USB-aansluiting monteren op een GL1100

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2013, 22:06
Type Goldwing: GL1100

USB-aansluiting monteren op een GL1100

Bericht door Remon » 16 aug 2013, 23:58

USB-aansluiting monteren op een GL1100

Via Conrad een USB-stekkerdoos gekocht met 1,2 meter kabel en zekering. Ingang 12v en uitgang 5v.

Ik wilde graag een mogelijkheid hebben om mijn smartphone en/of een navigatie die ik nog over had aan te sluiten. Deze set is (spat)waterdicht. Samen met de navigatiecase die ik bij Conrad gekocht heb rij ik nu zonder problemen naar mijn bestemming.

Onderstaand een paar foto’s om te zien waar je tegenaan kan lopen. Het monteren is redelijk eenvoudig om te doen. Multimeter is wel vereist.

Afbeelding

Eerst maar eens de plek bekijken waar de stekkerdoos gemonteerd mag worden.

Afbeelding

Ik heb gekozen voor de linkerkant. Onder de afdekking met drukknoppen, kan mooi een kabeltje weggewerkt worden!


Vervolgens is onder het bakje een mooie kabelvoorraad te zien. Deze is van de verlichting en voor de radio, voor zover ik het heb kunnen zien.

Afbeelding

De aansluiting waar ik voor gekozen heb is 12v continue. De aansluiting is dan niet in te schakelen met het contact. Even opletten dat je dan niet met een lege accu komt te staan als je de motor parkeert!

Of even verder speuren en een 12v aansluiting zoeken die via het contactslot loopt, bijvoorbeeld een van de verlichting.

Meten is weten:
Afbeelding

Als de plus gevonden is moet er nog een min gevonden worden. Ik heb hier de min aan het frame te hangen. Deze aansluiting was achter de radioconsole te vinden. Deze aansluiting pas monteren als de draad door het afwateringsgaatje is geleid!

Afbeelding

Vervolgens de aansluiting van de stekkerdoos. Er zit al een gaatje t.b.v. de afwatering in. Deze heb ik iets opgeboord.

Afbeelding

Daarna aan de buitenkant de gaten voor de usb-doos bepaald. Niet te hoog omdat er ook nog een stekker in de aansluiting moet zitten en je het afdekkapje wilt gebruiken.

Afbeelding

Met de bijgeleverde tieraps kan de stekkerdoos gemonteerd worden. De draad kan nu door de opening van geleid worden.

Afbeelding

Afbeelding

De plusdraad kan nu aangesloten worden, niet vergeten de zekering tussen de plusdraad te monteren!

Als laatste even de multimeter pakken om er zeker van de zijn dat er 5v en geen 12v uit de USB komt, je wilt je dure gsm/navi niet frituren….

Alles weer netjes terug in de bakken stoppen en dan heb je een GL1100 met USB aansluiting. Iets wat destijds niet bestond, maar waar ik nu wel erg blij mee ben dat het wel te monteren is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Disclaimer: Voor de voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels. Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie