Re: Hoe gebruik je een compacte motorlift (a16/b61/c26/d49/e

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Hoe gebruik je een compacte motorlift (a16/b61/c26/d49/e

Bericht door harmdeboer » 19 mar 2013, 22:58

Een motorlift maakt vele reparaties en schoonmaak klusjes een stuk makkelijker. Gebruik i.p.v. een instabiele auto- garagekrik deze simpele en redelijk goedkope oplossing om de uit te voeren werkzaamheden een stuk veiliger en gemakkelijker maken. Voordat je er erg in hebt heb je de motor met beide banden van de grond of zelfs het motorblok verwijderd. (plaats de motorlift aan de kant van het SUBFRAME!! 8) )

Afbeelding
(foto: harm de boer)

Afbeelding
(bron: klik hier) Ook voor verkoop: http://www.erenka.com/

Dit artikel is vertaald vanaf goldwingdocs.com, ik gebruikt ook zo'n motorlift, wel in een andere kleur... deze is gekocht bij Herman Buitelaar

Als je op zoek ben naar een motorlift, gebruik dan deze link: Klik hier

Afbeelding

Zet de motor op de midden bok. Schuif de lift onder de motor zodat de steun onder de frame buis zit aan de voorkant van het blok. of indien je de opzet beugel hebt de steunen onder het blok zitten.

Afbeelding

De achterste steun plaats je net voor de midden bok, de motor staat dan op zijn uitlaat dit is echter geen bezwaar. Ik (de vertaler) heb dit zo al meerdere keren gedaan zonder enige schade of risico's... zolang er maar aan beide zijden voldoende contact is met de steun. (en natuurlijk de uitlaat niet rot als kaf is! :mrgreen: ) zie foto's

Afbeelding

De makkelijke mens heft nu gewoon zijn motor op... maar het is verstandiger om je motor een beetje vast te zetten. Gebruik daarvoor de juiste spanbanden en denk goed na over hoe je deze bevestigd. Let op indien je een span ratel gebruikt dat je je motor niet omtrekt!! Voor je het weet zet je te veel spanning op de band en ploink... einde kleine klus hallo grote schade!
(Hou hier ook rekening mee als je de spanning van de spanbanden afhaalt... eerst de motor met de banden op de grond dan pas de spanbanden verwijderen).

Afbeelding

Je voelt het vanzelf wanneer je motor stevig genoeg staat om hem op te heffen. Nu je hem afgebonden hebt zou je zelfs met behulp van de brug de motor kunnen verplaatsen. Ik heb dit nog nooit gedaan, omdat ik tegels heb en de naadjes niet echt lekker zijn om overheen te rijden. Op een gladde garage vloer is dit echt goed te doen. (daarom gebruik ik hem ook met het demonteren van motorblokken!!! werkt schitterend!!!)

Afbeelding

Tip: de meeste liftjes zijn voorzien van een zekering waarmee je voorkomt dat de motor ineens terug naar de vloer zakt. Gebruik deze hendel ook indien je de motor voor langere tijd op de lift laat staan. Temperatuur of een verkeerde greep onder de brug kan er voor zorgen dat deze ineens inzakt, door de beveiliging te gebruiken voorkom je pletten en onaangename verrassingen!
Lees de gebruiksaanwijzing van de lift nauwkeurig door, zodat je weet hoe de lift bedient moet worden.



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie