Hoe reviseer je de Master cilinder (REM/KOPPELING) (B25)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe reviseer je de Master cilinder (REM/KOPPELING) (B25)

Bericht door harmdeboer » 20 nov 2012, 15:39

Let op!! Onderstaand artikel is geschreven voor het model GL1100 t.b.v. de rem! Echter de procedure is hetzelfde voor de GL1000 & GL 1200 remhendel en ook voor de hydraulische koppeling van de GL1200. Vervang dan echter het woord rem door koppeling!

DOT4 olie is schadelijk voor gelakte delen, chroom en uw GEZONDHEID. Ga hier correct mee om!
  1. Plaats en beschermende doek of folie op de gelakte delen. Je kan de schade van DOT 4 olie voorkomen indien je gewoon even de tijd neemt om de boel te beschermen.

    Afbeelding
  2. Verwijder de Banjo bout. Let op er komt olie uit!

    Afbeelding
  3. Verwijder de kabels.

    Afbeelding
  4. Verwijder de bouten waarmee de unit op het stuur zit.

    Afbeelding
  5. De unit komt nu van het stuur.

    Afbeelding
  6. Verwijder de borg bout van de hendel.

    Afbeelding
  7. Verwijder de glijbout uit de unit.

    Afbeelding
  8. Verwijder de deksel van het reservoir (GL 1100 en GL1200 modellen werken met schroefjes. GL1000 is een draaidop) Maak de onderdelen schoon en gooi de olie in een opvangbakje.

    Afbeelding
  9. Nu is het het juiste moment om de return schoon te maken, dat is dat kleine gaatje wat je op de foto ziet. Indien dit gaatje dicht zit zal je rem aan blijven lopen, dit komt doordat vuil het terug lopen van de DOT 4 olie belemmert. Ik gebruik een tang en een stukje staaldraad welke ik van een staalborstel heb af geknipt.

    Afbeelding

    Let op! er zijn ook varianten op de GL modellen gekomen waarbij het reservoir een kunststof bakje is. Deze kunststof bakjes moet je eerst verwijderen voor je de return poort schoon kunt maken.. je kan zelf wel zien of dit bij jouw model van toepassing is.

    Afbeelding
  10. Verwijder het rubberkapje van de het uiteinde van de zuiger. Leg de onderdelen op volgorde van verwijderen op de werkbank dit zodat duidelijk is wat de plaats is van ieder nieuw te monteren onderdeel. Hou oude en nieuwe onderdelen gescheiden.

    Afbeelding
  11. Kijk naar de zuiger, daar zie je een circlip zitten deze houd het zuiger gedeelte op zijn plaats.

    Afbeelding
  12. Druk de zuiger in met je vinger om de druk te verminderen en verwijder de circlip met een speciale tang of met een dun punt tangetje.

    Afbeelding
  13. Verwijder de zuiger uit de cilinder van de stuur unit.

    Afbeelding
  14. Na het verwijderen van de zuiger zie je in de unit nog een rubber zitten, druk deze met behulp van een kleine schroevendraaier op zijn kant en verwijder deze.

    Afbeelding
  15. Verwijder de veer. !!! Hergebruik al deze onderdelen NIET !!! Maak de cilinder schoon met behulp van remreiniger en evt. een kwast.

    Afbeelding
  16. Op de nieuwe veer zie je een plaatje met een metalen disk en een gaatje aan 1 kant ( DENK NIET IK ZAL DE VEER EEN BEETJE OP REKKEN, wat sommige mensen wel doen, je zal er namelijk achter komen dat dit niet werkt laat de veer zoals deze geleverd word ga er niet aan freubelen)

    Afbeelding
  17. Voorzie het rubber dopje van een beetje remolie en plaats deze op het metalen plaatje op de veer. (kan variëren afhankelijk van het type!)

    Afbeelding
  18. Druk de veer met het rubbertje met beleid op zijn plaats in de cilinder.

    Afbeelding
  19. Let op er zijn vervangingssetjes waarbij het rubbertje nog niet op de zuiger zit druk deze met je vingers en in de juiste stand op de zuiger gebruik GEEN gereedschap om het rubber op de zuiger te krijgen om schade te voorkomen (aan de zuiger en het rubbertje) Indien het rubber op ze zuiger zit voorzie ook dit rubber van een beetje remolie.

    Afbeelding
  20. Leg de circlip op de zuiger en druk de zuiger in de unit, zet de circlip om zijn plaats met een daarvoor bestemd tangetje.

    Afbeelding
  21. Controleer of de circlip goed in zijn zetel zit en dat de zuiger goed beweegt zonder dat de circlip los komt.

    Afbeelding
  22. Smeer de rubber sok met remolie en schuif deze over de zuiger.

    Afbeelding
  23. Zorg er voor dat de rubber sok goed op zijn plaats zit en overal mooi in de daarvoor bestemde uitsparingen past. In de unit zowel als op het uiteinde van de zuiger.

    Afbeelding
  24. Voorzie de glijbout van een beetje vet. Schroef hem (samen met de hendel) terug op zijn plaats.

    Afbeelding
  25. Monteer de borgbout.

    Afbeelding
  26. Zet het geheel weer in elkaar en monteer terug op het stuur. Let op dat je gelijk de hoek van de unit goed instelt is wel zo handig.

    Afbeelding
  27. Sluit de bekabeling terug aan.

    Afbeelding
  28. Sluit de banjo bout weer aan en gebruik nieuwe knel ringen (deze zijn gemaakt om in te deuken, vervang daarom gewoon de oude en voorkom lekkage!).

    Afbeelding
  29. Vul het reservoir en ontlucht het systeem controleer dat je nergens een lekkage hebt.

    Afbeelding

Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie