Cardanolie verversen (D33)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
Rongoos
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2119
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Cardanolie verversen (D33)

Bericht door Rongoos » 02 nov 2012, 21:59

De eindaandrijving vind plaats middels een cardan aandrijving. De Cardan aandrijfstang staat in 90 graden op het aandrijftandwiel in de achterwiel-as.

Afbeelding

De cardanolie in de eindaandrijving is daarom van wezenlijk belang voor een gesmeerde en levensverlengende werking van je cardan aandrijving. Omdat de olie aan extreme krachten wordt blootgesteld, moet je hier dus speciale aandrijfolie voor gebruiken.

Afbeelding

75w-90 hypoid gear olie is de correcte olie om te gebruiken in je cardanaandrijving. De extreme krachten op je tandwielaandrijving tast de olie aan, dus is het zaak deze regelmatig te verversen. minimaal 1 keer per jaar.

  1. Rijdt de motor een aantal kilometers warm, om de cardanaandrijving op te warmen. Zo wordt de olie dunner en is het makkelijker om af te tappen. Indien je dit klusje in de winter wilt doen en geen zin hebt om de motor warm te rijden, dan kun je de cardanaandrijving ook opwarmen door er een fohn op te zetten. Deze dien je dan wel een uurtje te laten blazen. wel af en toe het wiel even draaien om de warmte evenredig te verdelen.

    Afbeelding
  2. De cardan heeft 2 pluggen, een vulplug (boven op de foto) en een aftapplug (onder op de foto)

    Afbeelding
  3. Zorg voor een passende opvangbak om de oude olie in op te vangen.

    Afbeelding
  4. Vervolgens heb je een steeksleutel 17mm nodig om de aftap en vul bouten te verwijderen.

    Afbeelding
  5. Belangrijk! Verwijder de vul plug als eerste!! Waarom? Indien je eerst de aftap plug verwijder, alle olie uit je cardan laat lopen en je komt er dan achter dat om een of andere reden je je vul plug niet los krijgt dan heb je een niet functionerende motor waar je geen kant meer mee op kan.

    Afbeelding
  6. Je kunt gemakkelijker bij de aftap plug komen als je je rechter uitlaat even los maakt. Hiervoor hoef je alleen maar even de bout naast de cardanaandrijving die de uitlaat aan het frame vastzet los te maken. Buig de uitlaat nu heel voorzichtig naar buiten om bij de aftap plug te komen.

    Afbeelding
  7. Wanneer je de vul plug hebt verwijderd, kun je de aftap plug verwijderen. Zorg er wel voor dat je opvangbak goed eronder staat, de olie zal er snel uitlopen.

    Afbeelding
  8. Wacht geduldig tot alle olie uit het cardanhuis is gelopen.

    Afbeelding
  9. Terwijl je wacht tot alle olie eruit is gelopen kun je vast de vul plug schoonmaken. Verwijder alle olie en vuil ook rondom de rubberen afdichtingsring

    Afbeelding
  10. Ik gebruik hier altijd remmenreiniger voor om er zeker van te zijn dat alle oude olie is verwijderd, maar dat is uw eigen keuze.

    Afbeelding
  11. Spray de remmenreiniger in de vulopening van het cardanhuis terwijl je zachtjes het achterwiel draait. Het zal snel de laatste restjes olie uit het cardanhuis verwijderen. Wanneer de olie die uit de aftap opening komt erg dun begint te worden, dan weet je dat je het meeste eruit hebt. Wanneer dit het geval is laat je de cardan even 15 tot 20 minuten met rust om er zeker van te zijn dat alle remmenreiniger is vervlogen.

    Afbeelding
  12. Mijn voorkeur voor aandrijfolie is full-synthetic Valvoline als op de foto (maar mag ook ander merk zijn). 75w-90 is de juiste olie voor de GL1500 aandrijving.

    Afbeelding
  13. Bevestig aan het einde van de oliefles een kleine slang.

    Afbeelding
  14. Hang het uiteinde van de slang in de vulopening van het cardanhuis en knijp er zachtjes wat olie uit terwijl u rustig het wiel ronddraait. Deze verse olie zal nu uit de aftap poort druipen want deze is nog steeds open. Dit zal de laatste resten olie, remmenreiniger en vuil uit het cardanhuis verwijderen.

    Afbeelding
  15. Draai de aftapplug met de hand in het cardanhuis (pas op scheef draaien) en draai hem met de steeksleutel vast. Het moet vastgedraaid worden, maar niet te! Onthoud dat je hem in het relatief zachte aluminium van het cardanhuis draai.

    Afbeelding
  16. Knijp de olie in de vulopening tot het eruit begint te lopen als op de foto. Draai nu het wiel zachtjes en knijp opnieuw olie in de vulopening tot het er weer uitloopt

    Afbeelding
  17. Draai de vul plug in de vulopening met de hand en draai vast met de steeksleutel zoals bij de aftap plug.

    Afbeelding
  18. Plaats de uitlaat weer in zijn positie en draai de bout weer vast aan het frame. Verwijder alle gemorste olie van het cardanhuis (remmenreiniger werkt hier super!) Verzeker je ervan dat er geen olie op de band zit, zo ja verwijder deze grondig!

    Afbeelding


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast