Hoe demonteer en monteer ik de carburateurs (A24/B72/C51)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 7161
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Hoe demonteer en monteer ik de carburateurs (A24/B72/C51

Bericht door peter » 10 mar 2013, 10:57

Veelal een groot probleem maar relatief simpel. Ik doe het als volgt----->>
  1. Begin met het dicht draaien van de benzine kraan. Kan de motor nog lopen :?: Start hem dan en laat hem net zolang draaien tot hij afslaat. Dan zijn de carburateurs alvast lekker leeg en ligt de benzine straks niet in je schuur op vloer of werkbank. Brandgevaar :!: :!: :!: Doe dit natuurlijk even buiten of met de deuren open voor de broodnodige frisse lucht die jij nodig hebt. Kan de motor niet draaien dan zal je gewoon moeten beginnen.
  2. Het luchtfilter en huis mag geen probleem zijn. Open de dummytank, draai de 2 zijpanelen los en leg ze ook open. Draai nu de luchtfilterdeksel eraf en trek je luchtfilter eruit.
  3. Daarna zie je onderin 2 bouten zitten en die draai je los, daarna zit en nog aan de achterkant een ontluchtingslang (tegen je zadel) en die trek je er ook vanaf. Nu kan je het hele huis eruit trekken. Eerst de achterkant een beetje omhoog en dan de rest. Sluit daarna de zijpanelen.


    Nu het echte werk:
  4. Los eerst het schroefje van de chockekabel, alleen oplossen is genoeg en trek de kabel uit de houder,wip/draai daarna het tonnetje uit het scharnierpunt waar hij inzit. (even de chocke met 1 vinger omhoog drukken)

    Afbeelding
  5. Nu zit je toch aan de goede kant en dan halen we ook maar meteen de slang van de benzinepomp af die naar je carburateurs loopt. Leg er even een doekje onder om eventueel wat benzine op te vangen.

    Afbeelding
  6. Daarna duik je in de dummytank en gaat op zoek naar de brede stelschroef aan de gaskabel. Draai de borgmoer los en draai hem zover mogelijk in om voldoende speling te creëren op de gaskabels.

    Afbeelding
  7. Dan trekken we de bougiedoppen los en die laten we gewoon even liggen. Doe dit aan beide kanten.

    Afbeelding
  8. Pak doppie 10mm en begin de 8 boutjes van de luchtaanzuigbuizen los te draaien. Ik gebruik een kleine ratel met verlengstuk zoals op de foto. Erg handig stukje gereedschap en bent er razend snel mee :D Allemaal los :?: Dan leg je ze netjes weg.

    Afbeelding
  9. Nu kan je de carburateurs een klein stukje naar achteren schuiven en kan je via de dummytank bij de luchtafsluitklep komen. Trek het slangetje met een punttangetje van zijn pikkie af. Daarna draai je de 2 schroefjes los waarmee hij op het carburateurhuis is bevestigt. Niet de 2 hoge kleine schroefjes want die zijn alleen van de deksel en dan zit je straks te mieren met het veertje rubbertje en o-ringetje. :( Let op de 2 kleine schroefjes en leg ze goed weg.

    Afbeelding
  10. Heb je het klepje weg let dan op de 2 O-ringen die aan de onderkant zitten en kijk meteen of ze nog goed zijn.

    Afbeelding
  11. Pak nu steeksleutel 10-11 en draai de gaskabel los met de lange 10mm schacht en wip hem uit zijn houder, niet mierenneuken met de kabel :!: Dat doen we straks. :lol:

    Afbeelding

    Afbeelding
  12. Trek nu carburateurs een stukje naar links (als je op de motor zit) en draai de andere kabel via de dummytank ook los. Sleuteltjes die je gebruikt zijn 8mm en 10 mm. Trek de kabel uit zijn houder en wederom niet mierenneuken met de kabel.

    Afbeelding
  13. Nu kan je carburateurs ver genoeg naar links trekken zonder de kabels ernstig te verbuigen om de tonnetjes uit hun gat te draaien. Eerst de kabel met lange schacht en daarna de 2e kabel. Let er meteen even op dat het ringetje van de kabels een speciale pasvorm hebben die overeenstemt de beugel waar hij weer in terug moet.

    Afbeelding
  14. Kijk even hoe de kabels door de tank naar beneden lopen en trek ze naar boven zodat je ze aan de kant leggen. Let erop dat je toerenteller kabel niet achter het chromen stripje blijft hangen wat rechts aan de carburateurs zit.
    Nu heb je alles los en met wat beleid kan je de carburateurs er verder via de linker zijde uit wurmen. Ben je halverwege dan moet je het carburateur blok iets schuin naar voren bewegen om hem er uit te draaien.

    Afbeelding

    Afbeelding
  15. Eenmaal de carburateurs van hun plek dan vindt je nog de 4 O-ringen die tussen de aanzuigbuizen en de cilinderkop zitten. Zoek ze op en leg ze na inspectie netjes weg.

    Afbeelding
  16. Druk meteen even paar stukken poetslap of iets anders in de cilinderkoppen om te voorkomen dat er iets in valt. Denk nu niet "Dat gebeurd mij niet" want het is gebeurd voor je weet en dan sta je je cilinderkop te demonteren :?


    Monteren:
  17. De kabels maak ik vast als de carburateurs nog maar halverwege op hun plek zitten. Dan kan je een stuk makkelijk de tonnetjes er weer in duwen. Later als het carburateurblok weer bijna op de plek staat zet ik de kabels in hun beugel weer vast. Ook de chockekabel dus.

    Afbeelding
  18. Nadat de kabels vast zitten, dan de luchtafsluitklep terug plaatsen en daarna kan je de O-ringen vastplakken van de aanzuigbuizen (Bij het weer monteren gebruik ik zuurvrije vaseline om de O-ringen onder buizen te plakken.)en de carburateurs weer vastzetten. Stel de gaskabel in de tank weer af en draai de borgmoer vast. Zet de benzineslang er weer op en draai de klem vast. Bougiedoppen er weer op en je bent zover klaar. Nog even starten en de luchtkamer controleren op benzine. Blijft deze netjes droog dan zet je luchtfilter weer terug. Let hierbij op de vierkante pakking die tussen het luchtfilterhuis en carburateurs hoort te zitten.
    Vergeet de afvoerslang niet die aan het luchtfilterhuis hoort te zitten.

Disclaimer: Deze How-To is speciaal geschreven voor GoldWingForum.nl Voor de voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1000 k2
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd gerestaureerd
Honda cb750f2 gerestaureerd
Suzuki GT750 J gerestaureerd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast