Re: Hoe verhelp ik een lekkage van mijn cardan (C40)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Plaats reactie
wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Hoe verhelp ik een lekkage van mijn cardan (C40)

Bericht door wilco » 21 mar 2013, 17:57

klik hier voor de hele thread


Helaas ben ik er nu na twee ritten achter gekomen dat mijn cardan as lekt, is dit een grote reparatie??
Het lekt bij het overgangsrubber naar het blok, en het is geen motorolie.. (het is rood achtig en ruikt sterker dan motor-olie)
vermoedelijk lekt het dus waar de cardan uit zijn "huis" komt. mogelijk rubber defect of zo???

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*** samenvoeging ***

Vandaag de wing op de brug gehad en de cardan gereviseerd. Demonteren ging tot het naald-lager goed, uitlaten hebben niet losgemaakt hoeven worden (trekhaak wel).
Volgens de dealer kan de lekkage komen van een versleten, waardoor de keerring het ook zwaar krijgt. Van 10:00 tot 16:30 zijn we ermee bezig geweest, de meeste weerstand gaf het naald-lager, die hebben we er uiteindelijk uit moeten slijpen. Verder zagen de spines er zeer goed uit, geen slijtage sporen.
Volgens de dealer kan er nog wat olie rondswerven in de arm, dus als het goed is moet het lekken nu gaan minderen. (duim, duim, duim....)

Hier een indruk van de cardan revisie:

Koffers eraf en wiel er uit :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Ideaal zo'n brug!

Afbeelding

Spines op het achterwiel

Afbeelding

Spines van de cardanas

Afbeelding

Spines van de cardanas naar het achterwiel

Afbeelding

Binnenkant cardan

Afbeelding

Op deze as zat dus speling, daarom naald-lager en kogel-lager vervangen

Afbeelding

Wormwiel

Afbeelding

Kijkgaatje naar naald-lager (want met een drevel was het lager, ook niet na warmstoken van het huis eruit te krijgen :evil:

Afbeelding

En dit naald-lager heeft dus de meeste tijd gevraagd.

Afbeelding

*** samenvoeging ***

helaas bleek na het uitvoeren van al dit werk toch nog een lekkage aanwezig te zijn...
hier het vervolg....

Zo, vanavond alle moed bij elkaar geraapt, en de keerring van de uitgaande as vervangen. Ben er 3 uurtjes mee bezig geweest, en alles ging voorspoedig. Vrijdag een proefritje maken, en dan gaan genieten van een droge wing :D

Hier wat foto's van de schuldige:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

onderdelen zijn te vinden op: http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 0_e1b7.gif

(kijk wel naar het juiste type en bouwjaar...)


Disclaimer: Voor de voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie