De tank ontroesten (A2/B4/C5/D8)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

De tank ontroesten (A2/B4/C5/D8)

Bericht door RonalT » 13 okt 2012, 12:11

Ik heb een GL1100 uit 1983 waarop een oom in 1991 voor het laatst gereden heeft.
Het eerste probleem was natuurlijk om de machine gestart te krijgen. Er zat al benzine in de tank, als je dat tenminste zo wil noemen. Dus eerst de tank maar eens leeggemaakt. Tijdens het leeggieten kwam er bijna 200 ml roest uit de tank.

Het is onmogelijk om de slang-aansluitingen or screens te zien.

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe tank ben ik behoorlijk geschrokken van de prijs, meer dan $1000 en om nou een of ander zuur in zo'n oude tank te gooien zag ik ook niet zitten. Een tweede-hands tank was ook geen optie, want dat gaf misschien nog wel meer problemen.
Zo kwam ik op de methode 'elektrolyse methode' die ik eerst ga proberen voordat ik met zuur aan het werk ga. Er zijn verschillende websites die dit onderwerp behandelen, http://users.eastlink.ca/~pspencer/nsae ... ml#special.
Het principe hierachter is de spanning zorgt dat de roest loskomt van het basismetaal en neerslaat op de anode. Het metaal van de tank wordt niet beschadigd. Om te beginnen ga je naar de winkel en koop een doos (Arm & Hammer Washing) Soda, gewoon de 'huishoudsoda' die oma vroeger gebruikte voor de was.

Afbeelding Afbeelding

Ook PH Plus is te gebruiken, dit is een van de chemicaliën die in een zwembad wordt gebruikt.
Haal de gever van de benzinemeter en de benzinekraan uit de tank, hierin zitten metalen die niet tegen de behandeling bestand zijn.
Zorg dat alle openingen dicht gemaakt zijn.
Meng 118 ml (de inhoud van 3/4 plastic bekertje) met 19 liter water. Giet dit mengsel inde tank.
Van een metalen kleerhanger maak je de anode en deze hang je in de oplossing.Zorg er voor dat de anode niet tegen de tankwand aan kom.
Sluit een acculader aan, de positieve kabel aan de anode en de negatieve aan de tank. Om de stroom te beperken heb ik een lamp in serie aangesloten. 2 ampère is voldoende.
Ik liet dit zo een week staan en zette de lader daarna uit. Maak je geen zorgen als er sop met roest uit de tank komt. Giet het niet op straat, want dan krijg je serieuze roestvlekken.
Wat een verschil... ik zie de slangaansluitingen zelfs glinsteren. Zorg er wel voor dat het schone metaal zo snel mogelijk beschermd wordt tegen opnieuw roesten.
IK heb mijn tank net vol gegooid met benzine.


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie