om de koffer te openen.
Om nog meer gewicht te besparen moest ook de self canceling richting aanwijzer plaatsmaken en nu moet je de knipperlichten dus zelf uitschakelen. Dat is wel wennen maar na een dag rijden weet je niet beter meer. Gelukkig weten we alle knoppen blindelings in het donker te vinden want er is zelfs bespaard op de lampjes achter de knoppen op het stuur .
Wat absoluut beter had gekund is de deksel van het handschoenvak. Dit is een losse deksel die wederom door gebruik van de contactsleutel te openen is. Nadeel is dat het een losse deksel is en niet een scharnierend exemplaar. Het vak rechts in de kuip is helemaal niet meer toegankelijk maar links kunnen we nog steeds wat kleine spulletjes kwijt in de kuip. En ligt een aux stekkertje voor de mp3 speler. Verder heb je ruimte genoeg voor je spullen als je een weekendje weg wil. De zijkoffers zijn lekker ruim maar een integraalhelm wil er niet in passen, dus zal je het bijgeleverde staaldraadje moeten gebruiken om de helm aan de motor te hangen. Het helmslot zit ook onder de passagierbeugels, nadeel daarvan is weer dat de helm tegen de zijkoffer aan hangt. Maar goed, op een motor als deze rij je eigenlijk met een stoere pothelm en die past gewoon in de koffer.
Het blok loopt uiteraard onwijs soepel en geeft over het hele toeren gebied meer dan voldoende power. Rij je in de OD en je geeft gas dan wordt je bijna gelanceerd en boven de 4000 toeren dan lijkt het alsof het nog sneller gaat. Zou me niet verbazen als ze iets aan de injectie hebben veranderd zo soepel gaat het. Topsnelheid van de motor is tegen de 225km/u en zelfs dan blijft ze strak rijden en voelt het geheel rustiger aan als een gewone GL. De remmen doen het ook perfect en het gecombineerde systeem is gehandhaafd, evenals de ABS. Gebruik je dus de voet en handrem tegelijk dan vertraagd de motor werkelijk fenomenaal en door het lagere eigen gewicht zal de remweg korter zijn.

Power zat in het zwarte motorblok.
Het is een echte boulevard cruiser geworden die je graag ergens neerzet waar het publiek langs loopt en dan een stukje verder op een terras gaat zitten om de blikken van de mensen te zien en het commentaar te horen. Hoe langer je naar de motor kijkt hoe meer je opvalt aan de lijnen en het gebruik van, in dit geval, het zwart. Hij is ook leverbaar in het rood maar mijn voorkeur zou toch de zwarte zijn want die is gewoon ruiger. Rijden doet hij perfect, en van soepel en relaxed toeren tot sportief een bochtje pikken met de steunen aan de grond gaat moeiteloos. Lange tourritten zijn wat minder doordat het ruitje wat te laag is maar nog steeds goed te doen. De chroomboeren zullen weinig gaan verdienen aan deze motor want hier hoor je geen chroom aan op te hangen of te plakken.
Een echte boulevardcruiser getuige de menigte.
En dan de duo…. Nu is mijn vrouw, normaal gesproken een gewillig slachtoffer om regelmatig mee te rijden op de normale GL1800 en ze heeft op allerlei machines achterop gezeten van sportief tot toer maar op deze stapt ze niet meer achterop, na een uurtje rijden was ze de bulderende wind meer dan zat en ze vond het zadel te breed. Natuurlijk miste ze ook de topkoffer en de rest van alle verwennerij maar die wind was toch wel het toppunt.
Conclusie: Iemand die gewend is om met een normale Wing kuip te rijden met een normale ruit zal beslist een andere ruit monteren. Ook zal die persoon allerlei gadgets missen die de normale Wing heeft en deze niet. Het zal ook niet de bedoeling zijn van Honda om de al bestaande Goldwingrijders op de F6B te krijgen. Waar ze op aan sturen zijn de mannen/vrouwen die nu b.v. een Valkyrie of een andere dikke naked bike rijden. Deze doelgroep kan dan hun hart ophalen aan deze perfect sturende motor met meer dan voldoende power, messcherp stuurgedrag, en ook nog bagage mogelijkheden. Wat we ook niet moeten vergeten is dat de F6Bagger wel even een 6000€ goedkoper is dan de GL1800 maar wel zeker evenveel rijplezier bied.
Met dank aan de Honda importeur voor het gebruik van de F6b.
178