Op letterlijk de allerwarmste dag sinds 75 jaar mag ik gaan rijden met de nieuwe Gold Wing GL1800. Warmterecords worden gebroken en het kwik loopt ‘s morgens vroeg al richting de 30 graden en ’s middags gaan we de 40 graden halen. Dat belooft een warme testdag te worden.
Maar niet getreurd, want voor me staat het summum van Honda’s toertechniek, de Gold Wing GL1800 op mij te wachten bij Pols motoren in Waalwijk voor een avontuur van 2 dagen. Nadat we in november 2017 de introductie op de EICMA in Milaan hebben gezien werd het tijd voor een uitgebreide kennismaking om kilometers te maken op deze motor.

De eerste kennismaking
Eerst maar eens een rondje om de motor lopen, hij lijkt bijna niet meer op zijn voorganger die van 2001 tot 2017 in productie is geweest. Meneer Yutaka Nakanishi, project leader van de nieuwe Gold Wing GL1800, omschreef het ontwerptraject als volgt; “Het doel was dat de Gold Wing luxe blijft aanbieden, maar tegelijkertijd dat het een veelzijdiger motorfiets werd die een breder publiek aanspreekt. Dus begonnen we met een blanco papier en maakten we de motor kleiner, lichter en gaven hem alle technologische hard- en software mee die vandaag op de markt beschikbaar is.”
De Gold Wing GL1800 is uiteraard voorzien van een 6 cilinder boxer, dat hoeft geen uitleg. Het motorvermogen is gestegen naar 93kW (127pk) met 170Nm koppel, dat is meer dan genoeg voor zo’n machine. Natuurlijk zijn er geen gaskabels meer, dit gebeurt met behulp van een draad, het zogenaamde drive by wire. De computer leest niet alleen de stand van de gashendel, maar zal ook herkennen als je snel aan de hendel draait en extra snel de brandstof injectie aansturen. Daarnaast hebben de Japanse ingenieurs hebben een prachtige voorwielophanging ontworpen voorzien van een dubbele wishbone, de achterwielophanging is voorzien van een Prolink systeem.

De sleutel bestaat uit een klein ovaal apparaatje wat je in je zak kunt houden, de motor herkent de sleutel als je er naast staat en ontgrendelt de koffers, opbergvak en het contact. Een simpele draai aan een contactknop is voldoende om alle meters en displays te laten oplichten. Een druk op de startknop ontwaakt de 6 cilinder met een mooie grom uit de twee uitlaten.
Na een korte uitleg door Pols motoren over de basisfuncties van de motor, onder andere de werking van het DCT systeem, kan ik op pad om de eerste meters maken.

Het rijden
Eerst maar eens een stukje rijden om wat gevoel te krijgen met deze motor, dus direct de snelweg op om de boel rustig te verkennen.
Deze motor is uitgerust met de derde generatie Dual Clutch Transmission met 7 versnellingen (DCT). Ik zal jullie de technische details besparen, maar het zorgt ervoor dat de automaat zo snel schakelt dat je het nauwelijks voelt en je geen onderbreking in de acceleratie moet voelen. Er zijn, afhankelijk van je wensen, 4 rij modi beschikbaar (Tour, Eco, Rain en Sport) die zorgen ervoor dat je vrijwel altijd in de juiste versnelling rijdt en de volgende versnelling erg snel beschikbaar is. Natuurlijk kun je wegrijden zonder de bekende “beetje gas en koppeling beetje los” handeling; de automatische bak regelt dat allemaal zelf. Geef een beetje gas en de motor rolt soepel weg. Geef je vol gas, dan herkent de computer dat ook en gooit meteen alles open je voel je 383 kilo rijklaargewicht Gold Wing GL1800 vooruit schieten als een raket. Zonder onderbreking accelereer je naar zeer illegale snelheden, dat is wel even een ervaring!
De eerste uren moet je wel aan wennen aan de DCT bak. Ik weet niet of de software zelflerend is en zich aan mijn rijgedrag aanpast, maar in het begin wilde de DCT nog wel eens schakelen als ik dat niet verwachtte. Als ik op de snelweg een auto wil inhalen en ik geef een beetje gas, zet de automaat meteen een of twee versnellingen terug om sneller te accelereren terwijl ik dat niet verwacht (in mijn eigen GL1800 met 5-bak schakel ik niet terug). Als je er later op gaat letten ga je iets minder gas geven dan gaat dit al beter. Het vraagt gewoon wat tijd om te wennen aan het systeem. Met twee schakelaars aan het stuur kun je de automaat altijd met de hand bedienen; een versnelling hoger of lager gaat met een simpele vingerbeweging.
Mocht je een motor met DCT bak overwegen, probeer een lange proefrit te maken onder verschillende omstandigheden.

Dit type heeft ook eindelijk een elektrisch bedienbare windscherm. Eindelijk, omdat de concurrentie dit al heel erg lang standaard heeft en Gold Wing hier gewoon achterliep. Je kunt nu tijdens het rijden de ideale windschermhoogte kiezen; bij hoge snelheden en regen zet je het scherm vaak wat hoger, bij lage snelheden vaak lager. Om extra wind achter het scherm te creëren is er een soort spoiler achter het scherm die je omhoog kunt zetten.

Uiteraard is deze Gold Wing GL1800 ook voorzien van een parkeerhulp in de vorm van een elektrische achteruit én vooruit. De elektrische vooruit is vooral gemakkelijk omdat de DCT bak zich lastig laat doseren bij heel lage manoeuvreersnelheden. Door zowel vooruit als achteruit te kunnen manoeuvreren op lastige plaatsen blijkt deze parkeerhulp onmisbaar, ondanks het lagere gewicht van dit type Gold Wing. De Gold Wing Gl1800 is zo'n 40 kilo licter dan zijn voorganger, maar het blijft natuurlijk en heel gewicht tijdens het manoeuvreren. Gelukkig merk je tijdens het rijden helemaal niets van dit gewicht, als het rolt gaat alles licht en vrijwel vanzelf.
De motor rijdt verder super, iedere bocht stuurt zo gemakkelijk en de nieuw ontwikkelde voorvering met dubbele wishbone dempt alle oneffenheden zo mooi weg, dat je vrijwel niets merkt van oneffenheden in het wegdek. Dubble wishbone en Prolink vering, het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar zorgt voor een fijn sturende motor en dat is het belangrijkste.
Een compliment aan de technische mensen, dit is een echte toermachine voor de lange afstand.

Multimedia en navigatie
Het dashboard ziet er prachtig uit; een groot scherm voor je met informatie over de navigatie, audio en andere instellingen. Links en rechts daarvan twee grote analoge meters voor snelheid en toerental met DCT informatie. Daarnaast nog twee kleine displays met links informatie over kilometerstanden, brandstof informatie (niveau en actieradius) en het bandenspanning systeem. Het kleine display rechts geeft informatie over motortemperatuur, eventuele openstaande koffers en informatie over je vering-instellingen. Een compleet overzicht en prachtig uitzicht vind ik zelf, Honda heeft hier duidelijk erg veel aandacht aan besteed.
De meeste functies zijn te bedienen met grote knoppen op de “tank” voor je en via een bedieningsconsole op de linker stuurhelft. Uiteraard is de motor voorzien van een Bluetooth connectie, zodra ik mijn telefoon had gekoppeld kon ik mijn favoriete muziek afspelen. Helaas heb ik geen iPhone, maar de motor is voorzien van Apple Carplay voor nog meer digitale functionaliteit.

De navigatie biedt een prachtig overzicht van de wegen voor je, maar helaas had ik wat problemen met het multimedia-systeem; ik was zelfs na een dag nog niet in staat om een radiozender op te slaan als voorkeuzezender (gewoon Q-music op preset 1 of een ander nummer), tijdens het rijden wilde ik de navigatiebegeleiding stoppen maar dit leek niet mogelijk (of ik kon de functie niet vinden), soms was het mogelijk om de schaal van de navigatie aan te passen met de draaiknop, maar soms ging het volume harder/zachter als ik aan deze knop draaide en zo waren er nog een paar kleine details.
Misschien hebben deze “probleempjes” te maken met mijn onervarenheid met het systeem, maar dit soort systemen horen zo intuïtief te werken dat je de handleiding niet nodig hebt en je er snel aan kunt wennen. Ondanks deze kleine puntjes is het natuurlijk wel een topsysteem met een erg goed geluid uit de 4 speakers.

Opbergmogelijkheden
Zoals ik al aangaf was het doel bij het ontwerp van deze Gold Wing GL1800 om de motor ook kleiner en lichter te maken. Dat merk je bij de opbergmogelijkheden, in de kuip tref je rechts een klein ondiep vak aan waar je bijvoorbeeld je zonnebril in kwijt kunt. Waar je bij de GL1500 en GL1800 nog een paar kleine vakjes had om spullen in op te bergen zijn deze bij dit model verdwenen. Omdat dit modle is voorzien van een airbag mis je ook een klein opbergvak op de tank, maarja veiligheid is natuurlijk belangrijker dan extra ruimte!

De zijkoffers zijn iets kleiner geworden ten opzichte van het voorgaande model. Mijn gevulde weekendtas paste nog net in de zijkoffer, maar de ruimte houdt niet over. De vraag is natuurlijk hoe vaak je die ruimte nou echt nodig hebt, de meeste ritten rij ik met 2 lege zijkoffers dus ik begrijp de afweging van Honda wel. Corbin (de leverancier van speciale zadels) gaat verbrede kofferdeksels introduceren in de originele kleuren voor de Gold Wing GL1800. Hierdoor zal de inhoud groter worden en kun je dus meer meenemen.
Volgens Honda moeten er 2 integraalhelmen in de topkoffer passen, dat hebben we dus maar even geprobeerd. Na passen, schuiven en nog een keer proberen is het gelukt, 2 volwassen integraal helmen passen in de topkoffer! Zorg wel dat je je handschoenen en flesje water vooraf in je helm legt, want die passen er naderhand niet meer bij.
Mocht je tijdens een stop je helm niet in de koffer willen opbergen maar op slot op de buddy, heeft Honda een heel ingenieus systeem bedacht om je helm op je buddy te leggen met behulp van een speciale losse beugel die je naast de buddy in een houder vergrendelt. Volgens mij heeft een Japanse ingenieur hier weken aan gewerkt, zo slim en ingenieus is het gemaakt. Of het in de praktijk handig is laat ik aan jullie over, mijn helm paste er helaas niet op.

Prijzen & concurrentie
De prijslijst van de nieuwe Gold Wing GL1800 begint bij €30.499 voor het model zonder topkoffer, geen DCT automaat, airbag en nog wat zaken), het Touring model met topkoffer en hogere ruit begint bij €37.900 en wil je ook de DCT automaat kom je bij het topmodel de GL1800 Gold Wing Touring Deluxe (het geteste model) voor € 42.499.
Laat je je helemaal gaan in de Honda configurator dan kun je alle opties (waaronder allerlei pakketten, binnentassen, enzovoort) aanvinken en kom ik op een totaalprijs van € 59.747. Je leest het goed, negenenvijftigduizend euro. Dat is een hoop geld, maar een Gold Wing is nooit goedkoop geweest en is behoorlijk waardevast gebleken.

Kijken we naar de concurrentie dan zie ik eigenlijk maar twee motoren die in de buurt komen van de Gold Wing GL1800 met uitstraling en beleving; de BMW K1600 GTL voor circa € 33.500 en een Harley-Davidson Road Glide Ultra voor € 34.500 (klik op de link voor de forum Testdrives). In vergelijking met deze klassegenoten (die dus geen automaat hebben) is de prijs van een nieuwe Gold Wing GL1800 marktconform.
Conclusie
Deze Gold Wing GL1800 is kleiner, dynamischer en lichter, waarbij sommige mensen het een soort kruising van een Honda Pan European en Gold Wing vinden. Daarmee doe je deze nieuwe motor toch echt tekort. Nee, dit is geen "bankstel op wielen" meer zoals de oude GL1500 en GL1800 soms werden genoemd, dit is de nieuwe meer sportieve Gold Wing waarbij Honda teruggaat naar de roots van 1975 toen de eerste Gold Wing GL1000 ook als sportieve toermachine werd gepresenteerd.
Ja, de benzinetank is kleiner, maar de motor is ook zuiniger en hoe vaak heb je die hele actieradius nou echt nodig? Hetzelfde geldt voor de inhoud van de koffers; nee je kunt er waarschijnlijk niet mee kamperen of naar de Ikea, maar hoe vaak doe je dat? Door de motor kleiner te maken is deze ook dynamischer en beter hanteerbaar geworden.
Dit alles merk je tijdens het rijden in een actieve motor die scherp rijdt. Of hij dan deze prijs rechtvaardigt is aan het koperspubliek. Voor ongeveer €30.000 koop je een nieuwe Gold Wing die zich kan meten met de concurrentie. Wil je extra bagagemogelijkheden en een automaat moet je dieper in de buidel tasten met bijna onbegrensde mogelijkheden.
Als deze motoren over een aantal jaar een gunstiger prijsniveau hebben zou ik hier best voor kunnen vallen.