Je bougies geven een hoop informatie over hoe goed je motor loopt, ze voorspellen ook problemen voordat die zich voor doen zelfs voordat andere symptomen op komen. Maak er een gewoonte van om je bougies regelmatig te verwijderen en te controleren en te vervangen indien ze hun gebruiksduur gehad hebben.
hier wat punten waar je op kunt letten.
Normaal
De aanslag op de bougie heeft een grijs bruine tint met een kleine slijtage op de elektrode. Dit geeft aan dat je motor op de juiste temperatuur qua bougie heeft ook is de afstand van de elektrode goed en de verbranding optimaal.
Versleten
Symptomen: afgeronde elektrode met hier en daar een beetje afzettingen.
Veroorzaakt slecht starten in koud of vochtig weer, slechte brandstof verbranding (hoger brandstof verbruik).
Deze bougie heeft te lang in de motor gezeten en moet vervangen worden. Zorg dat je hem vervangt voor een bougie met de zelfde temperatuur/warmte.
roet afzetting
Symptomen: droog, roetafzetting geven aan dat je motor te rijk draait of dat je een slechte ontsteking hebt.
Veroorzaakt: slecht starten stotteren en misfire (te traag of te snel vonken of niet vonken)
controleer of de bougie in deze motor hoort, controleer je lucht filter op vertoppingen of problemen in je brandstof systeem. kijk ook of je start gedeelte van je motor correct werkt.
kool/coax afzetting
Symptomen: lichtbruine kool/coax afzettingen op de zij- of hoofdelektrode.
Oorzaak: toevoegingen aan de olie of benzine overvloedig gebruik kan de bougies inkapselen waardoor deze niet meer correct functioneert. (een andere oorzaak kan zijn verkeerde of vervuilde benzine.)
Veroorzaakt: misfire en stotteren bij optrekken.
indien je veel afzetting krijgt binnen korte tijd na het vervangen van de bougie word het tijd om je klepseals te vervangen en je kleppen te laten stellen (indien mogelijk afhankelijk van het model.)
Olie afzetting / vette bougie
Symptoom: bougie is vet en het is duidelijk motor olie op de elektrode.
Oorzaak: olie lekt via de kleppen of via de zuiger (schraapringen/veren) in het verbrandingsgedeelte. (defecte koppakking)
Veroorzaakt: moeilijk starten, stotteren tijdens het rijden, misfire, blauwe rook zal te zien zijn uit de uitlaat.
los het probleem op en vervang de bougies.
verstopte bougie
Symptomen: er zit afzetting (kool/coax) aangekoekte tussen de elektrodes.
Oorzaak: zie hier boven bij kool / coax afzetting
Veroorzaakt: niet meer vonken van de bougie motor loopt niet op alle cilinders.
verwijder de aanslag van de bougie
Te warm
Symptomen: blaren op de witte isolator, gesleten electrode afwezigheid van afwezigheid van afzettingen op de bougie
Veroorzaakt: kortere levensduur van de bougie
Oorzaak: verkeerde ontstekingstiming een te arm brandstof lucht mengsel, lekkende inlaat spruitstukken, plakkende kleppen, slechte koeling van de motor.
Vervang de bougie voor een bougie dat hoort bij jou model motor.
Voorvonken
Symptomen: gesmolten electrodes, isolator is wit maar kan vervuild zijn door misfire of losse rommel in het ontstekingsgedeelte.
Veroorzaakt: motor schade.
Oorzaak: verkeerde ontstekingstiming een te arm brandstof lucht mengsel, lekkende inlaat spruitstukken, plakkende kleppen, slechte koeling van de motor, geen goede smering.
verglazing
Symptomen: de isolator / elektrode heeft een glazige gele afzetting.
Veroorzaakt: misfire onregelmatig lopen op hoge snelheid.
Oorzaak: verandering van temperatuur in de verbrandingskamer bij het rijden op hoge snelheid. normale afzettingen zijn gesmolten tot glas door een hogere temperatuur.
vervang je bougies en pas deze aan aan de rijstijl die beter bij jou en je afstelling van je motor past. (overleg met je motorzaak. )
Knallen / ploffen
Symptomen: isolator is gescheurd of er zijn stukjes af. de GAP instelling (afstand tussen de elektrodes) is niet goed.
Veroorzaakt: zuigerschade
Oorzaak: de GAP instelling (afstand tussen de elektrodes) is niet goed.
Mechanische schade
Symptomen: zichtbare schade aan de electrodes
Veroorzaakt: zuigerschade
Oorzaak: bougie is te lang hierdoor klapt de zuiger er tegen aan, GAP verkeerd afgesteld, rommel in de verbrandingskamer, bougie is gevallen.
nieuwe bougie plaatsen en zorgen dat deze hoort bij jou type motor.
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels
Hoe lees je je gebruikte bougies (A6/B10/C13/D14/E10)
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Hoe lees je je gebruikte bougies (A6/B10/C13/D14/E10)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten