Hoe repareer je de richtingaanwijzer schakelaar.

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1500 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Hoe repareer je de richtingaanwijzer schakelaar.

Bericht door RonalT » 21 mei 2018, 23:45

Ik heb al geruime tijd problemen met mijn richtingaanwijzer schakelaar. De schakelaar blijft niet aan wanneer ik hem gebruik, dus bleef ik hem vasthouden als ik links of rechts af ging. Dat is lastig als je wilt afslaan of van rijbaan wisselen. Er zijn een heleboel ideeën om dit euvel te verhelpen zonder de schakelaar uit elkaar te halen. Niets werkte, dus hij moest open.

Afbeelding


Na het losdraaien van 2 schroeven aan de onderzijde kom je bij de binnenkant.

Afbeelding


Dit is het onderste deel waar u de operatie gaat uitvoeren. Als je je linkergreep kunt verwijderen, wordt het gemakkelijker.

Afbeelding


Dit is het bovenste gedeelte van het schakelhuis.

Afbeelding


Nadat u de binnenste afdekplaat hebt verwijderd, hebt u toegang tot de schakelaar. Vanaf nu zijn de onderdelen klein, dus het kan handig zijn om in een plastic zak te werken. Er zijn 2 kogeltjes die elke gelegenheid zoeken om je op de grond te laten kruipen en verstoppertje te spelen.

Afbeelding


Op deze plaat zitten de contacten. Pas op dat u niets verbuigt.

Afbeelding


Til het volgende onderdeel voorzichtig op. Onder het messing plaatje aan de bovenzijde bevinden zich een veer en de kogeltjes.

Afbeelding


Wanneer je de messing plaatje verwijdert, zul je de veer vinden. Ik heb geprobeerd om het met een balpenveertje te repareren. Maar dat werkt niet goed. Ik moest het gat een beetje ruimer maken om de penveer te laten passen. Ook moest ik de veer inkorten om hem in de behuizing te krijgen.

Afbeelding


Dit zijn de onderdelen van de schakelaar. Ik heb de 18 jaar smurrie van elk onderdeel verwijderd en daarna bespoten met een smerende elektrische reiniger. De muntje is ter referentie, er hoort er geen in de schakelaar te zitten. De kleine veer was gebroken, dus ik heb er een beetje soldeer op aangebracht. Het laat de veer functioneren, maar ik stop hem in de andere veer om hem te helpen. Ik kon ik geen foto van maken, want toen het samen gebouwd was en werkte, wilde ik het niet meer uit elkaar halen.

Afbeelding


Hier de originele veer voordat ik de delen aan elkaar soldeerde.

Afbeelding


Alles is weer samengebouwd. Let er op dat de choke-kabel weer is vastgezet voor dat je een en ander samenbouwt. Hoe meer je dit soort dingen doet hoe gemakkelijker het wordt.


Succes met de reparatie en Rij Veilig.





Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten