Hoe maak je vastzittende drukknoppen weer gangbaar (D21/E12)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1049
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: voorhout

Hoe maak je vastzittende drukknoppen weer gangbaar (D21/E12)

Bericht door wingryder » 29 okt 2012, 17:05

Hoe maak je vastzittende drukknoppen weer gangbaar.

Dit is een redelijk simpel, maar wordt door velen als een probleem gezien.
Zelfs als je er nog geen last van hebt, het is slechts een kwestie van tijd.
Het is een goed idee om dit klusje als preventief onderhoud uit te voeren.

Op de GL1500 ( maar ook op de 1800) zijn “druk aan / druk uit” drukknoppen op het stuur aanwezig. Deze bedienen zaken zoals, cruise-control, alarmlichten en de audio-mute. Het asje dat de knoppen met de schakelaar verbindt wordt gesmeerd met een vettig smeermiddel. Dit vet verzameld in de loop der tijd allerlei vuil en stof totdat het niet meer smeert en eigenlijk meer als lijm fungeert dan iets anders.
Het zorgt er niet voor dat je de drukknoppen niet meer “aan” kunt drukken. Maar het probleem komt naar voren als je de drukknop weer “uit” wilt doen, het kleine veertje binnenin is niet sterk genoeg om de knop, tegen de wrijving van het vieze smeermiddel in naar buiten te drukken en hij blijft “aan”. Met als resultaat dat er Wingers zijn die rondrijden met de cruise-control aan, met knipperende alarmlichten en zonder muziek.
De oplossing is snel en simpel. Je hebt wat contactspray nodig. Neem een sneldrogende contact spray die geen restanten achterlaat.

Afbeelding
noot van de vertaler: dit is een foto van de amerikaanse site, wellicht is het even zoeken naar een vergelijkbare contactspray.
Volgens mij is Contact 60 plus (200 ml spuitbus) ook in Nederland verkrijgbaar (bv Conrad of plaatselijke elektrozaak)



In eerste instantie dacht ik dat WD-40 erg goed werkte: de vloeistof spoelt het vuil op het schakelmechanisme goed weg en als het verdampt is blijft er een oliachtige film achter die goed smeert en zorgt dat het blijft werken. Maar….. later bleek dat de oliefilm stof en vuil aantrekt, dit betekent dat de schakelaars een paar maanden later weer gaan plakken, vooral als het koud is. Sindsdien ben ik, met groot succes, overgestapt op simpele contactspray.
  1. De eerste schakelaar is het makkelijkst om te doen: de “audio-mute Schakelaar”.
    Deze is simpel te doen omdat hij niet gedemonteerd hoeft te worden!
    Stop het dunne buisje van de spuitbus aan de rechterkant van de Tuning schakelaar, zoals op de foto te zien is, druk het door tot je voelt dat je tegen het mechanisme van de mute-switch aankomt. Spuit dan 1 - 2 seconden. Als de schakelaar al vast zit maak hem dan los door steeds op de knop te drukken, doe dit tot de knop naar buiten schiet.
    Als hij eenmaal los is, spuit dan nog een keer ca. een halve sec. Druk hem daarna een keer of 20 in en uit tot hij vrij kan bewegen.

    Afbeelding
  2. Voor de alarmlichtschakelaar is het nodig om de linker schakelaarmodule los te maken. Onderop zitten twee schroeven die er uit moeten. Zie onderstaande foto.

    Afbeelding
  3. Als de schroeven los zijn, kan de bovenste helft los genomen worden van de onderste. Het is niet nodig om ze helemaal van elkaar af te halen, je moet allen maar bij de onderkant van de bovenhelft kunnen komen.

    Afbeelding
  4. Stop het buisje, zoals op de foto te zien is, schuin omhoog naar het mechaniek van de alarmlichtschakelaar. Smeer het op dezelfde wijze als beschreven voor de mute-schakelaar. Als het eenmaal weer goed werkt kunnen de helften weer tegen elkaar gezet worden en weer vast gezet met de schroeven.

    Afbeelding
  5. De cruise-control schakelaar aan de rechter handgreep heeft ook twee schroeven welke eerst verwijdert moeten worden.

    Afbeelding
  6. Het mechaniek van de cruisecontrol schakelaar is veel beter zichtbaar en is makkelijker te bereiken en te smeren. Zet de helften weer tegen elkaar en schroef ze weer vast.

    Afbeelding


Het is wellicht geen slecht idee om dit klusje op je lijstje voor jaarlijks winteronderhoud te zetten. Het is maar een paar minuten werk en voorkomt veel frustraties onderweg, letterlijk, meestal als je kilometers van huis bent.



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast