Een gebroken bougie losdraaien (A20/B65/C30/D54/E24)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Een gebroken bougie losdraaien (A20/B65/C30/D54/E24)

Bericht door RonalT » 08 nov 2012, 19:56

Afgelopen november, pakte ik mijn GL1100A voor een laatste rit voor de winterstop, het was buiten een toasty 38 graden (raar, de Amerikanen rekenen in Fahrenheit en dan zou het maar 3 graden Celcius zijn). Terug huis, de motor lekker warm, heb ik de olie en het oliefilter ververst. De bougies er uit gedraaid, iets olie in de cilinders gespoten en de bougies weer terug gedraaid en bij het aandraaien dacht ik, "dit voelt niet zoals het zou moeten".

Na veel vloeken, trok ik de bougie er weer uit, maar tot mijn schrik kwam niet de hele bougie, maar het bovenste deel met inbegrip van het midden-elektrode er uit.De bougie was gebroken en het gedeelte met de schroefdraad, de zij-elektroden was gescheiden van de centrale keramische isolator. De onderste helft zat stevig vastgeschroefd in het blok.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd om de resten van de bougie uit het blok te krijgen, helaas zonder succes.

Nog steeds had ik de hoop om het uit mijn blok te krijgen, ik zag ongeveer 15 mm metaal en eronder zat keramisch materiaal. Wat ik dus beslist wilde voorkomen was dat er keramische materiaal of keramisch stof in de cilinder terecht zou komen.

Met dat in het achterhoofd, ging ik naar NAPA (Nationale Auto Onderdelen Vereniging) met de bovenste helft van de plug en kocht een vierkante schroefdraadtrekker waarvan het einde zag eruit alsof het in de bovenste keramische huls zou passen die binnen in het metalen schroefdraad deel zat.

Ik had nog een veerbelaste "past over elke moer" dop, jaren geleden ooit gekocht en nooit gebruikt. Deze paste over de schroefdraadtrekker en daar past mijn sleutel weer in.

Afbeelding

Heel voorzichtig ben ik druk gaan zetten en voelde dat de trekker zich vastzette en toen ...... ging de schroefdraad los. Ik heb de dop er toen afgehaald en heb toen met de hand de trekker verder los gedraaid tot het bougiedeel er met de trekker uit kwam:

Afbeelding

Niets kapot, niets in de cylinder gevallen en mijn motor is nu voorzien van vier nieuwe bougies.

Afbeelding

En als aanbeveling - als je het komende voorjaar de bougies ga vervangen, gebruik een momentsleutel






Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie