Hoe werken Dynabeads incl montage (A11/B19/C18/D24/E14)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe werken Dynabeads incl montage (A11/B19/C18/D24/E14)

Bericht door harmdeboer » 19 okt 2012, 15:47

Dyna Beads Zijn kleine keramische balletjes die je in je band in brengt, deze vervangen de ouderwetse balansloodjes. Normaal laat je je banden balanceren en word er een loodje geplakt op de plek waar de band/velg in onbalans is. Deze balletjes doen het zelfde maar dan in je wiel. Een band/wiel wat in onbalans is zorgt voor trillingen waardoor het rijcomfort afneemt.

Het probleem is dat wanneer de loodjes geplakt worden je band in balans is echter als de band slijt kan het balans punt verschuiven. Je zou dan met loodjes om de zoveel 1000 kilometer je banden opnieuw moeten laten balanceren.

Nadat ik e.e.a. over de Dyna Beads gehoord had op verschillende plekken heb ik me voorgenomen om ze eens te proberen.
De balletjes worden in de band ingebracht en bewegen daar vrij in rond. Hierdoor word de band dynamisch gebalanceerd. Ze passen zich iedere rit aan aan de slijtage van de band waardoor deze altijd in balans is.

De website van Dyna Beads beweert het volgende:
  • Een trilling vrije rit iedere keer weer.
  • Aanmerkelijke verlenging van de levensduur van de band.
  • Nooit meer opnieuw balanceren.
  • Geen spaak gewichten of balansloodjes op je velg
  • Voorkomt cupping van de band.
  • Super makkelijk te installeren!!
Dat klinkt me goed in de oren... dus proberen maar. Resultaat tot nu toe een super strakke band super in balans. Ik heb ze er nog niet lang genoeg in zitten om te beweren dat de slijtage ook verminderd maar tot nu toe ben ik zeer tevreden.
  1. De beads "installeer" je door je ventiel daarom moet je het binnen werk van het ventiel er uit draaien. Daar heb je een speciaal sleuteltje voor nodig. Sommige ventiel dopjes hebben een groefje boven in het dopje waarmee je het binnenwerk uit het ventiel kan draaien. zoals op de foto

    Afbeelding
  2. Stop het speciale dopje in je ventiel en draai tegen de klok in het binnenwerk uit het ventiel. laat de lucht langzaam ontsnappen.

    Afbeelding
  3. Verwijder het binnenwerk pas helemaal als de band helemaal leeg gelopen is. Draai je hem er te snel uit zal het binnenwerk als een raket uit het ventiel schieten... vind hem dan maar eens terug....

    Afbeelding
  4. Dus het binnenwerk verwijderen(zie de foto voor het binnenwerk).

    Afbeelding
  5. In de set van Dyna Beads zit een flesje waarmee je de Beads inbrengt.

    Afbeelding
  6. Er zit ook een zakje in met de keramische balletjes. 1 van deze zakjes per band. (zorg voor het juiste gewicht dit bepaal je bij aanschaf! zie de website)

    Afbeelding
  7. Giet de balletjes voorzichtig in het flesje.

    Afbeelding
  8. Doe de dop op het flesje en zet deze even weg..

    Afbeelding
  9. Zet het wiel met het ventiel in de 4 uur of 8 uurs stand. Druk het mee geleverde slangetje op het ventiel. Druk hem zo vast mogelijk anders heb je dadelijk overal Beads liggen... behalve in je band.

    Afbeelding
  10. Druk het flesje op het slangetje en giet de balletjes in je wiel. In het flesje knijpen werkt niet echt om de balletjes in je wiel te krijgen. Tegen het flesje tikken werkt stukken beter.

    Afbeelding
  11. Als de beads in je band zitten monteer je het binnenwerk van het ventiel weer, draai hem goed aan!

    Afbeelding
  12. Vul de band weer naar de normale druk zoals je gewend bent. KLAAR (verwijder je balans loodjes van je velg of spaken!!! deze hebben nu geen functie meer)

    Afbeelding
even een paar pointers / tips:
  • Als je ooit een flesje quick-repair gebruikt hebt (een soort schuim/lijm om lekkages te repareren onder weg) moet je geen Dynabeads installeren. deze zullen alleen maar vast plakken en juist het tegenovergestelde doen dan waarvoor ze bedoeld zijn. Bij het vervangen van je band kun je de velg schoonmaken en na montage van een nieuwe band je dyna beads installeren.
  • Bij het controleren van je banden druk zet je wiel met het ventiel in de 4 of 7 uurs stand, blaas een kleine hoeveelheid lucht IN je band om de evt. aanwezige dyna beads uit je ventiel te blazen. daarna kun je je banden druk meten zonder het risico dat je ventiel verstopt raakt.
ik hoop dat je ook dyna beads wil proberen, je weet nu in elk geval hoe ze te "installeren"!
Laatst gewijzigd door harmdeboer op 19 okt 2012, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie