Hoe zet je een Goldwing vast (A22/B71/C46/D61/E27)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1800 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 12811
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Hoe zet je een Goldwing vast (A22/B71/C46/D61/E27)

Bericht door RonalT » 16 jun 2013, 16:04

Deze vraag wordt nogal eens gesteld en een van de beste beschrijvingen is te vinden in het GWRRA Gold Book. Dit wordt uitgegeven door Gold Wing Road Riders Association (GWRRA) waar je eigenlijk lid van zou moeten zijn. Leden ontvangen elk jaar een uitgave van het GWRRA Gold Book, waarin de GoldWing eigenaar ontzettend veel informatie vindt.

Noot van de vertaler: in de tekst wordt gesproken over Soft Tie's. Dit zijn korte bandjes met twee lussen. Een andere mogelijkheid is een eindeloze rondstrop. Deze is voorzien van een redelijk zachte hoes en op onderstaand adres te koop in allerlei lengtes. Ik zou voor een korte versie gaan (50 tot 75 cm maximaal)
Klik hier voor: rondstroppen te koop in elke lengte tot 8 meter


Hoe zet je de meeste GoldWing modellen vast (GL1000 - GL1500 - voor de GL1800 zie hier onder)

Elk jaar ontvangt de GWRRA de vraag "hoe zet je je GoldWing op een aanhanger vast". We publiceren dit in het Gold Book en hopen dat het je helpt bij je voorbereiding als je de Wing wilt vervoeren.

Dave Hewitt, GWRRA #8551, of Mesa, Arizona, demonstreert de methode om een Gold Wing vast te zetten op een vlakke trailer. Zijn systeem is veilig en zet geen druk op enig minder sterk deel van de motorfiets. Bij deze uitleg gebruikt hij een GL1500, maar de methode is bij de meeste GoldWings hetzelfde. Hij gebruikt twee sets ' Acra soft ties' (blauwe) en twee sets 'Ancra adjustable tie-downs' (rode).

Afbeelding Afbeelding

Dit is zijn methode:
  1. Duw of rij je GoldWing naar de voorkant van de vlakke trailer. Zet hem tijdelijk op de zijstandaard (jiffy). Ze hem in een versnelling zodat hij niet voor of achteruit kan kruipen.
  2. Leg een eind van de blauwe soft tie (elke andere kleur is ook goed) om de linker voorkpoot boven de onderste kroonplaat. Steek het andere eind door de lus en trek de band voorzichtig aan. (Foto's A,B en C)

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding
  3. Steek de haak van een spanband (rood) door de vrijhangend lus van de soft tie en zet het andere eind vast aan de vloer aan de linkerkant van de aanhanger. (foto D)

    Afbeelding
  4. Trek de spanband voorzichtig aan zodat de voorvork voor de helft inveert. (foto E)

    Afbeelding
  5. Herhaal de stappen 1 t/m 4 aan de rechterzijde van de motor, leg de tweede soft tie rond de rechter helft van de voorvork. Haak de tweede spanband er in en zet hem vast op de vloer van de aanhangwagen. Trek ook deze voorzichtig aan.
    • De GoldWing moet nu rechtop staan, op zijn plaats gehouden door de twee spanbanden. De voorvork kan nu nog circa 40 mm inveren.
    • Doe de zijstandaard omhoog.
  6. Steek een eind van de derde soft tie door de passagiershandgreep en door de andere lus. Trek de band voorzichtig aan. foto F)

    Afbeelding
  7. Steek de haak van de derde spanband door de lus van de soft tie en maak het andere eind vast aan de vloer van de aanhangwagen. Pas op dat de banden de koffer niet raken.
  8. Trek de band voorzichtig aan. (foto G)

    Afbeelding
  9. Herhaal de stappen 8 en 9 aan de rechterkant van de machine, leg de vierde soft tie om de passagiershandgreep, de vierde spanband haak je in de lus van de soft tie en zet deze ook weer vast aan de rechterzijde van de aanhangwagen. (voorkom contact tussen de banden en de zijkoffer), daarna de spanband voorzichtig aantrekken. (foto H)

    Afbeelding

    Noot: De passagiershandgreep is direct aan het frame vastgebout. Daardoor kunnen ze de kracht die er op uitgeoefend wordt aan. Zet geen spanbanden vast aan de voorste of achterste valbeugels, deze zijn niet geschikt om omlaag gerichte krachten op te vangen en kunnen schade veroorzaken. Maak ook geen spanbanden vast aan het stuur, dit zou de bedieningselementen kunnen beschadigen. Zet de motor niet op de middenbok, als de motor goed is vastgezet is er niet meer hulp nodig om de motor op zijn plaats te houden. Trilling door het rijden kunnen de aanhangwagen of de middenbok beschadigen.
  10. Als er grotere afstanden gereden moeten worden leg Dave een laatste soft tie door het voorwiel en zet deze vast aan een vertikale steun op de aanhangwagen om te voorkomen dat het voorwiel heen en weer gaat slingeren. (foto I)

    Afbeelding

    Noot: om te voorkomen dat de losse einden van de banden door de wind gaan flapperen en ergens tegen aan gaan slaan zet Dave ze vast met een halve steek.

    (Om de motor los te maken herhaal je alle stappen in de omgekeerde volgorde, denk er aan om de standaard naar beneden te doen voordat de rechter voorkant los ga maken. Doordat het gewicht van de motor op de zijstandaard steunt zal de motor niet omvallen.)

Hoe zet je een GL1800 vast

De 2001 modellen GL1800 en GL1800A vragen een iets andere aanpak. De instructies zijn ver hetzelfde, daarom beperken we ons tot de verschillen.

Deze instructies en afbeeldingen zijn verstrekte door Allen Smith, president of Tulsa Enterprises.
  1. Maak een soft tie vast aan de onderste kroonplaat, haak een spanband aan de soft tie en trek deze naar voor en zijwaarts. Doe dit aan aan de voorkant aan beide zijden en zet ze aan de aanhangwagen vast op circa 60 cm van het voorwiel. (foto A)

    Afbeelding
  2. Verwijder de zijschilden van de Wing, maak een soft tie vast aan het frame en haak er een spanband aan vast. Leg deze naar voor van de motor vandaan. Herhaal dit aan de andere zijde. (foto's B en C)

    Afbeelding

    Afbeelding

    (de passagiershandvaten zitten vast in rubber ringen en zijn dus niet geschikt om spanbanden aan vast te zetten. Als je dat zou doen beschadig je de bouten en/of de schroefdraad in het frame. In onze optiek is dit een geweldige methode, ook voor de GL1500)
  3. Maak een volgende soft tie om de achterste valbeugel EN het subframe. (foto D)

    Afbeelding

    HET IS BELANGRIJK DAT DEZE BAND OM ZOWEL DE VALBEUGEL ALS HET SUBFRAME VASTZIT
  4. Haak een spanband in deze soft tie en leg deze naar achter en opzij. Deze zorgt voor meer stabiliteit voor de motor.
Als je geen voorwielblokkering heb moet je er voor zorgen dat het voorwiel vast komt te zitten zodat het niet heen en weer kan slingeren.
Op deze manier vastgezet kan je de GoldWing vervoeren, wij doen het op deze manier al jaren. Dit is de meest veilig manier die ik ken.

We waarschuwen nogmaals om de GoldWing niet vast te zetten aan het stuur, voorste of achterste valbeugels. Deze zullen beschadigen. Dat is de reden dat we aan de achterzijde het SUB FRAME EN de valbeugels samen gebruiken.



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten