Hoe vervang je je benzine filter (D44)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
Indian
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 dec 2008, 19:50
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Enschede

Hoe vervang je je benzine filter (D44)

Bericht door Indian » 09 nov 2012, 22:33

Het verwisselen van je benzine filter is een redelijk simpele taak. Het is onderhoud dat regelmatig uitgevoerd dient te worden en een goede manier om je kwetsbare (en dure om te repareren) carburateurs te beschermen - speciaal als je bedenkt dat de kwaliteit van de benzine steeds minder wordt (Noot van de vertaler: hier hebben we in Nederland gelukkig geen last van).

Er zijn meerdere keuzes voor wat betreft benzine filters. OEM Honda vervangende benzine filters kosten ongeveer $15 bij Cyclemax. Tot kort geleden gebruikte ik Emgo benzine filters, deze waren een perfecte vervanging voor de Honda filters en kosten maar een paar dollar. Zoals echter te zien is op deze link zijn er problemen met Emgo benzine filters (zoals mankementen en dat fabrikanten ze niet meer maakten) en heb ik de beslissing genomen om het huidige Emgo benzine filter op deze motor te vervangen door een OEM Honda benzine filter.

BELANGRIJK: Het zal waarschijnlijk een overbodige opmerking zijn, maar door het werken met het benzine systeem wordt je blootgesteld aan benzine en benzinelucht hetgeen ontvlambaar/explosief is. Er mogen nergens in je werkomgeving mogelijke bronnen van ontbranding zijn (sigaretten, waakvlammen, vonken, etc), verder moet er altijd een goede ventilatie aanwezig zijn.
  1. We beginnen met het verwijderen van de bescherming van de radio om bij het benzine filter te kunnen komen. Het is waarschijnlijk mogelijk (maar moeilijk) om het filter te verwijderen door simpelweg het klepje te openen voor het vullen van de benzinetank, maar het eindresultaat zal zijn dat je benzine morst aan de binnenkant van de motor. Begin door het verwijderen van de zachte hoes van het linker kuipvak, verwijder dan de vier schroeven die het kuipvak op zijn plaats houden.

    Afbeelding
  2. Haal het kuipvakl uit de houder. Als deze een 12 volt aansluiting bevat zal het misschien nodig zijn om deze los te koppelen - mogelijk kunt u deze er ook gewoon los bij laten hangen aan de bedrading.

    Afbeelding
  3. Ontgrendel en verwijder het deksel van het rechter kuipvak.

    Afbeelding
  4. Verwijder de vier schroeven die het kuipvak op zijn plaats houden.

    Afbeelding
  5. Als u een GL1500 SE heeft dan zult u een knop hebben voor de voetverwarming. U dient de schroef van deze knop te verwijderen om dan de knop eraf te kunnen trekken en het kuipvak eruit te halen.

    Afbeelding
  6. Haal het kuipvak uit de houder.

    Afbeelding
  7. Verwijder de kap waar het contactslot zit door voorzichtig de onderkant (zoals aangegeven op de foto) omhoog te trekken totdat de klemmen los zijn van de rubber tules. Verwijder dan de klemmen aan de bovenkant en daarna de complete kap.

    Afbeelding
  8. Verwijder de kap linksboven aan de binnenkant door de klem vrij te maken, zoals op de foto zichtbaar is kan dit gedaan worden zover mogelijk aan de voorkant (tegen de middenconsole aan).

    Afbeelding
  9. Trek achtereenvolgens elke klem los totdat je bij de voorste bent.

    Afbeelding
  10. Deze klem valt op zijn plek bovenaan – wees voorzichtig zodat deze niet afbreekt.

    Afbeelding
  11. Open de klep voor de benzinetank en lokaliseer de twee plastic blokkeer klemmen aan de bovenzijde van de opening.

    Afbeelding
  12. Druk beide klemmen in zoals aangegeven op de foto.

    Afbeelding
  13. Gebruik een 10mm sleutel om de twee moeren te verwijderen die het achterdeel van de radio kap op zijn plek houden.

    Afbeelding
  14. Til het achterdeel van de radio kap omhoog zodat deze vrijkomt van de bouten.

    Afbeelding
  15. Verwijder de plaatdelen aan de linker- en de rechterkant van het kuipvak van de radio.

    Afbeelding
  16. Til de bescherming van de radio omhoog - hier zult u de bedrading zien die de radio aan de motor verbindt. Draai de beschermkap voorzichtig ondersteboven.

    Afbeelding
  17. Til de rubberen hoes omhoog om de connectoren voor de radio zichtbaar te maken.

    Afbeelding
  18. Druk de sluitbevestiging van elke connector in en verwijder deze een voor een van de radio. Doe dit door aan de connector te trekken en nooit aan de kabels! De antennekabel (de ronde draad) heeft geen klemsluiting, deze kan gewoon losgetrokken worden.

    Afbeelding
  19. Verwijder de beschermkap met de radio en plaats deze op een zacht oppervlak zoals bijvoorbeeld een tapijt (Noot van de vertaler: In verband met statische elektriciteit is dit geen goede keuze maar kan eerder gekozen worden voor zeil of iets dergelijks).

    Afbeelding
  20. Trek de rubberen riem los om het filter vrij te maken van de motor. Plaats een papieren (of een oude) handdoek onder het filter om de gemorste benzine (en die zal er zeker zijn) op te kunnen vangen. Maak gebruik van een tangetje om de klem in te knijpen zoals getoond, schuif deze langs de benzineleiding zodat deze vrijkomt van het filter en doe dit daarna voor de andere klem.

    Afbeelding
  21. Verwijder een voor een de benzineleidingen van het filter door deze voorzichtig te draaien en tegelijkertijd te trekken. wees erop voorbereid dat er nog benzine gemorst kan worden vanuit het filter en/of de leidingen.

    Afbeelding
  22. Trek de rubberen klem van het oude filter en zet deze op het nieuwe filter. Let er goed op de pijl aan de buitenkant van het filter de correcte stroming aangeeft. Deze pijl dient na de installatie van het filter naar de voorkant van de motor te wijzen.

    Afbeelding
  23. Druk de benzineleidingen op het nieuwe filter en let er goed op dat deze er volledig opgedrukt zijn. Door weer gebruik te maken van het tangetje kan men de slangklemmen weer op de originele plaats terugzetten. Ruim alle gemorste benzine op, plaats dan een schone doek onder het nieuwe filter en start dan de motor. Laat deze een aantal minuten lopen en controleer nauwkeurig de benzineleidingen en het filter op lekkage. Als alles goed is kan men de doek verwijderen en de rubberen strip weer vastzetten op zijn plaats.

    BELANGRIJK: Laat de doeken die met benzine doordrenkt zijn niet in je werkgebied liggen en gooi ze ook niet zomaar weg. Leg ze buiten neer en laat ze drogen voordat ze weggegooid worden!

    Afbeelding
  24. U zult misschien de staat van het oude filter willen weten. Snij voorzichtig met een scherp mes ronde de basis van het filter en trek deze uit elkaar.

    Afbeelding
  25. Het filter dat ik uit deze motor verwijderd heb was een Emgo filter. Zoals ergens anders al aangegeven, is de lijm verbinding tussen het filter medium en het filter zelf kapot en verkruimeld en was het filter medium niet meer verbonden aan het filterhuis.

    Afbeelding
  26. Dan weer even terug naar de motor ... Plaats de radio beschermkap eerst weer ondersteboven op de motor en plaats de connectoren weer voorzichtig op hun plek. Let er goed op dat de antenne connector goed bevestigd is. Als er een aarde draad aanwezig is dient men deze ook weer te bevestigen.

    Afbeelding
  27. Trek de rubberen hoes weer over de connectoren en let er goed op dat deze over de klem valt van de metalen bodem van de radio.

    Afbeelding
  28. Zet de radio beschermkap met de goede kant naar boven en plaats deze. Let er op dat de klemmen op hun goede plaats vallen in het kuipvak.

    Afbeelding
  29. Plaats de radio beschermkap over de bouten.

    Afbeelding
  30. Hou goed in de gaten dat de plastic blokkeer klemmen naar binnen staan (de ontgrendelde positie).

    Afbeelding
  31. Monteer de moeren voor de beschermkap.

    Afbeelding
  32. Draai nu de blokkeer klemmen naar de vergrendel positie om de beschermkap te vergrendelen.

    Afbeelding
  33. Plaats deze klem als eerste terug in het dashboard.

    Afbeelding
  34. Plaats achtereenvolgens de klemmen in hun opening totdat je de laatste geplaatst hebt tegen de middenconsole aan.

    Afbeelding
  35. Plaats de kap van het contactslot weer terug door de voorste klemmen in hun positie te drukken en druk vervolgens de achterste klemmen in de rubberen tules.

    Afbeelding
  36. Plaats het rechter kuipvak terug en schroef deze weer vast.

    Afbeelding
  37. Als er een knop voor de voetverwarming aanwezig is dient deze terug geplaatst te worden en vastgeschroefd.

    Afbeelding
  38. Plaats het linker kuipvak terug en schroef deze weer vast. Let er goed op dat de bedrading voor de intercom geplaatst is in de daarvoor bestemde uitsparing voordat het kuipvak vastgeschroefd wordt.

    Afbeelding
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels
Laatst gewijzigd door Indian op 10 nov 2012, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast