Toen ik na de briefing de motor aangemeld had heb ik gelijk een afspraak gemaakt om een proefrit te maken met de nieuwe GL.
Deze dus

Met conventionele geschakelde 6bak
Wij hadden om 10 voor acht afgesproken bij de parkeerplaats 't Scheld om van daaruit naar Goes te rijden.
Eenmaal daar aangekomen, heb ik mijn Wing afgeleverd en zijn we een bakje koffie gaan drinken, in tussentijd had de verkoper (Erik Platschorre) de Wing al buiten gezet en voorzien van de groene kentekenplaat.
De Wing
Als je de Wing zo voor de eerste keer in het "eggie" ziet is het wel weer even wennen, maar ja hebben we dat al eens niet eerder gehoord ?
Wat heel erg opvalt is het ranke van de kuip, daardoor steekt het motorblok best wel ver naar buiten, maar daarentegen past het heel goed bij het Design.

We vragen ons wel af hoe de regenbescherming van deze kuip is.
Keyless
De "sleutel" kan gewoon op zak blijven, door een draai aan de centrale knop gaat alle elektronica op de motor aan en met een druk op de "andere kant" van de dodemans-knop laat de motor zich starten.
onze ervaring
Na het zwarte nat en wat tekst en uitleg van Erik zijn we richting 's-Gravenpolder gereden om daar lekker wat rond te kunnen toeren op de dijkweggetjes, kortom een perfecte omgeving daar.
Wat gelijk opvalt aan deze fiets is dat hij ontzettend soepel is en van kiet af aan heel goed aanvoelt, ook laat de motor zich direct en vlot door al zijn versnellingen lopen en dat gebeurt haast geruis en geluidloos.
Ook opmerkelijk is de zithouding. Bij de 1500 en de vorige types 1800 zit je 'in de Wing' en bij de huidige 1800 zit je 'op de Wing'. Daardoor heb je een actievere houding wat een andere rijbeleving geeft, verder is er voldoende beenruimte ( ook voor de reuzen onder ons) aanwezig t.o.z van de kuip.
Het veersysteem
Is echt een verademing en doet zijn werk meer dan voortreffelijk, het is met andere woorden gewoonweg een genot zoals hij alle oneffenheden wegwerkt die de motor tegenkomt.
Er wordt wel eens wat geschreven over de voorvork. Gewoon opstappen en rijden, niet nadenken. Dan stuurt de motor gewoon strak en licht.

Door zijn soepelheid, kan hij het bochtenwerk (ook in een iets hogere versnelling) gemakkelijk aan, omdat de wing dan nog steeds genoeg trekkracht van onderuit blijft houden en dat is prettig te noemen, ter info, wij hadden de modus op de tourstand staan. Hij trekt als een raket en remt als een malle.
De motor voelt veel lichter aan dan de vorige series GoldWings.
The Sound
Doordat het blok geheel opnieuw ontworpen is, en van een vijf naar een zesbak is gegaan (de conventionele schakelde versie !!), heeft hij ook een totaal ander geluid mee gekregen.
De machinekamer heeft een donkere sound maar is daardoor wel iets meer aanwezig dan zijn voorganger, ik moet zeggen ook dat is ffe wennen, want dat verwacht je niet zo 1.2.3 van een zes cilinder.
Bagageruimte
Dat is helaas een heikel punt vindt ik persoonlijk, het zal waarschijnlijk alles te maken hebben met het ontwerp, maar hier is duidelijk in tekort geschoten, dus dat wordt improviseren als je met je lief langer dan twee dagen op pad gaat.

Twee Botsmutsen gaat moeilijk worden
Conclusie
Dit was een korte samenvatting onzerzijds, wij kunnen er niet meer van maken dan dat we vinden dat de fiets qua rijdgedrag perfect in ballans is en dat hij de concurrentie met zijn Duitse tegenhanger op den duur best wel aan kan.
paar plaatjes ter illustratie

Met dank aan Motoport Goes
Groet Pieter en RonalT.