Hoe vervang je je kilometerkabel / sensor (A14/B52/C24)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3292
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe vervang je je kilometerkabel / sensor (A14/B52/C24)

Bericht door harmdeboer » 05 feb 2013, 21:46

Let op deze How to gaat over het vervangen van de mechanische kilometerteller kabel, maar eerst een beschrijving van het vervangen van de digitale snelheidssensor.


DIGITAAL:

Eerst een korte uitleg hoe je de digitale "kilometerteller kabel" vervangt bij de GL 1200 Aspencade en LTD en SEI (ik weet niet hoe het werkt bij de 1100 ASP.!?):
Voor mensen met kleine handen kun je het demonteren van je dummytank achterwegen laten echter voor het verhaal is het makkelijker om de dummy tank te verwijderen.
  1. Verwijder dummy tank
  2. Demonteer de pulsgever (zwart bakje van de voorwiel montage (gelijk aan foto 1 let op schroef zit aan de onderkant)
  3. Haal de kabel uit de kabel geleider op het spatbord en de beugel onder de remklauw.
  4. Volg de kabel omhoog onder de kuip naar de aansluiting bij de dummy tank.
  5. Demonteer de stekker.
  6. Montage in omgekeerde volgorde.
Tip waar de stekker van de pulsgever de kabelboom in gaat zit er geen elektronica meer tussen die aansluiting en het dashboard. Indien de pulsgever niet defect is moet je de storing dus zoeken in de meenemer of het voorwiel of in het dashboard (hoe verwijder ik het dashboard)

gl 1200 digitalesensor testen:

Clymer handboek pagina 220
  • op 1 volledige rotatie van de speedsensor slaat de voltmeter 8x uit tussen de 0 en de 5 volt.

    laat de kabel onder de dummy tank aangesloten, en heb de sensor van het voorwiel gedemonteerd.

    aansluiten voltmeter = stand DC
    1 kabel aan de zwart bruine kabel.
    1 kabel aan de zwart gele kabel.
    zet contact op aan.
    steek een platkop schroevendraaier in de snelheidsmeter en draai de snelheidsmeter 1x rond met de klok mee.
    op 1 volledige rotatie van de speedsensor slaat de voltmeter 8x uit tussen de 0 en de 5 volt.
    indien dit niet gebeurt is de sensor defect!
(de nieuwe sensoren zijn schrikbarend duur (tussen de 250 en 300 euro!)... maar koop de goedkoopste) deze digitale sensoren zijn er in 2 verschillende uitvoeringen. het enige wat verschilt is de STEKKER waarmee je hem aansluit onder de dummy tank. KOOP DUS ALTIJD DE GOEDKOOPTSTE je hebt namelijk nog een stekker op je oude sensor. De 3 koperen lipjes wip je zo uit jou stekker en druk je met het zelfde gemak in de JUISTE VOLGORDE in de andere stekker... anders knippen en solderen Ik => harm de boer heb dit al 12x gedaan en dit werkt perfect! (hoppa 50 euro bespaard! )

ANALOOG

De analoge kilometer tellerkabel is aangesloten op de meenemer in het voorwiel, doordat het voorwiel draait draait een worm wiel in de meenemer. De meenemer geeft de beweging door aan een wormwiel welke op zijn beurt weer de analoge kabel laat draaien. Deze kabel gaat rechtstreeks naar je kilometer teller. Ook al smeer je 1x per jaar deze kabel ze willen toch niet wel eens breken. Geen nood deze kabels zijn niet duur en makkelijk te vervangen. (kosten tussen de 9 en de 30 euro afhankelijk van jou voorkeur denk aan staalmantel voor het optische en standaard voor het praktische)

Het vervangen van deze kabel zal in iedere normale situatie niet meer dan 15 minuten duren (er van uitgaande dat het schroefje log wil komen bij je voorwiel (hint SLAG SCHROEVEN DRAAIER)

Tip omdat deze kabels makkelijk te krijgen zijn en niet al te kostbaar... koop gewoon een nieuwe ga niet tobben met een 2de hands je weet nooit hoe lang het duurt voordat deze het begeeft.
  1. Verwijder de schroef uit het meenemer huis bij het voorwiel. (indien hij vast zit kan een slagschroeven draaier uitkomst bieden / gebruik een dikke kruiskop voor de juiste kracht)

    Afbeelding
  2. Draai onder op je dashbord/kilometerteller de chromen kabel los.

    Afbeelding
  3. haal de kabel uit de kabel geleider die op het spatbord zit (bij dit model de schroef los draaien LET OP aan de achterkant zit een klein moertje deze raak je makkelijk kwijt!!!) Kijk goed hoe de kabel door de wirwar van kabels heen loopt (bevestig evt. een touwtje aan de kant van de kabel die je uit de motor trekt!?) zodat je de nieuwe kabel via de zelfde route door de wirwar van kabels laat lopen.

    Afbeelding
  4. Zo ziet de kabel er uit die je kilometerteller in gaat.

    Afbeelding
  5. Voordat je de kabel gelijk monteert neem even de tijd en moeite om de kabel te smeren, gebruik hiervoor een grafiet houdend smeermiddel. De vloeistof vervliegt redelijk snel en de droge smerende grafiet blijft dan achter, het is dus een droog smeer middel (denk aan slotspray!?! te gebruiken bij vorst kleine flesjes om te voorkomen dat je slot bevriest... deze zijn hier ideaal voor!) Let wel op want deze spray / grafiet laat vlekken achter die je niet meer makkelijk uit kleding krijgt, mocht je een spuitfles grafiet gebruiken bedenk je dan dat dit het zelfde werkt als zwarte lak, je krijgt het niet meer van je motor af gepoetst!

    Afbeelding
  6. Ik spuit de kabel van boven in en wacht tot het er aan de onderkant uit komt. (spuit beheerst!)

    Afbeelding
  7. Indien het aan de onderkant uit de kabel komt lopen draai de binnenkabel enkele keren rond. Dit zorgt voor een goede smering aan de binnenkant van de kabel. Je verdeeld de ingespoten grafiet zo op een eenvoudige manier (kijk maar naar de handdoek wat voor nare vlekken dit geeft.) Laat de vluchtige stoffen even verdampen voor je de kabel installeert.

    Afbeelding
  8. Rijg de kabel nu door de wirwar van alle andere kabels (gebruik het touwtje al leidraad niet als trekdraad!) vergeet niet om hem ook door de kabel geleider te vlechten welk op je spatbord zit/hoort!? en door het gedeelte welke je kabel weg houd van je remklauw.

    Afbeelding
  9. Voorzichtig de kabel in brengen in de kilometerteller (draai evt. de onderkant van de kabel om de binnen kabel goed uit te lijnen met de opening in de kilometerteller) en vast draaien.

    Afbeelding
  10. Monteer de kabel in het wormwiel / meenemerhuis in het voorwiel. zet de kabel op zijn plaats en indien het niet helemaal lekker in elkaar wil glijden wiebel een beetje met je voorwiel zodat de onderdelen met elkaar uitgelijnd staan. Draai de schroef aan niet MOER VAST! gebruik evt. een druppel loctite borging.

    Afbeelding
  11. Monteer de kabel geleider terug op het spatbord.

    Afbeelding



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast