Het vervangen van de motorolie (D17)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Het vervangen van de motorolie (D17)

Bericht door RonalT » 21 okt 2012, 03:21

Het olie verversen is een zeer eenvoudige klus, maar dit cruciale onderhoud wordt vaak verwaarloosd door de eigenaren. Het is goedkoop , snel en je leert je motor beter kennen. Oude olie bevat zure verontreinigingen die de binnenkant van het motorblok aantasten - dus dit kan je beter voor de winter doen!

Wat je nodig heb zijn olie (meer verderop) en een oliefilter.Er worden aftermarket olie filters verkocht die prima passen. Maar OEM Honda Filter kost €14 en is prima van kwaliteit - dat is dan ook het filter wat ik gebruik. Een oliefiltersleutel is ook noodzakelijk en een dopsleutel waarmee je de aftapplug los kan draaien.

En als laatste heb je een passend olie opvangbak nodig. Ik vind dit een fijne, hij heeft een groot opvangvlak, de olie kan er in bewaard worden en de aftapplug valt er niet in.

Afbeelding


  1. Voor aanvang zet je de motor op de middenbok. Het is erg belangrijk dat hij op een horizontaal oppervlak staat. Beide zijpanelen aan de rechterkant moeten er af. Ze worden door pennen in rubber ringen op zijn plaats gehouden. Voorzichtig aan de onderzijde van het achterste schild trekken totdat de pennen uit de rubber ringen komen. Het zijschild voorzichtig iets naar u toe trekken - niet te ver, want dan breken de nog vast zittende pennen vast en zeker af!

    Afbeelding
  2. Trek het schild van de metalen pen aan de rechter-bovenzijde. De pen zit aan de motor en de rubber ring in het schild. Daarna aan de linkse boven-zijde trekken en draai het schild voorzichtig zodat het onder het zadel uit komt. leg het zijschild op een veilige plaats.

    Afbeelding
  3. Trek de achterzijde van het voorste schild los zoals op de foto weergegeven.

    Afbeelding
  4. Trek het schild naar achteren om het uit de rubber ring te trekken en doe het opzij. Je zal wel een beetje rond het rempedaal moeten manoeuvreren.

    Note: Sommige motoren zijn uitgerust met aftermarket treeplanken, hak/teen schakel- en rem pedaal, de rechtertreeplank en het rempedaal moeten er af gehaald worden om voldoende ruimte te creëren om het schild van de motor te kunnen krijgen.

    Afbeelding
  5. De stappen 5 tot 7 zijn niet noodzakelijk, maar het is iets dat ik elk jaar doe voordat de motor de winterstalling in gaat. Je kan het zonder meer overslaan, ga dan naar stap 8. Met behulp van Forté Motor Flush (verkrijgbaar bij de betere motorspecialisten) wordt de motor schoon gemaakt. Forté Motor Flush breekt de slurry onderin het carter af en zorgt er voor dat het met de olie wordt afgevoerd.
    (de Amerikaanse beschrijving gaat uit van Seafoam, maar dat is hier slecht verkrijgbaar. Een gelijkwaardig product is Forté Motor Flush. Voor een omschrijving klik je hier! )

    Afbeelding
  6. Draai de olievuldop van de motor.

    Afbeelding
  7. Giet volgens opgave een hoeveelheid Forté Motor Flush in het carter. Draai de dop er weer op. Laat de motor daarna met een verhoogd toerental draaien zodat de motor door en door warm is en de Forté Motor Flush goed gecirculeerd heeft.

    Afbeelding
  8. De motor (en dus ook de olie) moet warm zijn voordat je deze gaat aftappen. Als de olie koud is zal de olie slecht uit het aftapgat stromen en kan je niet alle vervuilde olie er uit krijgen. Als de olie warm wordt hij dunner en zal de olie er snel uitstromen en alle vervuiling meenemen. Koude olie die er stroperig uitkomt neemt niet alles mee en dan zit je later met nieuwe maar wel vervuilde olie.
    (indien niet warm, start de motor, hou het toerental in de buurt van de 2000 rpm om op te warmen)

    Afbeelding
  9. Je mag stoppen als de temperatuur meter een normale waarde aangeeft.

    Afbeelding
  10. Stop de motor en zoek de aftapplug op aan de rechtse onderkant van het motorblok.

    Afbeelding
  11. Zet de olieopvangbak onder de aftapplug. Met behulp van een dopsleutel of pijpsleutel draai je de aftapplug los en leg hem weg. Wees voorzichtig - er komt hete olie uit het motorblok waardoor je brandwonden op kunt lopen. Het is verstandig om niet doorlatende handschoenen, zoals de blauwe op de foto's, aan te doen omdat motorolie mogelijk kankerverwekkend is en je contact met de olie beter kan voorkomen

    Afbeelding
  12. Laat alle olie uit het blok lopen. Probeer de aftapplug niet te pakken als hij er uit valt, je loop het risico op verbranding. Laat hem maar vallen en pak hem later als alle olie is weggelopen.

    Afbeelding
  13. De originele aftapplug heb ik vervangen door een magnetische aftapplug (links). In het einde van de plug zit een kleine magneet die kleine metalen delen kan vasthouden die anders in de motor blijven rondzwerven. Let er ook goed op dat de ring in goede staat is, bij twijfel vervangen. Als alle olie weggelopen is de aftapplug terug plaatsen en vastdraaien.

    Afbeelding
  14. Nu de olie is afgetapt en de plug is weer gemonteerd wordt het tijd om het oliefilter te verwijderen. Het filter vind je binnenin de puntbak, net achter het voorwiel. Vanaf de onderkant kan je het filter zien.

    Afbeelding
  15. Als je niet over een Goldwing olie filter sleutel moet je de puntbak verwijderen om bij het filter te kunnen. Hiervoor moet je de drie schroeven verwijderen en dan kan je de puntbak er onderuit halen.

    Afbeelding
  16. Een Goldwing Olie Filter sleutel is een goede investering.

    Afbeelding
  17. Een leuk extraatje, de achterkant van de sleutel is bruikbaar om de olieaftapplug los te draaien.

    Afbeelding
  18. Schuif de opvangbak onder het oliefilter. Steek de sleutel onder de puntbak over het oliefilter. Draai het filter linksom (tegen de richting van de klok in).

    Afbeelding
  19. Als het filter los zit zal er olie gaan lekken tussen het filter en het blok door. Nu ka je de sleutel van het filter afhalen en het filter verder met de hand losdraaien.

    Afbeelding
  20. Draai het filter volledig los.

    Afbeelding
  21. Pak het voorzichtig uit de puntbak, want er zit nog steeds hete olie in het filter. Zet het op de olieopvangbak met de opening naar beneden zodat alle olie er uit kan lopen. Reinig het pasvlak op het motorblok met een doek nadat het filter verwijderd is.

    Afbeelding
  22. Maak de verpakking van het nieuwe oliefilter open. Wees voorzichtig, beschadig de rubber ring niet.

    Afbeelding
  23. Er is 4 liter olie nodig. Welk merk en type je gebruik mag je zelf weten, dit is al jaren onderwerp van gesprek en eindeloze discussies. Persoonlijk kies ik voor de standaard "high mileage" Mobil 1 10W-40. Deze olie heeft goede smeereigenschappen, zorgt voor zijdezacht schakelen en laat de koppeling erg goed werken. Oordeel zelf en maak een keuze.

    Afbeelding
  24. Smeer een klein beetje olie aan de rubber ring van het nieuwe filter. Dit is een zeer belangrijke stap! Je filter ZAL LEKKEN als je deze stap oversla.

    Afbeelding
  25. Draai het filter op de bevestiging totdat de rubber ring tegen het pasvlak komt. Gebruik de sleutel om het filter voorzichtig tegen het blok aan te draaien. Geen grote kracht gebruiken om het filter op zijn plaats te krijgen, een nieuwe filter hoeft maar zo vast te zitten dat je het met de hand zou kunnen losdraaien. Je draai het zo vast dat het niet lekt, maar niet zo vast dat je een sleutel nodig heb om het los te draaien.

    Afbeelding
  26. Draai de vuldop los en giet ongeveer 3,3 liter schone olie in het carter.

    Afbeelding
  27. Haal de oliepeilstok uit de motor door hem linksom los te draaien.

    Afbeelding
  28. Maak de peilstok schoon met een poetslap.

    Afbeelding
  29. Steek de peilstok terug in het gat, maar draai hem NIET op zijn plaats. Steek hem dus eenvoudig in het gat, wacht vijf seconden en trek hem er weer uit.

    Afbeelding
  30. Kijk naar het oliepeil op de peilstok. De olie moet in de buurt van de bovenste lijn van de peilstok komen. Dit is de correcte methode voor het olie peilen en dient regelmatig te gebeuren. Tijdens normaal gebruik moet de olie tussen de onderste en de bovenste lijn staan. Als het oliepeil te laag is voeg je een beetje toe. Als er te veel in zit dien je dit er uit te halen. Rij NOOIT met een te hoog oliepeil, dit kan schade aan oliekeerringen en andere interne onderdelen veroorzaken.

    Afbeelding
  31. Als je tevreden ben over het oliepeil schroef je de peilstok op zijn plaats en verzeker je er van dat ook de olievuldop op zijn plaats zit. Start de motor, laat deze een minuut of vijf draaien. Kijk voor de zekerheid of er geen olie lekt bij de aftapplug en het oliefilter. Stop de motor, wacht een paar minuten en check het oliepeil nog een keer. Als het nodig is doe je er nog wat olie bij.

    Afbeelding
  32. Steek de bevestigingsnok in het rubber aan de voorkant.

    Afbeelding
  33. Druk de pen van het voorste paneel voorzichtig in de rubber ring.

    Afbeelding
  34. Steek de bovenkant van het zijschild achter het zadel en draai het op zijn plaats. Druk de pennen voorzichtig in de rubber ringen, gevolgd door de onderste pennen.

    Afbeelding
  35. Nu ben je klaar. Schrijf de mile/kilometerstand op, zodat je weet wanneer je weer olie moet verversen.
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten