Waarschuwing: Het vervangen door LEDs is GEEN plug-and-play procedure. Als u niet gewend bent om met een soldeerbout om te gaan dan is dit project niets voor u. Aan de andere kant, in termen van moeilijkheid bij elektronica, is dit vrij simpel.
Zoals gebruikelijk met het werken met kwetsbare elektronica is bescherming tegen statische elektriciteit belangrijk. Het is een goed idee om een statisch geaarde armband te dragen zodat er geen statische elektriciteit via uw vingers op de elektronica componenten kan komen, dit kan namelijk onherstelbare schade aanrichten.
Ik maakte gebruik van standaard 3mm blauwe LEDs, deze zijn te vinden op superbrightleds.com. Voor dit project heeft u er vijf nodig. U zult ook vijf 560 ohm weerstanden nodig hebben inclusief krimpkous (Noot van de vertaler: De LEDs zijn ook verkrijgbaar bij Conrad LEDs).
- Begin door het verwijderen van de zachte hoes van het linker kuipvak, verwijder dan de vier schroeven die het kuipvak op zijn plaats houden.
- Haal het kuipvakl uit de houder. Als deze een 12 volt aansluiting bevat zal het misschien nodig zijn om deze los te koppelen - mogelijk kunt u deze er ook gewoon los bij laten hangen aan de bedrading.
- Ontgrendel en verwijder het deksel van het rechter kuipvak.
- Verwijder de vier schroeven die het kuipvak op zijn plaats houden.
- Als u een GL1500 SE heeft dan zult u een knop hebben voor de voetverwarming. U dient de schroef van deze knop te verwijderen om dan de knop eraf te kunnen trekken en het kuipvak eruit te halen.
- Haal het kuipvak uit de houder.
- Verwijder de kap waar het contactslot zit door voorzichtig de onderkant (zoals aangegeven op de foto) omhoog te trekken totdat de klemmen los zijn van de rubber tules. Verwijder dan de klemmen aan de bovenkant en daarna de complete kap.
- Verwijder de kap linksboven aan de binnenkant door de klem vrij te maken, zoals op de foto zichtbaar is kan dit gedaan worden zover mogelijk aan de voorkant (tegen de middenconsole aan).
- Trek achtereenvolgens elke klem los totdat je bij de voorste bent.
- Deze klem valt op zijn plek bovenaan – wees voorzichtig zodat deze niet afbreekt. Verwijder daarna de kap aan de rechterkant op dezelfde manier als die aan de linkerkant.
- Open de klep voor de benzinetank en lokaliseer de twee plastic blokkeer klemmen aan de bovenzijde van de opening.
- Druk beide klemmen in zoals aangegeven op de foto.
- Gebruik een 10mm sleutel om de twee moeren te verwijderen die het achterdeel van de radio kap op zijn plek houden.
- Til het achterdeel van de radio kap omhoog zodat deze vrijkomt van de bouten.
- Verwijder de plaatdelen aan de linker- en de rechterkant van het kuipvak van de radio.
- Til de bescherming van de radio omhoog - hier zult u de bedrading zien die de radio aan de motor verbindt. Draai de beschermkap voorzichtig ondersteboven.
- Til de rubberen hoes omhoog om de connectoren voor de radio zichtbaar te maken.
- Druk de sluitbevestiging van elke connector in en verwijder deze een voor een van de radio. Doe dit door aan de connector te trekken en nooit aan de kabels! De antennekabel (de ronde draad) heeft geen klemsluiting, deze kan gewoon losgetrokken worden.
- Verwijder de beschermkap met de radio.
- Plaats deze op een zacht oppervlak zoals bijvoorbeeld een tapijt (Noot van de vertaler: In verband met statische elektriciteit is dit geen goede keuze maar kan eerder gekozen worden voor zeil of iets dergelijks).
- Verwijder de vier schroeven die de radio vasthouden en verwijder de radio van de beschermkap.
- Til de achterkant van het rubber van de steun en verwijder deze van de radio.
- Verwijder de rubber hoes van de achterkant van de radio zodat de schroef in de hoek zichtbaar wordt.
- verwijder alle schroeven die de achterplaat vasthouden. Er zijn er in totaal vijf, verder nog twee in de buurt van de connectoren en twee aan de bovenzijde van de plaat in de buurt van de antenne aansluiting, deze houdt tevens de montagesteun vast.
- Til voorzichtig het achterdeel van de radio omhoog.
- Til rustig de voorzijde vrij. Het kan zijn dat u een schroevendraaier nodig heeft om deze over het lipje te krijgen. Dit zijn de gaten van de schroeven die twee stappen eerder verwijderd zijn.
- Til de achterplaat omhoog waardoor de printplaat zichtbaar wordt.
- Draai de radio dusdanig zodat de connectoren van u af wijzen.
- Verder zijn er vier schroeven die verwijderd dienen te worden, deze zijn aangegeven door de rode pijlen. Het kan handig zijn om een magnetische schroevendraaier te gebruiken zodat u de schroeven niet kwijtraakt als u deze verwijderd.
- Draai de radio met de goede zijde naar boven en verwijder de knoppen - u kunt ze gewoon omhoog trekken.
- Til rustig de bovenkant van de radio van het chassis.
- Draai de radio ondersteboven. Hier ziet u drie lampjes op de printplaat en twee controle lampjes onderaan (deze zijn met zwarte draden verbonden).
- Draai elke lamp met een platte schroevendraaier een kwart slag tegen de klok in om deze te verwijderen.
- Het lampje kan nu uit de printplaat getild worden.
- De kleine controle lampjes kunt u eenvoudig uit de gaatjes verwijderen.
- Maak de bedrading van de controle lampjes los uit de bevestigingen.
- Trek voorzichtig de bedrading van de controle lampjes uit de printplaat. U bent nu op het punt aangekomen waar dit artikel over gaat, namelijk de LEDs, als u gewone lampjes wilt gebruiken dient u verder te gaan naar het punt waar de assemblage weer begint. Dit staat verderop in het artikel aangegeven.
- De controle lampjes zijn kleine lampjes met een blauwe silicone hoes - dit zijn dezelfde als die gebruikt worden bij de handvatten bij de latere GL1500's.
- U dient een aantal kleine draden (ik gebruikte 4 cm draden) te knippen en af te strippen om de vervangende lichten te kunnen maken.
- Hier heeft u de 3mm LEDs en 560 Ohm weerstanden nodig. De weerstanden beperken de stroom die door de LEDs gaan wanneer deze verbonden worden aan de 13.8 V die de motor levert. Let er goed op dat een poot van elke LED kleiner is dan de andere. De langere poot is de anode (positieve zijde). Dit kunt u ook herkennen aan de behuizing van de LED: aan een kant zit een platte zijde die de kathode aangeeft (negatieve zijde).
- Knip de anode (lange poot) van elke LED kort af, doe dit ook met een kant van elke weerstand. Soldeer elke weerstand aan een LED zoals aangegeven.
- Soldeer een draad aan de weerstand en de overgebleven LED aansluiting zoals aangegeven. Belangrijk: Knip de draden zodanig af zodat een draad langer is dan de andere - soldeer deze (langere) draad aan de anode kant (met de weerstand). Dit kan u helpen om te onthouden welke kant de anode (positief) en welke de negatieve is.
- Schuif twee stukjes krimpkous over elke draad en weerstand en krimp ze vast.
- Neem een derde, groter, stuk krimpkous en schuif deze over de twee aansluitingen, krimp ze vast zoals aangegeven.
- Neem 3 gewijzigde LEDs en verbind ze parallel - de positieve zijden aan elkaar vast en de negatieve zijden aan elkaar. Plaats twee langere draden - een aan de positieve kant en een aan de negatieve kant. Soldeer deze vast en plaats hier ook een krimpkous overheen. U kunt hier zien dat ik de positieve kant met een rode tape geplakt heb zodat ik niet kan vergeten welke dit is. Als u namelijk de LEDs verkeerd om plaatst dan zullen de LEDs doorbranden!
- Zoals u kunt zien heb ik de achterkant van de printplaat gemarkeerd met positieve en negatieve (aarde) punten, dit om aan te geven hoe de LEDs geplaatst dienen te worden.
- Verwijder de vier schroeven die de printplaat op zijn plek houdt. Til de printplaat omhoog (begin bij de connectoren) en trek deze vrij van de steuntjes aan de onderkant van de printplaat. Til de printplaat NIET meer dan 1,5 cm omhoog! Als u namelijk te ver omhoog tilt dan kunt u de steunen voor de knoppen afbreken hetgeen resulteert in knoppen die niet meer werken op de radio!
- Draai de printplaat om. U zult hier de goudkleurige contactpunten zien voor elke knop en de lamp aansluitingen.
- Dit is een goed moment om de contacten schoon te maken, tezamen met de onderkant van de knoppen zelf die hier contact mee maken. Gebruik schoonmaak alcohol om ze schoon te maken. Als ze schoon zijn dient u ze niet meer met uw vingers aan te raken, dit om alles niet weer te vervuilen.
- U kunt nu de draden aan de printplaat solderen zoals aangegeven. De draad aan de linkerkant is aarde (negatief) en de draad aan de rechterkant is de positieve zijde. U kunt desgewenst de draden aan de draadboom verbinden van de controle lampjes.
- Draai de printplaat weer om en schroef deze met de vier schroeven weer vast. Plaats de LEDs in de gaten waar eerst de lampjes zaten.
- Hier heb ik hete lijm gebruikt om de draden vast te plakken.
- Nadat u de twee resterende LEDs in de originele behuizing geplaatst heeft waar eerst de kleine lampjes zaten (let goed op wat de positieve en negatieve zijde is - let ook op de markeringen op de printplaat naast de connector). Hier heb ik ook gebruik gemaakt van hete lijm om ze vast te zetten. Plaats de draden verder in de kabel geleiders.
- Hier bent u op het punt aangekomen voor de montage met gewone lampjes. Verwissel de lampjes en ga rustig verder. Plaats het radio deksel weer op het chassis, hier graag goed opletten dat er geen draden klem komen te zitten.
- Monteer de schroeven die het radio deksel vasthouden.
- Plaats de onderplaat terug. Begin eerst bij de connectoren achteraan, druk daarna de rest van de onderplaat op zijn plek.
- Plaats alle schroeven aan de achterkant weer terug. Vergeet niet om het rubber omhoog te trekken zodat u bij het laatste schroefgat kunt komen. De twee schroeven naar de connectoren dienen er ook voor om de montagesteun vast te zetten.
- Plaats de rubber hoes over de bovenkant van de radio en haak deze achter de montagesteun.
- Let er op dat er twee verschillende soorten knoppen zijn - twee van de ene soort en drie van de andere.
- Deze kunt u herkennen aan de markeringen aan de onderkant. De linker knop wordt gebruikt voor "Vol" en "IC Vol". De rechter knop wordt gebruikt voor "Mute", "AVC" en "Tone".
- Draai de radio om en plaats de knoppen terug door ze op hun as te drukken. Zowel de "Vol" als de "IC Vol" knop heeft een groot draaibereik.
- De "Mute", "AVC" en "Tone" knoppen hebben een veel kleiner draaibereik.
- Plaats de radio weer terug in de bescherming. Belangrijk: Let er goed op dat de montagesteun naast de connectoren over de rand van de beschermkap valt - als u dit niet doet dan zal de radio niet goed op de motor passen.
- Monteer de schroeven die de radio in de beschermkap vasthoudt. Als uw radio een extra aarde draad heeft, dan dient deze aan de schroef gemonteerd te worden zoals aangegeven.
- Dan weer even terug naar de motor ... Plaats de radio beschermkap eerst weer ondersteboven op de motor en plaats de connectoren weer voorzichtig op hun plek. Let er goed op dat de antenne connector goed bevestigd is. Als er een aarde draad aanwezig is dient men deze ook weer te bevestigen.
- Trek de rubberen hoes weer over de connectoren en let er goed op dat deze over de klem valt van de metalen bodem van de radio.
- Zet de radio beschermkap met de goede kant naar boven en plaats deze. Let er op dat de klemmen op hun goede plaats vallen in het kuipvak.
- Plaats de radio beschermkap over de bouten.
- Hou goed in de gaten dat de plastic blokkeer klemmen naar binnen staan (de ontgrendelde positie).
- Monteer de moeren voor de beschermkap.
- Draai nu de blokkeer klemmen naar de vergrendel positie om de beschermkap te vergrendelen.
- Plaats deze klem als eerste terug in het dashboard.
- Plaats achtereenvolgens de klemmen in hun opening totdat je de laatste geplaatst hebt tegen de middenconsole aan. Doe deze twee stappen ook voor de andere kant.
- Plaats de kap van het contactslot weer terug door de voorste klemmen in hun positie te drukken en druk vervolgens de achterste klemmen in de rubberen tules.
- Plaats het rechter kuipvak terug en schroef deze weer vast.
- Als er een knop voor de voetverwarming aanwezig is dient deze terug geplaatst te worden en vastgeschroefd.
- Plaats het linker kuipvak terug en schroef deze weer vast. Let er goed op dat de bedrading voor de intercom geplaatst is in de daarvoor bestemde uitsparing voordat het kuipvak vastgeschroefd wordt.
- Het grote moment van de waarheid! Zet de motor op contact! Je radio zal nu een diepere blauwe gloed afgeven. Dit is een diepere, meer pure kleur blauw dan die van de originele lampjes geven, en ze zullen de levensduur van je motor lang meegaan.
Klik hier voor de forumregels