- Thuis de verpakking open gemaakt en zag dat het onderdeel uit 2 gedeeltes bestaat samen gehouden door 2 schroeven en een plastic clipje aan de boven en onderkant.
- Het eerste wat je wil doen is op je motor gaan zitten en de positie bepalen waar het rooster in de ruit moet komen. Denk aan je zicht en waar je graag de frisse lucht wil voelen.
- Haal het rooster uit elkaar. Zorg er voor dat je geen onderdelen kwijt raakt.
- Het rooster komt met een goede installatie handleiding. Incl een mal om op de ruit te plakken.
- Met behulp van een schaar heb ik de binnen kant van de mal uitgeknipt. Dit zodat de zwarte lijnen nog zichtbaar waren.
- Met behulp van maskeer tape (schilderstape) heb ik de mal op de ruit geplakt op de plaats waar het ventilatie rooster ongeveer moet komen. Daarna heb ik de binnen kant van het rooster aan de andere kant van de ruit gehouden om te kijken hoe hij daar ongeveer uitkomt. Dit zodat ik ook weet of het de juiste plaats is maar ook om te kijken of hij gaat passen (denk aan je dashboard).
- Meet de afstand van de onderkant van de ruit tot de onderkant van de mal.
- Met behulp van wederom schilderstape (laat geen lijm resten achter!) heb ik de binnenkant van de ruit afgeplakt. Ik heb 2 lagen geplakt en heb bewust de tape langer gelaten zodat deze buiten de mal valt. De tape zorgt er dadelijk voor dat er geen stukjes van de ruit springen als ik ga zagen.
- Verwijder de mal en plak ook de buitenkant van de ruit af.
- Plak ook schilderstape op je kuip plaat en zet een streep in het midden van de kuip plaat. (hier een GL1110 dus het midden van de schroeven.) Dit doe je om het middelpunt van je ruit te vinden.
- Vouw de mal in de lengte richting om het midden te vinden, plaats ook een streepje.
- Plaats de mal op je ruit in de juiste positie. door het streepje kun je het middelpunt bepalen en door je eerdere meeting bepaal je de hoogte... verder komt het aan op een "timmermansoog" en een beetje passen en meten om het allemaal recht te krijgen. Als je alles naar tevredenheid hebt uitgericht plak de mal goed vast op de ruit zodat deze niet meer beweegt.
- Teken de mal over op de tape.
- Verwijder de mal en je hebt nu je zaag lijn bepaald.
- Het zagen en schuren van de ruit is een vies klusje er komt een hoop statische stof vanaf. Dus dek alles af wat je niet graag vies wil hebben of wat lastig schoon te maken is want deze zaag stof kruipt overal in.
- Met behulp van een ZEER GROTE boor maak ik op de hoeken gaten in de mal. Je ruit is redelijk breekbaar daarom wil ik de zaag hoeken zo geleidelijk mogelijk maken. Ik gebruik een grote boor zodat de zaag geen al te scherpe bochten hoeft te maken. Want ik wil vloeiende lijnen en geen scherpe hoeken.
- De hoeken moeten precies binnen de lijntjes geboord worden (zie foto)
- De volgende stap word een heel stuk makkelijker als je een Dremel hebt. Je kan ook een decoupeerzaag of een hand zaagblad gebruiken als je geen dremel hebt... maar neem dan je tijd om rustig en gecontroleerd te zagen. Je begint met zagen in de gaten die je geboord hebt.
- Ik gebruik een slijpschijf en 2 handen aan de dremel om mijn gat te zagen. De dremel staat op zijn hoogste toeren en ik probeer hem zo vlak mogelijk bij de ruit te houden zodat de zaag hoek min of meer 90 graden is... gebruik een stofbril om je ogen te beschermen!!!
- Controleer de binnenkant van de ruit om te zien of je door de ruit heen zaagt zodat je dadelijk niet voor onaangename verrassingen komt te staan zaag eventueel de resterende stukken nog een keer. Zodat je helemaal door de ruit en de tape heen bent.
- Als je alle lijnen goed gezaagd hebt zal het stuk ruit er zo uit vallen. Zo niet ZAAG alles nog een keer goed door want je moet er niet aan gaan lopen drukken. Indien je het moet drukken maak je met een beetje pech je ruit kapot. Dus beter een keer te veel gezaagd dan....
- De volgende stap is het glad maken van de zaag snede. ik gebruik hier voor een dremel roterende frees. Maar een vijl of een stuk schuur papier op een blokje werkt ook. Bescherm je ogen want de schuurstof is heel statisch... denk er om dat je geen scherpe randen achterlaat want alles wat scherp is kan makkelijk scheuren, ronde hoeken dat is het credo.
- Ga verder met het vlak maken van de randen en het passen van het rooster. De opening die we gemaakt hebben was redelijk aan de kleine kant dus het kan zijn dat je hier en daar nog e.e.a materiaal moet weg halen. Hou wel in het oog dat alles recht in je ruit komt te zitten. Neem hier dus de tijd voor.
- Als je eenmaal de opening hebt maak je ruit schoon met een zachte borstel. O ja en een stofzuiger is ook geen overbodige luxe.
- Verwijder voorzichtig de tape.
- Nog even met een vijl of schuur papier de randjes bij werken, stofzuigen maar weer.
- Klik de voorkant van het rooster op zijn plaats.
- Toen ik de buitenkant van het buitenste deel monteerde zag ik dat de "L" van de montage niet helemaal ging passen ik heb de "L" passend gemaakt door het te verwarmen met de föhn (verfbrander kan ook maar denk aan de hitte verwarmen is niet verbranden). Niet iedere ruit heeft de zelfde dikte dus grote kans dat jij deze handeling ook moet doen indien je een ventilatie rooster monteert.
- Haak de binnen kant van het rooster aan de montage "L" zoals op de foto en druk daarna de onderkant op zijn plaatst tot de clip in klikt.
- Plaats de schroeven en de plaatjes in het voor gedeelte van het rooster en de rubbers in de achterkant van het rooster (denk aan de volgorde van demontage). Onthoud dat het plastic is... dus langzaam aandraaien en om en om aandraaien niet gelijk vast rammen. Anders is het allemaal voor niks geweest.
- Zo zit hij in gesloten positie in de voorruit. In de gesloten positie komt er nog steeds lucht door het rooster maar deze word nu op de ruit gericht. Handig om de ruit te ontwasemen.
- Je kan het rooster in verschillende standen zetten, daarmee kun je richten waar je de frisse lucht wil hebben.
- Klaar... helaas is er hier en daar nog wat zaag stof te zien... maar goed dat zal voorlopig nog wel uit meerdere hoeken en gaten komen... GENIET ER VAN.
Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels