Het onderhoud aan de bougies (A13/B38/C23)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1200 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1026
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: Het onderhoud aan de bougies (A13/B38/C23)

Bericht door appieabc » 16 jun 2013, 17:26

Het verwijderen, analyseren, controleren van de punten en het terugplaatsen van de bougies

Het zelf vervangen van bougies is een eenvoudige en goedkope onderhoudsklus, dat je kunt doen mbv de gereedschapset van je eigen Goldwing. En levert vaak een betere, mooiere en zuiniger werkend motorblok op.
Standaard bougies gaan tot 8000 km mee, andere types langer. Informeer bij je dealer/leverancier.
Honda zelf adviseert om de bougies na 6000 km te vervangen.
  1. Haal de bougiekabel uit de houder naast de carburateur
    Afbeelding
  2. Trek voorzichtig aan de rubberen stofkappen van de bougie - NIET aan de kabels - om de behuizing en de kappen de bougies te verwijderen.
    Afbeelding
  3. De kap en de kabels leg je naast de bougie zodat je er makkelijk bij kan.
    Afbeelding
  4. Blaas een paar keer in de bougie-kamer (dit is de ruimte aan de buitenkant van de cylinderkop). Het liefst met perslucht als dat voorhanden is. Controleer of er geen vuil/vocht meer in zit. (puntje van aandacht: Het minuscuul kleine gaatje /kanaaltje onderin de bougiekamer, zodat in de toekomst het vocht eventueel weg kan). Zorg dat in ieder geval de ruimte waar de bougie in zit vrij van vuil en vocht is voordat je de bougie eruit draait. Hiermee voorkom je dat het in de motor terecht komt.
    Afbeelding
  5. Gebruik een goed passende bougie-sleutel en ratel of de bougie sleutel uit de motorfiets set. Draai de bougie los door linksom (tegen de klok in) te draaien.
    Afbeelding
  6. Als de bougie los is (1 slag) draai je hem met de hand er helemaal uit. De cylinder is van aluminium en beschadigt erg gemakkelijk, dus voorzichtigheid is geboden.
    Afbeelding
  7. Als de bougie eruit is leg je hem op een schone doek en kijk je goed hoe de bougie er uit ziet. Hierover meer in hoofdstuk beoordelen staat van bougies.
    Afbeelding
  8. De bougies op de foto zijn 5000 km oud maar zien er nog goed uit. De elektrode, in het midden, is omringd door een porseleinen isolator. Als deze stuk of of beschadigd is, is het einde bougie.
    Je kan aan de kleur (koffie bruin tot grijs) zien hoe de conditie en afstelling van de motor is. Meer hier over in het hoofdstuk beoordelen van de bougie.
    Afbeelding
  9. De nieuwe bougies hebben, vanaf de fabriek, een standaard elektrode afstand. Controleer of deze correct is of dat je hem moet afstellen voor je ze installeert.
    Afbeelding
  10. Door middel van “voelertjes” kan je de afstand tussen de elektrodes afstellen. De juiste voelermaat zou er soepel tussen door moeten schuiven. Geweld toepassen is uit den boze.

    GL1000 (alle jaren): 0.6 - 0.7 mm (0.024 to 0.028 inches)
    GL1100 1980-1981: 0.6 - 0.7 mm (0.024 to 0.028 inches)
    GL1100 1982-1983: 0.8 - 0.9 mm (0.031 to 0.035 inches)
    GL1200 (alle jaren): 0.8 - 0.9 mm (0.031 to 0.035 inches)
    GL1500 (alle jaren): 0.8 - 0.9 mm (0.031 to 0.035 inches)
    GL1800 (alle jaren): 1.0 - 1.1 mm (0.039 to 0.043 inches)
    Afbeelding
  11. Met de voelertjes en buig-ijzertje (vaak meegeleverd bij setje voelertjes) buig je de elektrode dichterbij of verder af tot het gewenste resultaat. Heel voorzichtig een paar tikken met het plastic handvat van een schroevendraaier kan ook.
    Afbeelding
  12. De meeste bougiesleutels zijn voorzien van een “rubber” binnenkant zodat de bougie er vast in zit en niet zal vallen. De porseleinen kern kan hier namelijk niet tegen en de bougie doet zijn werk veel minder of niet meer. Als een bougie echt gevallen is neem je een nieuwe.
    Afbeelding
  13. Steek de bougie goed in de bougiesleutel.
    Afbeelding
  14. Omdat de bougie aan extreme hitte en kou bloot gesteld wordt en de ijzeren bougie en aluminium cylinder uitzetten en krimpen moet je op letten dat de expansie ring op de bougie zit en kan je ook wat hittebestendige montagepasta gebruiken. Zorg er wel voor een pasta die niet isolerend is.
    Afbeelding
  15. Alleen het schroefdraad buitenkant bougie licht insmeren.
    Afbeelding
  16. Plaats de nieuwe bougie voorzichtig in de motor zonder te stoten. Na stoten de elektrodes opnieuw afstellen.
    Afbeelding
  17. Plaats de bougie in het gat en draai de bougie met twee vingers er in. Wees er alert op dat dit absoluut recht gebeurt. De cylinder is van aluminium dus kwetsbaar. Het moet met de hand lukken, draait dit te zwaar dan opnieuw. Je moet hem er zo in kunnen draaien.
    Afbeelding
  18. Als de bougie pakt draai je deze er zo ver als kan in met je vingers, vaak tot de bougie de cylinder raakt. Pak nu de passende bougie sleutel en draai de bougie vast. Tussen bougie en cylinder zit een expansie ringetje, welke eerst weerstand zou geven waarna je nog een halve slag doordraai. Haal de sleutel van de bougie. Het expansieringetje gebruik e maar een keer.
    Honda geeft geen aanhaalmoment aan voor de bougies, maar handvast en dan nog een halve slag aandraaien moeten ze voldoende vast zitten.
    Afbeelding
  19. Druk de bougiekappen en stofrubber op de bougies, let er op dat ze goed afsluiten.
    Afbeelding
  20. Plaats de draden in de houder en klaar is kees en jij ook natuurlijk.
    Afbeelding


Hoe lees je je gebruikte bougies

Normaal
Afbeelding
De aanslag op de bougie heeft een grijs bruine tint met een kleine slijtage op de elektrode. Dit geeft aan dat je motor op de juiste [ur=http://www.kreidlerdatabase.nl/40000/T_Bougies.html]"temperatuur"[/url] qua bougie heeft ook is de afstand van de elektrode goed en de verbranding optimaal.

Versleten
Afbeelding

Symptomen: afgeronde elektrode met hier en daar een beetje afzettingen.
Veroorzaakt slecht starten in koud of vochtig weer, slechte brandstof verbranding(hoger brandstof verbruik).
Deze bougie heeft te lang in de motor gezeten en moet vervangen worden. Zorg dat je hem vervangt voor een bougie met de zelfde temperatuur/warmte.

roet afzetting
Afbeelding

Symptomen: droog, roetafzetting geven aan dat je motor te rijk draait of dat je een slechte ontsteking hebt.
Veroorzaakt: slecht starten stotteren en misfire (te traag of te snel vonken of niet vonken)
controleer of de bougie in deze motor hoort, controleer je lucht filter op vertoppingen of problemen in je brandstof systeem. kijk ook of je start gedeelte van je motor correct werkt.

kool/coax afzetting
Afbeelding
Symptomen: lichtbruine kool/coax afzettingen op de zij- of hoofdelektrode.
Oorzaak: toevoegingen aan de olie of benzine overvloedig gebruik kan de bougies inkapselen waardoor deze niet meer correct functioneert. (een andere oorzaak kan zijn verkeerde of vervuilde benzine.)
Veroorzaakt: misfire en stotteren bij optrekken.
indien je veel afzetting krijgt binnen korte tijd na het vervangen van de bougie word het tijd om je klepseals te vervangen en je kleppen te laten stellen (indien mogelijk afhankelijk van het model.)

Olie afzetting / vette bougie
Afbeelding
Symptoom: bougie is vet en het is duidelijk motor olie op de elektrode.
Oorzaak: olie lekt via de kleppen of via de zuiger (schraapringen/veren) in het verbrandingsgedeelte. (defecte koppakking)
Veroorzaakt: moeilijk starten, stotteren tijdens het rijden, misfire, blauwe rook zal te zien zijn uit de uitlaat.
los het probleem op en vervang de bougies.

verstopte bougie
Afbeelding
Symptomen: er zit afzetting (kool/coax) aangekoekte tussen de elektrodes.
Oorzaak: zie hier boven bij kool / coax afzetting
Veroorzaakt: niet meer vonken van de bougie motor loopt niet op alle cilinders.
verwijder de aanslag van de bougie

Te warm
Afbeelding
Symptomen: blaren op de witte isolator, gesleten electrode afwezigheid van afwezigheid van afzettingen op de bougie
Veroorzaakt: kortere levensduur van de bougie
Oorzaak: verkeerde ontstekingstiming een te arm brandstof lucht mengsel, lekkende inlaat spruitstukken, plakkende kleppen, slechte koeling van de motor.
Vervang de bougie voor een bougie dat hoort bij jou model motor.

Voorvonken
Afbeelding
Symptomen: gesmolten electrodes, isolator is wit maar kan vervuild zijn door misfire of losse rommel in het ontstekingsgedeelte.
Veroorzaakt: motor schade.
Oorzaak: verkeerde ontstekingstiming een te arm brandstof lucht mengsel, lekkende inlaat spruitstukken, plakkende kleppen, slechte koeling van de motor, geen goede smering.

verglazing
Afbeelding
Symptomen: de isolator / elektrode heeft een glazige gele afzetting.
Veroorzaakt: misfire onregelmatig lopen op hoge snelheid.
Oorzaak: verandering van temperatuur in de verbrandingskamer bij het rijden op hoge snelheid. normale afzettingen zijn gesmolten tot glas door een hogere temperatuur.
vervang je bougies en pas deze aan aan de rijstijl die beter bij jou en je afstelling van je motor past. (overleg met je motorzaak. :mrgreen: )

Knallen / ploffen
Afbeelding

Symptomen: isolator is gescheurd of er zijn stukjes af. de GAP instelling (afstand tussen de elektrodes) is niet goed.
Veroorzaakt: zuigerschade
Oorzaak: de GAP instelling (afstand tussen de elektrodes) is niet goed.

Mechanische schade
Afbeelding
Symptomen: zichtbare schade aan de electrodes
Veroorzaakt: zuigerschade
Oorzaak: bougie is te lang hierdoor klapt de zuiger er tegen aan, GAP verkeerd afgesteld, rommel in de verbrandingskamer, bougie is gevallen.
nieuwe bougie plaatsen en zorgen dat deze hoort bij jou type motor.


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie